בתשובה לאבשלום, 26/11/02 15:14
שאלות על כישוף 109679
על טבעי הוא לא מושג שסותר את עצמו.
אני לא כל כך מבין מה הבעיה עם המונח הזה.
אני גם די משוכנע שהוא ברור אינטואיטיבית.
משום מה אנשים לוקחים איזה קורס בפילוסופיה ומתחילים להתבלבל עם כל מני אפיסטמולוגיה וכאלה.
שאלות על כישוף 109750
לא ממש לא לקחתי שום קורס ואת המילה המסובכת ביוונית, אין לי מושג מהי,
בקצרה על טיבעי זהו מינוח שבסתירה מהותו אם משהו מתקיים במציאות הוא טיבעי, הרי זה הטבע בפשטות כל מה שקיים אם משהו קיים אז הוא קיים בטבע אם מה על טיבעי בזה?
אתה יכול להתווכח על המנגנון היוצר אותו על מהותו או משמעותו, על השלכותיו,
אבל אין דבר כזה על טיבעי
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109751
על טבעי: שאינו תואם את חוקי הטבע היסודיים כפי שאנחנו מכירים אותם היום.
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109757
אם זו ההגדרה אז למה לא קראו למילה פשוט אל טבעי? איפה פה העליונות של העל?
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109759
ה''על'' מגיע מתוך ההשערה של חלק מהמאמינים שהתופעות האלה לעולם לא תוכלנה להיות מוסברות באמצעות חוקי הפיזיקה, מאחר והן אינן כפופות לחוקיות מדעית כלשהי אלא נובעות מאיזו ספרה עליונה.

אשר לי, אני מאמין שתחום המחקר המתאים לחקר התופעות האלה הוא פסיכולוגיה.
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109760
פארה-פסיכולוגיה
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109758
הגדרה יותר נכונה ועדיין קצת צולעת,
כך תיקרא לכל תופעה שאינה מוסברת?
גם לתופעות בפיזיקה שאינן מוסברות כרגע ללא סתירה על ידיד התיאוריות האחרונות.
מה שאני אומר שעל טיבעי הוא מושג מלאכותי ללא כל קשר למציאות, לדעתי הוא פשוט נועד לעשות בין הדברים שאנחנו מכירים ונוח לנו איתם לבין הדברים שלא, זה מיותר זה מתיש זה חסר טעם
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109761
"אינו תואם" != "אינו מוסבר"
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109957
למה לא?
הגדרה טנטטיבית לצרכי הבהרה: 109964
"אינו תואם" פירושו שהוא עומד בסתירה לחוק כלשהו. "אינו מוסבר" לא נושא איתו את המשא הכבד הזה ואפשר לקוות שהוא יוסבר בעתיד בלי צורך בשינוי מהותי של התיאוריה.

אולי הכי טוב להביא דוגמא: מכשיר שיוצר אנרגיה יש מאין אינו תואם את חוק שימור האנרגיה. המבנה המרחבי של מולקולות מורכבות אינו מוסבר (בינתיים?) ע"י תורת הקוואנטים בגלל קשיים חישוביים.

ויותר קרוב לעניין הפתיל הזה: טלפתיה אינה *מוסברת* ע"י החוקים הידועים, אבל אם היא גם לא תלויית מרחק ו/או מיידית כפי שטוענים חלק מהמאמינים בה, היא כבר הופכת ללא *תואמת*.
שאלות על כישוף 109772
אם אני מחלק את התופעות לטבעי או על טבעי זה לא אומר בהכרח שאני מאמין בעל טבעי. אני רק טוען שבמסגרת המונחים שלי, מה שפלוני רואה כעל טבעי (או שהוא סבור שזה טבעי) אני מסווג אותו כעל טבעי ולכן גם לא קיימת. העל טבעי והטבעי הוא לצורך הסיווג.
נניח שאני רואה שמאן שמתקשר עם רוחות האבות. אני לא אחשוב שיש כאן באמת תקשורת עם רוחות (דהיינו תופעה על טבעית) אלא תופעה חברתית-פסיכולוגית.
שאלות על כישוף 109960
למה לסווג?
שאלות על כישוף 109999
למה לסווג?
האם תגדיר
רובה כעל טיבעי אם תשהה אצל שבט לשא ראה רובה מעולם?
החלוקה היא מיותרת
שאלות על כישוף 110110
לא, אני לא אגדיר רובה כעל טבעי.
נראה לי שאם אתה לא יכול לערוך הבחנה בין טבעי לעל טבעי אז הדיון שלנו לא יכול להתקדם לשום מקום.
שאלות על כישוף 110506
לא אני אומר שההגדרות על על טביע יהן בעיתיתות ונובעות מתפיסה חסרה, לשם כך נועדה בדיוק הדוגמא להראות כמה ההפרדה מגוחכת

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים