|
||||
|
||||
אני נתקל כל הזמן במושגים "אימננטי" ו"טרנסצנדנטי" ועושה רושם שהם אמצעי ראשון לאפיון כל אלוהות. מישהו יכול להסביר בדיוק מה הם אומרים ? |
|
||||
|
||||
"אימננטי" פירושו נמצא בתוך, ובהקשר לאלוהות, אלוהות אימננטית היא אלוהות שנמצאת בתוך העולם, בתוך הטבע או חוקיו, ולא מעבר לו, מה שמגדיר אלוהות טרנסנצנדנטית — שהיא נמצאת מחוץ לעולם. עשיתי על כך אפילו עבודה סמינריונית בפילוסופיה "האם האל הוא אימננטי או טרנסצנדנטי לעולם על פי הסטואה". |
|
||||
|
||||
ולאיזו מסקנה הגעת? |
|
||||
|
||||
לא זוכר, זה היה מזמן (צריך לחפש בבלגאן התמידי אצלי את העבודה הזאתי). |
|
||||
|
||||
שיש פנים לכאן ולכאן. כל העבודות הסמינריוניות מגיעות למסקנה הזאת. ___________________ בשם חופש הדת ניתן לטעון כי מותר לנו לבער את האלילות מן הארץ. |
|
||||
|
||||
אני אשתדל לזכור את זה. יש לי ארבע כאלה לכתוב השנה. סעיף ראשון על סדר היום - השואה ברטוריקה של מנחם בגין. אין לי מושג מה אני הולך להגיד שם, אני עושה את זה רק כי פסלו לי את הנושא ש*רציתי* לכתוב עליו. |
|
||||
|
||||
''פנים לכאן ולכאן ברטוריקת השואה של בגין...'' הממ... |
|
||||
|
||||
אילולי השם המפורש, עוד הייתי טועה לחשוב שמדובר בתלמיד טכנולוגי. |
|
||||
|
||||
אז רגע, זה לא קצת סותר ? או שאלה שני חלקים של אותו השלם - בתוך ומחוץ. כך שהאלוהות הפגנית בעצם לא נמצאת מחוץ לחוקי הפיסיקה אלה כפופה להם בדיוק כמונו ? |
|
||||
|
||||
האלים במיתולוגיה, למשל, כפופים לחוקי הפיסיקה (בצורה שאלה היו מוכרים לקדמונים) ובאשר לשאלה על אלוהות פאגאנית בכלל, זה תלוי עד כמה היא מפותחת. את "חוקי הטבע/הפיסיקה" עצמם יש מי שיכול לראות כאלים בדרגות גבוהות יותר, והמיתולוגיות שהן הבסיס לאמונות הפאגאניות די עשו זאת. אולם האלים שלהם ישבו במרחב שהוא מבחינתינו כיום כדור הארץ, וככל שהחשיבה הפיסית והפילוסופית התפתחה, היה ברור שיש לחפש את 'הכוחות הקובעים' מחוץ לכדור הארץ, אבל עדיין לא מחוץ למה שאנחנו מסוגלים לתפוס בשכלנו. |
|
||||
|
||||
בדתות פגניות שמקבלות את הדתות העתיקות ככתבן וכלשונן - האלים כפופים לחוקי הטבע וגם לחוקי משפט וצדק. אצל הבבלים לדוגמת היתה מועצת האנונכי, מועצת אלים ששופטת בני אדם ואלים כאחד על מעשים לא צודקים. אצל היוונים זאוס שפט את האלים, בסקנדינביה היתה מועצת משפט אלים שבראשה אודין וכך הלאה. אפשר לפרש את המיתוסים האלו כאומרים שלמעשה גם האלוהות כפופה לחוקי הטבע. בדתות פגניות עם פירוש יותר חופשי של האלוהות וראיית האלוהות כפנימית - על אחת כמה וכמה שהאלוהות כפופה לחוקי הטבע, כי היא חלק מן הטבע. |
חזרה לעמוד הראשי | המאמר המלא |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |