בתשובה לדב אנשלוביץ, 12/12/00 20:02
הצעה לפיוס 13129
אני מוכן לחזור בי מהביטוי "אתה בור" ולומר "הפגנת בורות". כי הפגנת בורות איננה הפגנת חוסר ידע - מי יודע הכל? - אלא *ההתעקשות* על הטעות. אני ציינתי את תתנ"ו - וזהו מקרה ידוע ביותר, בזמני לימדו אותו גם בבתי הספר ולא רק באוניברסיטאות - ואתה הגבת, מייד ובלי לברר "מה אתה מקשקש לי עם מיתוסים מהתנ"ך", מה שדי עצבן אותי (הוסף גם את העובדה שהעבודה הסמינריונית האחרונה שלי עסקה בנושא, ותבין את חוסר הסבלנות), ולכן הגבתי בצורה שחשבתי לנכון. בקצרה, זכותו המלאה של אדם לא לדעת "מה קרה בתתנ"ו"; אין לו זכות, אם הוא אינו יודע במה מדובר, לפטור את הנושא כבלתי רלוונטי לוויכוח.
הצעה לפיוס 13134
1. איני מסכים עם ההסברים הבלשניים בקשר למילה "בור", כולל התוספת "וההרחבה", אבל יהיה זה די טפשי להיכנס כרגע לוויכוח הזה.
כך או כך, אני מקבל את הצעת הפיוס של ג שמעון, ומקווה ששנינו נצליח לשמור על כך.
2. ברצוני לנצל את הידע שלך ולשאול:
האם עלילות הדם הראשונות באו סמוך ומייד אחרי פרשיית קידוש השם הזאת, והאם, באמת, המעלילים נצלו את הארוע הזה והשתמשו בפרוש בארגומנט:
"מי שיכול להרוג את ילדיו יכול להרוג גם את ילדינו." ?
הצעה לפיוס 13138
עלילת הדם הראשונה מתרחשת בעת מסע הצלב השני. מסע הצלב השני עבר ללא פרעות או מעשי "קידוש השם", אבל הטענה היא שהוא הזכיר לאוכלוסיה את מסע הצלב הראשון ומה שקרה בו. הטקסטים הנוצריים עצמם אינם מעלים את הטיעון הלוגי "הם הורגים את ילדיהם ולכן יהרגו את ילדינו", אלא מעלים טענת רצח פולחני.

ראוי לציין שכל עלילות הדם מגיעות מהשכבות העממיות, לא משכבות האליטה. כמעט תמיד מדובר בנזירים, לרוב מנדיטקנטים, המסיתים את ההמון נגד היהודים, בעוד שהבישוף המקומי מנסה באורח נואש להפסיק את הבלגאן. כשעלילות דם מגיעות לדיון ברמה מלכותית\קיסרית או אפיפיורית, הן תמיד נדחות כ"אמונה תפלה".

זה לא כל כך שינה להמוני העם. מבחינתם היהודי הוא רוצח ילדים, וזהו. אגדות עממיות, בלדות, שירים - מעידים על אנטישמיות נפוצה מאד בשכבות העממיות של אירופה הנוצרית.

העובדה שבמאה ה-‏12 הכנסיה מתחילה להדק את שליטתה באוכלוסיה על ידי הזרת אלמנטים "לא מתאימים" (מינים, יהודים, מצורעים, הומוסקסואלים, ועוד) לא מועילה.
13143
כתבת "נזירים מנדיטקנטים". מה זה? אולי התכוונת "נזירים בנדיקטים" ?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים