משיח מטעם החייזרים: הסאגה של אורי גלר (חלק ב') 489
המשך סיפור חייו ומעלליו של הקוסם הטוען לכוחות על-טבעיים, אורי גלר.

בחלק א' של המאמר סיפרנו על אורי גלר, הישראלי בעל הכוחות ה"על־טבעיים" לכאורה. אבל לגלר, כאמור, יש גם יריב. שמו הוא ג'יימס ראנדי, וה"כישרון" שלו הוא מעין תמונת מראה הפוכה של ה"כישרון" של גלר.


האויבים של גלר: בקומיקס, Mind Wave (מימין); במציאות, ג'יימס ראנדי (צילום באדיבות James Randi Educational Foundation)



ג'יימס ראנדי הוא מהקוסמים המוכשרים והמפורסמים ביותר בעולם כיום. הוא ידוע בראש ובראשונה ביכולתו להיחלץ ממקומות הבלתי אפשריים ביותר. מבחינה זו, רבים רואים בו את יורשו של הקוסם הדגול הארי הודיני. תחביבו של ראנדי, ממש כמו של הודיני בזמנו, הוא חשיפת שרלטנים הטוענים לכוחות על טבעיים שונים. נדמה כי אין מי שמתאים יותר למשימה זו מקוסם גדול המכיר את כל הטריקים האפשריים (וכמי שהמציא חלק נכבד מהם).

ראנדי מנהל מזה עשרות שנים מלחמה של ממש נגד אורי גלר. במהלכה, כתב ראנדי ספרים בהם הראה כיצד גלר מבצע את כל "הטריקים" שלו, שלטענתו הם דבר שכל קוסם ממוצע יכול לעשות והם אף אינם מתוחכמים במיוחד. ראנדי מופיע בתוכניות טלוויזיה שבהם הוא מבצע בעצמו כל פעולה שגלר טוען לביצועה באמצעים על טבעיים, משמיץ את גלר שוב ושוב בראיונות ובמאמרים ובאופן כללי משמש כקוץ בבשרו.

סופר־נבלים בקומיקס הם לרוב יצורים מכוערים ודוחים להבדיל מהגיבור יפה התואר. כך גם במקרה של גלר וראנדי. גלר הוא יפה תואר, דוגמן לשעבר, אהוב ואוהב נשים, ובכלל אדם סימפטי מאוד כלפי קהל מעריציו. ראנדי לעומת זאת אינו מצטיין בסבלנות וסובלנות (במיוחד לא כלפי מי שטוען לכוחות על טבעיים), והוא קרח, מזוקן ורווק נצחי. גלר טען בראיון שזו הסיבה לכך שראנדי פיתח כלפיו שנאה אובססיבית.

אחת ההשלכות המפורסמות של כשרונותיו של גלר הוא "אפקט אורי גלר", שבו הוא "מעורר" באנשים שבקרבתו "כישורים על־טבעיים" משלהם. כך למשל ילדים רבים שצפו בהופעותיו בטלוויזיה ומחוצה לה החלו להאמין כי גם להם עצמם את הכשרון לכופף כפיות, לעצור שעונים ולבצע טריקים שונים אחרים.

לארכי־אויב של גלר יש האפקט ההפוך. איש לא הצליח מעולם לבצע פעולה על־טבעית כל שהיא בזמן שג'יימס ראנדי היה בסביבה. הסיבה היא כמובן שראנדי מודע בדיוק לכל דרכי הרמיה של השרלטנים ומאחזי העיניים השונים, ועד כה לא הצליח איש להפגין "יכולת על־טבעית" תחת עיניו הבוחנות מבלי שיתגלה ה"טריק". ראנדי הגדיל לעשות והציע פרס של עשרת אלפים דולר לכל מי שיוכל לבצע בנוכחותו מעשה כזה. לאחרונה העלה ראנדי את הסכום למיליון דולר לכל מי שיוכל להוכיח כוחות על־טבעיים. כפי שהדברים נראים, הכסף הזה ישאר עם ראנדי עד יום מותו. גלר מעולם לא נענה לאתגר ולא ניסה להציג את כוחותיו על מנת לקבל את הכסף, אם כי ראנדי חוזר על הצעתו שוב ושוב.

תחת זאת העדיף גלר להיאבק עם ראנדי בבית המשפט, ותבע אותו לדין במקומות שונים על הוצאת דיבה. המשפטים הארוכים והיקרים נגמרו לבסוף לרוב בכישלונו של גלר. לרוע מזלו, ידידו מסדרת הקומיקס "Daredevil", מת'יו מרדוק עורך־הדין הכל יכול, לא היה בסביבה כדי לעזור לו - ובעולם האמיתי עורכי הדין שלו התגלו כלא יוצלחים עד כדי כך שבאחד המקרים פסק בית המשפט באופן חסר תקדים שעליו לתבוע את עורך־הדין שלו!

הפסדים חוזרים ונשנים אלו לא מפריעים לגלר להמשיך ולהגיש תביעות על הפרובוקציה הקטנה ביותר. האיש משוגע על משפטים, ולאחרונה תבע את החברה היצרנית של סרטי "פוקימון" בטענה שדמות הפוקימון המרושע "קדברה" מתבססת למעשה על דמותו שלו. הפוקימון הנ"ל שולח ליריביו קרני לייזר שגורמות לכאבי ראש.

בכל אופן, המאבק בין גלר לראנדי נותר ללא הכרעה. השניים תוקפים ומשמיצים ללא הרף זה את זה בספרים ובראיונות. ראנדי כינה את גלר "סוציופאת" והישווה אותו לאדולף היטלר בכשרונו להתעות את הציבור. גלר לעומתו כינה את ראנדי "מנהיג של ציידי מכשפות". אולם הם אינם מצליחים לחסל האחד את שמו הטוב של השני. שניהם אנשים מצליחים ומפורסמים למרות (ואולי בגלל) והמאבק שיישאר מן הסתם ללא הכרעה, בדיוק כמו בסיפורי הקומיקס.

מלחמת הירושה

מה הסיבה לשנאה האובססיבית בין השניים? אפשר לתת לכך גם ניתוח פרוידיאני. אורי הוא ללא כל ספק ה"קוסם" המצליח והמפורסם ביותר מאז ימיו של הארי הודיני. הודיני, הקוסם המפורסם מראשית המאה, נודע ביכולתו להיחלץ מהמקומות המסוכנים ביותר, אפילו אם היה כבול בחבלים ואזיקים מתוחכמים. הוא הפך לאגדה עוד בימי חייו.


הארי הודיני באחת מפעולות ההיחלצות מאזיקים המפורסמות שלו



למעשה יש דמיון מוזר מאוד בין פרטי החיים של הודיני וגלר: שניהם בנים של מהגרים יהודיים מהונגריה שזכו לפרסום ולהצלחה בארצות הגירתם. שניהם גדלו במשפחה ללא אב, והאם הייתה הדמות הדומיננטית בחייהם. שניהם הפכו הודות לכישוריהם ליקירי החברה הגבוהה, והתידדו עם אישים וסופרים מפורסמים. כך התיידד הודיני עם ארתור קונן דוייל (מחבר ספרי "שרלוק הולמס", שהאמין בעל־טבעי וגרס כי להודיני יש כוחות על־טבעיים - למרות הכחשותיו של זה האחרון), וגלר עם סופרים כמו ארתור צ' קלארק (לזמן קצר לפחות), ארתור קסטלר, הזמר מייקל ג'קסון וידוענים רבים אחרים.

שניהם גם התבלטו בתחומים שונים ומגוונים. הארי הודיני שלח את ידו בכתיבת סיפורי מתח ואימה (לרוב בעזרת סופרי צללים, ביניהם סופר האימה המפורסם ה. פ. לובקראפט) וכתב, ביים וכיכב בסרטי הרפתקאות ומד"ב. בדומה לו, גלר עוסק היום בכתיבת סיפורי מד"ב ואף התחיל לאחרונה לפרסם סיפורים באינטרנט. נוסף לספרי זיכרונות וספרי הדרכה (כגון "איך להשתמש בכוחות העל טבעיים שלך") פרסם גלר עד היום גם שלושה ספרי מד"ב ומתח לא רעים בכלל: Shawn (פורסם ב-‏1990) על חייזר בעל כוחות־על וכריזמה אדירה שנוחת על כדור הארץ, Ella (פורסם ב-‏1998) על נערה שמגלה שיש לה כוחות על טבעיים, ולאחרונה Dead Cold (פורסם ב-‏1999) על רואה נסתרות ציני ורמאי המפענח מעשה רצח אכזרי של ספקן מרושע שיש לו כמה וכמה קווי דמיון לאחד, ג'יימס ראנדי.



בספריו מגלה גלר כשרון כתיבה מסוים ודמיון עשיר ומתוחכם. לאחרונה ניסה את כוחו גם בתחום האינטרנט, שם פרסם כאמור סיפור בהמשכים (בדומה לסטיבן קינג). אפשר שגלר, כמו ידוענים רבים אחרים, אינו כותב את הסיפורים בעצמו אלא נעזר בכותב צללים. עם זאת יש לציין שהמדור הקבוע של גלר בעיתון סוף השבוע של "מעריב" אכן מראה על כשרון כתיבה, ולפעמים אף מתפרסמים שם דברי טעם.

ההבדל הגדול בין גלר להודיני הוא שהודיני הכחיש תמיד שיש לו כוחות על־טבעיים (מה שלא מנע מאורי גלר לפסוק, באחד מספריו, שלהודיני אכן היו כישורים כאלה). לאמיתו של דבר, הודיני היה ה"ראנדי" של זמנו: הוא נאבק באנשים שטענו שיש להם כוחות על־טבעיים, מגידי עתידות, קוראי מחשבות, מקיימי סיאנסים וכדומה, ותמיד הצליח להוכיח את השקר בטענותיהם.

ראנדי כאמור נחשב גם הוא כיורש של הודיני, הן ביכולתו כקוסם ו"אמן בריחות", והן במאבקו במתחזים שונים - ובראשם גלר. ראנדי אף נבחר בידי קבוצת מדענים, יחד עם הארי הודיני, כאחד מעשרת הספקנים הגדולים של המאה העשרים (עם האחרים נמנים אייזק אסימוב, אלברט איינשטיין, קארל סאגן ועוד).

תמהני אם השינאה בין השניים אינה נובעת בין השאר גם מהתחרות (הלא מודעת אולי) על תואר "היורש האמיתי" של הקוסם הגדול מכולם. אם כך הוא כי אז המאבק כבר אינו רלבנטי יותר. כיום קם קוסם חדש, יהודי גם הוא, בשם דיוויד קוטקין, המוכר יותר בשם הבמה שלו - דיוויד קופרפילד. קופרפילד הינו לטענת רבים הקוסם הגדול של זמננו, וביצועיו מאפילים על כל מה שראנדי וגלר ביצעו מעולם. הוא הפך לכוכב וגיבור תרבות אמיתי (חברותו המתוקשרת עם קלאודיה שיפר וודאי תרמה לכך לא מעט). קופרפילד מצהיר כי הוא קוסם בלבד, ומכחיש כל "יכולת על־טבעית". הוא גם טוען כי לגלר אין כל כוחות על־טבעיים, ומדובר במעשי קסמים "רגילים".

אורי, שוב הביתה

אם כישוריו של גלר אמיתיים, הרי שאנו זקוקים להם היום יותר מתמיד. אדם שהצליח לטענתו לשכנע את המנהיגים הסובייטיים להגיע לשלום עם המערב יכול בוודאי להועיל במזרח התיכון הנמצא על סף מלחמה. או אולי אנשים כמו ערפאת וסאדאם חוסיין הם חזקים מדי אפילו בשביל כוחותיו של אורי? לרוע המזל מעדיף גלר לחיות כיום במקום בטוח באנגליה במקום להפעיל את כוחותיו בארץ ולמנוע כאן מלחמות, ייעודו האמיתי בהוראת החייזרים.

מעבר לכך: תמהני מה היה קורה אילו אדם בעל כריזמה וכישורים כשל גלר היה מופיע לא בשנות השבעים (עת ש"כוחותיו" יכלו לשמש רק לעשיית הון עתק) כי אם בימינו אלה? כיום, כשיש תסכול כללי מהדמוקרטיה והפוליטיקאים. חוששני שבמקרה כזה אדם כמותו היה עלול לצבור לעצמו כוח פוליטי עצום כ"משיח" חדש ולאחד סביב עצמו קהל נלהב ונחוש של מעריצים ומאמינים. אדם כזה זקוק רק ל"נביא" שיפיץ את בשורתו, מין "נתן העזתי" כזה (בראשית הקריירה של גלר מילא ד"ר אנדריאה פוהריץ תפקיד זה בדיוק) - והשאר כבר יבוא מעצמו. אנשים כמו "הרנטגן" מנתיבות, או אחיינו ה"אולטרה סאונד" (שכינוייהם כמו לקוחים מסיפורי קומיקס) צוברים לעצמם קהל ענק של מאמינים אפילו מבלי שתהיה להם כריזמה אמיתית. תמהני מה הם היו יכולים לעשות לו ניחנו גם בכישורי השכנוע הכריזמטיים של אורי גלר.

אני חושש שבמציאות ההזויה שלנו, ההולכת ונידמית מדי יום לסיפור קומיקס מטורף במיוחד, מחכים לנו עוד "אורי גלרים" כאלה, והם לא יטענו כי נשלחו בידי חייזרים אלא בידי אלוהי ישראל. את ההשלכות יכול כל אחד לדמיין בעצמו.
קישורים
חלק א' של מאמר זה
ג'יימס ראנדי - אתר הבית של הקוסם
ג'יימס ראנדי - מידע כללי
אחד ממשפטיו של גלר
משפט אחר
הארי הודיני - אתר מעריצים
הארי הודיני - אתר מעריצים נוסף
סיפור בהמשכים של גלר על מכירת תאומים באינטרנט
הספקנים הגדולים של המאה העשרים
דיוויד קופרפילד - אתר הבית
דיוויד קופרפילד - רשת של אתרי מעריצים
ראיון סקפטי עם גלר
סקירה סקפטית על גלר
סקירה סקפטית נוספת
... ועוד אחת
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "דת והעידן החדש"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

כבר מותר לגלות 21255
מי שמגלה את השיטות האמיתיות של גלר לכיפוף כפיות, וכו' אינם מדענים, שזה אינו תחום עיסוקם, אלא קוסמים. ראנדי הוא "חוד החנית" מקרב הקוסמים הלוחמים בגלר; גם דיוויד קופרפילד העיר לא פעם כי מדובר בקוסם בלבד, אלא שהוא לא הפך את ה"לוחמה" בגלר למשהו מרכזי בחייו.

ספרו של ראנדי "The Truth about Uri Geller" כולל רשימה מפורטת של הקסמים ושיטות העבודה של גלר:
כתבה על ראנדי בנאנא 277371
שבה מסופר על חייו והמאבק שהוא מנהל כנגד "בעלי כוחות על טבעיים" שונים:
כבר מותר לגלות נושא אורי גלר 321561
לפני שרובכם מזלזלים ביכולות על טבעיות בשנות השמונים לחייו של אורי גלר נעשו בו בדיקות ומחקרים מדעיים המדענים הסובייטים בדקו וחקרו לעומק את יכולתיו והגיעו למסקנות שאכן מדובר באדם בעל כוחות על טבעיים לפי הדוח הממצאים שקראתי אדם בעל יכולת טלקינטית הוא אדם עם תפיסת פיזיקה פסיכודלית וזה למעשה מקנה לו יכולת טלקינטית
כבר מותר לגלות נושא אורי גלר 321563
אתה בטח מחכה שמישהו כאן יגיד שאורי גלר הוא נוכל, ויפסיד 20,000 שקל. אנחנו לא ניפול בפח הזה בזכות התפיסה הפסיכודלית המעולה שלנו.
כבר מותר לגלות נושא אורי גלר 321570
בשנות השמונים לחייו של אורי גלר לא נעשו בו בדיקות ומחקרים מדעיים, לכל היותר ייעשו בו בדיקות ומחקרים מדעיים. (אם כי קשה לי להאמין שבשנות השמונים לחייו של אורי גלר ישובו הסובייטים עם מדעניהם).
כבר מותר לגלות נושא אורי גלר תשובה לדורון 321578
יש לי שאלה אלייך אתה אישית מאמין בתופעת הטלקינזיס עם לא פרט מדוע
כבר מותר לגלות נושא אורי גלר תשובה לדורון 321580
כבר קראת את דיון 489 ?
כבר מותר לגלות נושא אורי גלר תשובה לדורון 321616
כן קראתי אך זה לגמרי לא מספק אותי אך אני מקווה שבסוף אולי עוד כמה שנים טובות לא יודע יוכיחו המדענים את טענתי ותופעת הטלקינזיס תתגלה כתופעה אמיתית ותיכנס למדע ולעידן המודרני בתור תופעה אמיתית לחלוטין כמו אתה מסכים איתי שאתה לא יכול להסתמך רק על מאמר זה נו באמת
הבהרה חשובה, קצת באיחור 420762
בתגובה 321561 נפלו כמה טעויות קלות בכתיב, בפיסוק ובניסוח.

היה צ"ל: "בשנות השמונים, לחייו של אורי גלר, נעשו בהן בדיקות ומחקרים מדעיים. המדענים הסובייטים בדקו וחקרו לעומק את לחייו והגיעו למסקנות שאכן מדובר בלחיים בעלות כוחות על טבעיים..." - הנה, כך הכל מסתדר באופן הגיוני לחלוטין.
הכריזמה של אורי גלר 21259
נאמר לא אחת שגלר אדם יפה סימפטי ובעל כריזמה.
זה גם אחד הדברים המשונים בעיני בכל פרשת אורי גלר. אני אמנם לא הייתי מעולם בהופעותיו, אבל חזיתי בו בטלוויזיה כמה פעמים.
מה שראיתי הוא בחור פשוט חסר השכלה שמרבה לשגות בשפת האם שלו (כמו האליל רבין), שלא עשה עלי שום רושם.
לכן הרושם המידי שהוא עושה על רבים אחרים אף הוא מוזר בעיני.
בעניין הפוקימון 21260
אני זוכר די בבירור שהתביעה של אורי גלר נגד הפוקימון היתה על הדמות שנקראה "UnGeller" והזכירה את גלר מכמה בחינות. מי שיסתכל טוב יראה שההבדל בין שני השמות הוא רק קומץ הפיקסלים המפריד בין n לבין ri.
בעניין הפוקימון 21264
הפוקימון המדובר הוא -
כפי שהעלה חיפוש קצר.
אכן, נראה דמיון. אותה תסרוקת?
בעניין הפוקימון 21266
וואלה. מסתבר גם שה-Ungeller וה-Kadabra (גלגול מוקדם של Alakazam) הם בעצם אותה דמות. Ungeller הוא שמה ביפן, בעוד "קדברה" ו"אלאקאזם" הם שמותיה בארה"ב.

ידיעה על תביעת אורי גלר בסך 100 מיליון דולר:
(אמנם מדובר בידיעה מהצהובון National Enquirer, אבל הסיפור במקרה הזה נכון לחלוטין)
המתחרה של דויויד קופרפילד 21265
לדיויד קופרפילד ( שגם לו אגב יש קשר ישראלי כמו לאורי גלר, אימו היא ישראלית לשעבר, תמהני מה גורם לישראלים וליהודים לההפך לטובי הקוסמים בעולם ?) יש היום מתחרה רציני. קוסם בשם דיויד בליין ( כן כן גם הוא בן לאם יהודייה רוסיה) שהתפרסם כאשר "הקפיא " את עצמו בתוך קוביית קרח במשך שלושה ימים במרכז טיימס סקוור. את המידע כיצד אפשר לעשות זאת קיבל בליין ממיודענו ראנדי, שנחשב למומחה העולמי בתחום זה.
במגזין 7 ימים של ידיעות אחרונות של ה-‏13.4 פורסם ראיון עם דיויד קופרפילד שבו הוא תוקף בלגלוג את אורי גלר וקורא לו "קוסם מאוד -מאוד מוכשר, אבל קוסם. הוא מתעקש לטעון שיש לו כוחות אמיתיים ומה אני יכול לעשות , לי אין כוחות כאלו . אני סתם בחור יהודי נחמד."
תמהני מה היה קורה אם קופרפילד ( שאין לטעות, כישוריו כקוסם עולים לעין ערוך על אלה של גלר ) היה מכריז על עצמו כבעל כוחות על טבעיים אמיתיים ... פולחן אורי גלר היה "כסף קטן " לעומת מה שקופרפילד היה יכול להשיג...
למה דווקא יהודים? השערה מגמתית 21270
<להלן טקסט מגמתי>
למה יהודים? הן זוהי בהכרח זיקה תרבותית (ממטית ליתר דיוק) ולא תורשתית. ובכן, היהדות מטילה ספק שיטתי בכל מלבד במציאות הבורא. כאדם הנשען בגבו אל קיר, חמוש עד השיניים בכלים לוגיים, שוללת היהדות כל קדושה באדם, בטבע או בנפש. לא את היופי, לא את הגדולה - אלא את הקדושה, את השלמות. בחן ספרותי פורשת לפנינו התורה את חולשותיהם של בני האדם, לא כדי להמעיט בערך מעשיהם, אלא כדי להזכיר לנו שבני אדם היו. ומפליאה היהדות ביכולתה לזקק את הספק - לשוב ולחשוף את פרצופם האמיתי של אלה, שבמסווה של ספקנות כנה מתיימרים למצוא בתצפיותיהם שלא היו דברים מעולם ואין קב"ה. כאילו היה אתר, הנחת-עזר המשמשת לתיאור המצוי וחשופה לפגיעת תער-אוקאם כשאין במציאות לחייב השימוש בה.

<סוף תמליל מגמתי>
והרי חולשה משלי 21271
ושכחתי לרשום השורה התחתונה בהקשר לשאלה המקורית - ועם מטען תרבותי ספקני כזה, לצאת לעולם שטוף עבודת כוכבים ורוחות ולמכור תדהמה זולה במשקל זה כבר כסף קטן. ללמדך שאין בכלים כשלעצמם לעשות אדם הגון. רק לקרבו לכך.
והרי \תשובה משלי 21274
נחמד מאוד. אבל העובדה בעינה נשארת . האם ביגלל שעצם ההערה נראית לך "גיזענית" בצורה זאת או אחרת זאת סיבה לא להעלות אותה כלל?
לי זה בהחלט ניראה כעובדה מעניינת ששוה התייחסות בדיוק כמו העובדה שרוב המוחלט יוצרי וכותבי קומיקס הסופר גיבורים בארה"ב הם יהודים. וזה בהחלט אומר משהו מעניין על התחום הזה.
מה? 21309
לא מצאתי בהערתך נימה גזענית. במילים אחרות, מה? (:
21337
אורי גלר לא יותר מאדמו"ר או איש דת סוחב אחריו עדת חסידים שוטים וכמו אנשי דת אין לו שום כוונה להוכיח את נכונות טענותיו וגם לא יכולה להיות לו,

זה ההבדל בן אמונה לבין מחשבה חופשית שהראשונה מנוצלת ע"י שרלטנים לעשיית הון,

אני לא יודע אם הייתם בהודו לחלק מהאנשים הרוחניים הללו יש רולס רוייסים בעצם גם לעובדיה יוסף יש מרצדס ונהג פרטי וגם לרב פורוש יש קאדילק מפוארת

אם תשאלו אותי יותר מכובד להיות זונה,

זונה מוכרת לפחות את מה שיש לה מה בדיוק מוכרים האנשים האלו? מה אנחנו מקבלים בתמורה?
הם מוכרים אסקפיזם 21346
יש דברים שלא ניתן לכמת אותם, אחד מהם הוא האמונה, העובדה הפשוטה היא שרוב האנשים *רוצים* ובוחרים להאמין במשהו. יש כאלו שאמונתם רציונלית ולייבוביצ'יאנית ויש כאלו שזקוקים לסמל, מעין אליל שיסמל עבורם את האמונה, לשם כך באים אותם מקובלים, מכשפים, גורואים ואחרים שלהם יש את היכולות לאפשר לאותם בני אדם להאמין.

מה שהם מוכרים שווה כסף, השאלה היא כמה ואיך גובים אותו, לאדם הרציונלי קל ללגלג על אמונת חסידים שוטים שמממנים את הגורו שמטיף לצניעות בעודו נוסע ברולס-רויס מפוארת. אבל אפשרי בהחלט שאותו אדם רציונלי להפליא, המשוחרר מאמונה, קונה גם כרטיס הגרלה ללוטו, למרות שהסיכויים לזכות הם אפסיים, כיוון שכרטיס הלוטו הוא לא רק הזדמנות פיננסית אלא גם חלום. גם *הוא* מאמין במשהו.

כך שלא הייתי ממהר ללעוג לאמונה, כולנו מאמינים במשהו, אך יש כאלו המבקרים את אמונתם ויש חסידים שוטים, זה בעצם מה שמבדיל בין האדם המשכיל לבור: היכולת לבחון שוב ושוב את האמונות שלך.
הגנה על הרציונלים 21378
העובדה שישנם אנשים המגדירים את עצמם "רציונלים" אך למעשה מאמינים באמונות לא-רציונליות רק מכתימה אותם בכתם הצביעות ואי-המוסריות, אבל לא לא מורידה מערך הרציונליות האמיתית.
"כולנו מאמינים במשהו"- אסור שאמונות רציונליות ואמונות לא-רציונליות ייחשבו באותה מידה.
"יש כאלו המבקרים... ויש חסידים שוטים"-
מקרה-מבחן מענייו: באחד הדיונים שלידנו, הדיון בנושא נישואים, כותבת לה אישה דתייה תגובה לכל טענה שמופנית כלפיה(ויש רבות כאלו)ורואים שהיא מקדישה זמן רב מאוד מיומה כדי לענות בשפה רציונלית לכל אחד. אולם בסופו של דבר, הבסיס המחשבתי שלה לטיעוניה הוא האמונה כי סדרת ספרים שנכתבו לפני אלפי שנים ומדברים על ישות עליונה ששולטת בגורל האדם, היא זו שצריכה לקבוע לגבי זכויות בני-האדם כיום(גם זכויות מוסריות ולא רק חוקיות).
ובכן:האם אשה זו (ששמה גילית) היא אישה שמבקרת את אמונותיה או שמא חסידה שוטה?
אני מציע לחשוב על השאלה הזו ואז להגיד אם ההבחנה בין "מבקרים את אמונתם" לבין "חסידים שוטים" היא נכונה.
הגנה על הרציונלים 21387
כשדיברתי על אמונות, התכוונתי לכך שגם לאנשים הרציונליים יש אמונות בלתי רציונליות (בעצם, כל "אמונה" היא לא רציונלית , לא?).

אני חושב שגב' גילית מבקרת את אמונתה לפחות בדיונים 'באייל', אין היא יכולה להחשב כחסידה שוטה, למרות שאני לא מחזיק באמונתה.
הגנה על הרציונלים 21400
אתה מבלבל בין הנסיון הכושל של אנשים מהסוג הנ''ל לדבר בגובה עיניך שלך, על ידי שימוש בסיבות ונימוקים חלשים במיוחד, לבין הסיבה בגינה הם נוקטים באמונתם והיא שאמונתם היא טבועה בהם בדיוק כפי שהיא טבועה בך, בהיות כל המציאות תלויית אמונה, אך אתה בניגוד לנ''ל בוחר להתכחש לה (זהו כאמור טיעון שאיננו בגובה העינים שלך, אתה יכול פשוט להתעלם ממנו, דבר שלא יגרע כהו זה מנכונותו)
הגנה על הרציונלים 21411
כלומר- אתה מסכים שאין בינינו שפה משותפת, אתה רק קורא לזה בשם אחר(שהאמונה הדתית היא ברמה גבוהה יותר מהלא-דתיים).
''בהיות כל המציאות תלויית אמונה''-
אם אני מבין נכון את משמעות המונח ''אמונה'' בעיניך, הרי שאני חולק עליך. לא אתחיל לפרט עכשיו, אבל חשבתי שחשוב לפחות להבהיר את עצם אי-הסכמתי למען הפרוטוקול.
הם מוכרים אסקפיזם 21388
ההשוואה בין האמונה בדמויות הדתיות שציינת לבין קניית כרטיס לוטו אינה ברורה לי.
איזו אמונה אתה מקשר לאקט הקנייה? רוב האנשים הרציונליים אשר קונים כרטיסי לוטו *אינם* מאמינים שהם יזכו. הם *יודעים* שיש סיכוי (קטן ככל שיהיה) שיזכו.
הם מוכרים אסקפיזם 21420
א. אני לא מאמין אני או שיודע או שלא מנחש אין לי צורך בזה..

ב. לא כ"כ מובן לי עניין הלוטו נגיד שהסיכוי שלי לזכות בכול טור הוא אחד לשמונה וחצי מיליון(פעם עשיתי חשבון)
ואני מחליט לקנות כרטיס אז זה לא בגלל האמונה זה למרות הידיעה, ואתה לא רוצה להבחין ,

ג.עכשיו יש לי הצעה בעניין התעריפים,
ברור לי שהרבה אתיקה מקצועית לא תצמח פה אבל עדיין שיהיה מחירון מסודר ואני לא מזלזל,
לציבור המאמינים מגיע יותר ממשפט כמו "תרום אני יודע מה.. ולשם מה.." הרי זה נכנס לכיסים פרטיים לפחות בלי צביעות!
זונות? 21392
אלמוני יקר, אנא עזוב את הזונות בשקט.

או שתסביר מדוע אתה בוחר להיטפל לנשים אלה.
זונות? 21419
נכון צודק התכוונתי לזנות ערכית , והזונות)גברים\\נשים(לפחות בחברה שלנו לא הגיעו למדרגה הזאת,

figure of speech
אולי התכוונת שאין קשר? גם את זה אני מקבל

בכול מקרה הערתך במקום,
כיצ ד באמת? 21355
האם יש בידך מידע לגבי דרך פעולתם של קסמים אלה? כבר שנים אני מנסה לפתור את התעלומה בעצמי ואיני מוצא מקורות מתאימים.

אם אתה יודע כיצד מבצע גלר את הטריקים שלו - אשמח אם תפרסם זאת. אולי אפילו בתור כתבת המשך...?
ימי ארתור העליזים 21372
הממםםם, המגיב מרלין מבקש עזרה בנושא קסמים..?

רק אני מודע לאירוניה? ;-)
ימי ארתור העליזים 21389
יפה - לא חשבתי על זה.
אבל אני לא קרוי על שם המרלין ההוא.
מדובר על
merlin of chaos
שבסדרת
Amber
מומלץ בחום.
Merry days of Amber 21402
That particular Merlin was a sorcerer, wasn't he? Magic bracelette, and everything?
Merry days of Amber 21455
הוא באמת היה, אבל אני מעדיף להתייחס אליו אחרת. הקטע של הקסמים הוא סתם עניין שולי. הדבר החשוב הוא התואר:
Duke of The Western Marches and Earl of Kolvir.
וזה לא היה צמיד -
Strangling cord...
לא לזלזל!
Merry days of Amber 21456
Fetishism. Titles are irrelevant, as far as I'm concerned.
As for it being a strangling cord, it was also intelligent, and mysterious, to boot.
But that's another issue.

Merry days of Amber 21490
גם אני לא אוהב תארים במציאות - ליתר דיוק מתנגד להם.
אבל הם מוסיפים ל*ספר* נופך של העבר ה"אבירי" וכיוצא בזה...
חוץ מזה שזה נחמד להיכנס לדמות "רמת מעלה".
כיצ ד באמת? 21376
לגבי הטריקים של גלר יש כאמור בכתבה ספר של ג'מס ראנדי שבו הוא מסביר איך אורי מבצע את רוב הטריקים שלו. לא את כל הטריקים , משום שיש דברים שהם סודות מקצועיים של קוסמים שהם לא אוהבים שהם מתפרסמים בבמות ציבוריות .
ראנדי חטף קיטונות של רותחין מעמיתיו הקוסמים על שכתב את הספר בטענה שהוא ''חשף'' סודות של עמית למקצוע...
כיצ ד באמת? 21377
מדוע חטף ראנדי קיתונות של רותחין מעמיתיו, האם אורי גלר רשום באגודת קוסמים כלשהי? הרי הוא טוען שמעשיו הם תוצאה של יכולת חוץ-טבעית, לא? זו תהיה סתירה עצמית.
כיצ ד באמת? 21393
הטכניקות של גלר הן סודות מקצועיים של קוסמים (אין זה משנה כרגע באיזה אופן הם הגיעו לידיו), ולכן הקוסמים לא מעוניינים שראנדי עמיתם יחשוף אותן, גם אם זו דרכו להוכיח שלגלר אין כחות בלתי-טבעיים.
במעריב של היום 21915
אורי גלר חושף את סיפור חברותו יוצאת הדופן עם כוכב העל מייקל ג'קסון

במעריב של היום 22020
למי שלא קרא, אל תבזבזו לשווא את זמנכם. אחת מהכתבות הגרועות ביותר שפורסמו אי פעם במעריב, אם לא הגרועה שבהם.
כתיבה שמאוד מזכירה לי את הקומניקטים שיחצנ''ים שולחים למערכות העיתונים.
חייזר שבא מהעולם החיצון, ועדיין לא הספיק לתת את ההוראות לאורי גלר, ודאי יחשוב שמייקל ג'קסון הוא סוג של אלוהים שחי איתנו, ולא בנאדם שהקריירה שלו עברה (דו משמעות) גופות של ילדים לבנים.
אאוץ' 22570
הכל טוב ויפה בדבריך, עד המילה האחרונה.

