|
||||
|
||||
מה יכול להיות תוכנו של חוק כזה? |
|
||||
|
||||
לא יודע. משהו כללי כזה, כמו רוב חוקי היסוד - לא? נגיד "לא יפגעו ערכי טבע אלא למטרה ראויה" וגו'. |
|
||||
|
||||
האמת היא שבכל חוקי היסוד נראית לי קצת מגוחכת ההסתייגות שאפשר להפר את חוק היסוד "למטרה ראויה, ובמידה שאינה עולה על הנדרש". אלא אם (אלע"ד) יש שם הגדרות יותר חד-משמעיות מזה. אם אין, אז מה הועילו חכמים? רוב האנשים שהולכים לפגוע בכבוד האדם וחרותו מאמינים שהם עושים זאת למטרה ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש. ומה בדיוק אמור להנחות את השופטים בהכרעתם? בחוקי היסוד הקיימים, לפחות אפשר לומר ש"רוח החוק" היא שהמקרים שנופלים תחת ההסתייגות צריכים להיות מאוד נדירים ומיוחדים, והזכות שהחוק מגן עליה מקבלת מעמד של "קדושה" מסוימת. במקרה של איכות הסביבה, זה נראה לי ריק מתוכן לחלוטין. שמירת הסביבה מול לחצי פיתוח היא מטבעה עניין של פשרות ולחצים סותרים. והרי בחיי היומיום שלנו נפגעים ערכי טבע וסביבה כל הזמן - נניח, אנו נוסעים במכונית ופולטים זיהום. איך תוכל "לקדש" כאן משהו? |
|
||||
|
||||
מכשיר הולם יותר לריסונן של ממשלות קצרות רואי מקבלת החלטות פזיזות בעלות השפעות סביבתיות מרחיקות לכת הוא חיוב שיתופו בתהליך החקיקה של ''נציב הדורות הבאים''. זהו בדיוק סוג המקרים למענו נחקק חוק זה. כפי שהצבעת, מדובר על פי רוב באיזון בין צרכים סותרים ולא בניסוח קריטריונים שיפוטיים. לכן אין מקום לדעתי לפעולה המקובלת - בריחה מאחריות והטלתה שוב לפתחו של בג''צ. מוטב לשפר את רמת הדיון הציבורי ותהליך קבלת ההחלטות. |
|
||||
|
||||
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |