|
נדמה לי שחז,ל התכוונו להגיד שגם במעשים הנראים לכאורה כמנוגדים לגבורה חוכמה וכבוד, ניתן למצוא ערכים אלה, אם עושים אותם נכון. הגבורה יכולה להתבטא בכיבוש היצר, אך לא מתוך פאסיביות אלא מתוך התמודדות אמיתית איתו. החוכמה יכולה להתבטא בלמידה לא רק ממכובדים אלא גם מכל היתר, אך לא רק בגלל שאין לך כוח לסנן את המידע שאתה לומד, אלא בגלל שאתה באמת יכול להשכיל מכל אדם. הכבוד לא חייב להתבטא בכך שאנשים רודפים אחרייך להעריץ אותך, אלא גם בכך שאתה יודע לתת יחס מכובד לכל אחד. ולא מהתרפסות, אלא מתוך הערכה אמיתית לבני אדם. תודו שיש משהו מכובד בגישה כזו. כך, שחז''ל אכן לא מנסים לסווג את האוכלוסייה לגיבורים, אלא להצביע דווקא על 'מקרי פינה', שבהם התנהגות שנראית לכאורה יומיומית ולא מעניינת, יכולה להיות דומה מבפנים לגבורה, לחכמה ולכבוד שלמדנו להכיר על פי הסטראוטיפ החיצוני שלהם.
|
|