בטח לא התכוונת שזה ישמע כך, אבל המשפט האחרון שלך הופך בגללה למשהו גזעני מהסוג הנחות ביותר, כאילו אם היו אלה גופות של ילדים שחורים זה היה בסדר.

ברררר.
אאוץ' 22599
ואם הוא היה אומר "ילדים שחורים", האם היית מסיק מכך שלדעתו ילדים לבנים זה בסדר? כמובן שלא. מה שמראה שגזענות היא בעיני המתבונן. בלי להעליב.
אאוץ' 22627
לא נעלב, אבל לא מסכים איתך.

המוטיב של "שחור מבצע עברות מין בלבנים" עמוס משמעויות גזעניות שלא אני המצאתי.

הנקודה היא בדיוק זאת: כמעט בטוח שאם אלה היו ילדים שחורים צבע העור שלהם לא היה מוזכר. אני גם כמעט בטוח שאם האדון ג'קסון היה לבן, הכותב לא היה מציין "ילדים לבנים" אלא מסתפק ב"ילדים". אתה לא חושב כך?
אורי והשלום במזרח התיכון 22031
בכתבה הנ"ל כותב אורי גלר על דאגתו לשלום במזרח התיכון, ומביע את התקווה שהופעתו של מייקל ג'קסון באיזור אולי תביא ל"הרגעת" הניצים.בכתבה הזאת הבעתי את תמיהתי מדוע הוא עצמו אינו מופיע באיזור ומרגיע את הניצים עם כוחותיו המיוחדים, דומה שגלר מעביר כאן את הכפפה למיקל ג'קסון.
אה כן: הוא מודע היטב לכתבה הזאת. שלחתי לו אותה. בתגובה הוא כתב לי שיש בה הרבה יורת מן הנגטיבי מאשר הפוזיטיבי לגביו ( מה שאינו נכון, השתדלתי לשמור על אוביקטיביות ),ושלח לי בתוספת מכתב סטנדרטי על ספריו ויצירותיו. כאשר כתבתי לו שבמאמר יש דווקא הערכה חיובית למדי של ספריו ( מה שמראה שהוא לא קרא את הכתבה עד הסוף) הוא כתב לי שזה מחוסר זמן , מכיוון שכעת הוא עסוק עם שלושה ספרים חדשים.
הצעתי שיגיב כאן לכתבה ויציג את הצד שלו של הסיפור, זכתה לתשובה מתחמקת.
אני מקווה שאיפה שהוא ( אולי במדור שלו במעריב ) אורי יסביר מדוע אינו טורח לבוא בעצמו למזרח התיכון ןלנסות לעזור עם כוחותיו.
האם יש ממש בפרה-פסיכולוגיה ? 68145
דיון מעניין מאוד בנושא זה יש במאמר זה של אבשלום אליצור שבמקור הופיע בספר של האוניברסיטה הפתוחה "זמן ותודעה"
איך להיות אורי גלר 68146
האם גם אתם רוצים ללמוד לעשות קסמים כמו אורי גלר ואולי להיות מליונר כמוהו ? האתר הזה ילמד אותכם לפחות את שלבי הפתיחה:
אלא שלי נראה שכל זה כיום אינו מספיק ,בנוסף יש צורך בכריזמה יוצאת מגדר הרגיל ואת זה אי אפשר ללמוד בשום ספר.
אורי גלר ומיקל ג'קסון 130741
מתוך ידיעה שפורסמה היום בעיתונות : אורי גלר מודה שהוא זה שהיכיר לידידו הטוב הזמר מיקל ג'קסון במאי סרט תעודי בשם מרטין באשיר ואף הימליץ עליו לפני ג'קסון לאחר שבאשיר הבטיח לו שיכין סרט חיובי על ג'קסון.גלר הבטיח לג'קסון שהוא יכול לבטוח בבאשיר.
התוצאה : אותו באשיר הכין סרט תעודי על ג'קסון שהרס את שמו הטוב ( ובו ג'קסון מדבר לראשונה בגלוי על חיבתו לישון עם ילדים במיטתו ) ויתכן מאוד שגם את כל מה שנשאר מהקריירה של ג'קסון.
אורי גלר מתחרט היום על כך .
אבל נשאלת השאלה : הרי האיש הוא "רואה נסתרות " , האם לא היה אמור לדעת מראש שזה מה שיקרה ? לחוש באיזו צורה את מה שמתכנן באשיר?
סביר להניח שזאת הייתה הסיבה שג'קסון הסכים לקבל את באשיר משום שהאמין אמונה עיוורת בכוחותיו של גלר .
אורי גלר ומיקל ג'קסון 130750
אורי גלר אינו חסין מטעויות בראיית העתיד ולמען האמת אפילו במטלות פשוטות יותר. בגילוי מרבצי נפט יש לו הצלחה של 78.3% בלבד, ובניחוש מחשבות הוא מצליח רק ב 65.5% מהמקרים. הסיבות לחוסר השלמות הן רבות, ולא כולן נהירות לגמרי, אך העיקרית שבהן היא כנראה הפרעות שנובעות מהסערות המגנטיות על השמש. סערה גדולה כזאת בתחילת ספטמבר 2001 מנעה את חשיפת טרור התאומים, ובאמת ב 12/9 כשהסערה נרגעה הוא קיבל חזיונות ברורים מאד בקשר לזוועה המתוכננת, אבל למרבה הצער זה היה מאוחר מדי. פרטים נוספים בספר "אף אחד אינו מושלם" שייצא לאור בקרוב.
הי אורי ! 130755
היית מאוד משעשע אתמול ב''שי ודרור''.
אורי גלר ומיקל ג'קסון 130756
בסדר אז הייתה סערת שמש כשהוא פגש את בשיר. אבל בחודשים שמאז האם כל הזמן הייתה סופת שמש ?הכיצד זה שבמהלך החודשים שחלפו מאז נשארו כוחותיו בעניין רדומים כל הזמן ? הרי בוודאי הוא יכול היה להזהיר את ג'קסון בכל זמן במהלך החודשים האלה מפני הצרה שהוא עצמו הביא עליו .
( אבל כן בסופו של דבר מיקל ג'קסון יכול להאשים רק את עצמו ואת טיפשותו ולא את אורי גלר ).
ואגב גלר אינו היחיד שלא חזה את הפיגוע בבניין התאומים . נראה שאף לא אחד ממליוני החוזים וגלאי הניסתרות למינהם בעולם כולו חזה זאת בזמן אמיתי ( כולם כמובן טענו בדיאבד שהם חזו זאת ). אני מכיר אפילו חוזת עתידות ידועה מאוד שנסעה בדיוק אז לארה"ב לאחר שבדקה בכל אמצעי חיזוי ידוע לאדם שכלום לא יקרה כאשר תהיה שם והנה היא היגיעה לנמל התעופה של ניו יורק בדיוק כאשר אירע הפיגוע.
65.5% ו- 78.3% 130802
אחוזי הקליעה שלך מזכירים לי משום מה את 2/3 ו- 11/14. מה גודל המדגם בשני המקרים?

אגב, ב- 12/9 היו להרבה אנשים חזיונות ברורים בקשר למה שאירע.
65.5% ו- 78.3% 130822
לצערי אינני יודע את גודל המדגם, אבל עצם הנסיון שלך להיתלות בשאלות קטנוניות של מהימנות סטטיסטית מגוחך ומראה על צרות עין. אם זאת עמדת המוצא שלך אין הרבה סיכוי שתפתח את עיניך לאמת.

בקשר ל 12/9 אתה טועה בהחלט. הרבה אנשים שמעו על מה שקרה מהמדיה, אבל רק אורי *חזה* (רטרואקטיבית, אמנם, בגלל סערת השמש ההיא) את מה שהתרחש בפירוט ובדיוק מדהימים, ואף ניבא שמס' ההרוגים היה קטן יותר ממה שכולם חשבו באותה שעה (נבואה שתפורסם בספר שהזכרתי קודם).
65.5% ו- 78.3% 130837
אז אם ''מהימנות סטטיסטית זה קטנוני'' גם אני יכולה להתנבא ולגיד שהתגובה הבאה תהיה של שוטה הכפר או כליל. עוד נבואה זה שאתה לא מצלצל לגורי גלר כל יום בבוקר כדי לדעת אם יקרה לך אסון בדרך לעבודה או כדי לדעת אם צריך מטריה.
65.5% ו- 78.3% 130844
עניתי, וזו בלבד כדי לקלקל לך הנבואה.
65.5% ו- 78.3% 130860
אהה, אבל אם היית שולטת גם בנבואה רטרואקטיבית‏1 היית יודעת שדווקא ההודעה ה*קודמת* היא של שוטה הכפר. אין מה לעשות, לא כל אחד הוא אורי גלר (או, בשיכול אותיות, יואל רגר).

Confused? You won't be after the next episode of Soap.
_______
1- תחום המומחיות שלי, אבל גם בו ההישגים בינוניים למדי בגלל קשיי זכרון.
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 133629
תמהני אם גם רואה הנסתרות אורי גלר בעצמו יודע מיהו בדיוק חברו הטוב מיקל ג'קסון.
ידיעות בעתון היום מדווחות שבין שאר דברים מוזרים ג'קסון פנה בשנת 2000 לרופא אליל מומחה לוודו כדי שיגרום למותם של איל המוסיקה דיויד גפן ,של הבמאי סטיבן שפילברג ועד אי אלה 23 אנשים שעוררו בזמן זה או אחר את כעסו של הזמר חובב הילדים הנחמד.
כדי שחס וחלילה לא תקרה שום תקלה והקללה תתגשם ג'קסון טרח ופנה לרופא אליל נוסף במאלי שבאפריקה וזה מרח על גופו דם כבשים ,שחט למענו 42 פרות וג'קסון טבל באמבטיה בדם שהוקז מהם ( מה לא עושים עבור קללה ). לכל אחד מהרופאים האלה שילם ג'קסון סכום של שש ספרות . לג'קסון הובטח שנמעני הקללה ימותו בתוך שבוע. אבל למרבית הצער הם כולם חיים ביננו עד היום הזה. מה שמראה שוב שג'קסון לא יודע להשקיע את כספו באנשים הנכונים. אולי שיתבע את רופאי האליל על אי קיום הבטחתם?
בכל אופן נראה לי שמי שצריך לחשוש כרגע יותר מכל מקללת וודו נוספת כזאת זה אורי גלר שאחרי הכל הביא על ג'קסון את הבמאי שהסריט את הסרט שגרם לבעיות הנוכחיות שלו.
כדאי שאורי יזהר, ג'קסון עוד עלול ליצור בובות וודו בדמותו ולתקוע בהן סיכות .
עוד על ג'קסון :
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 133632
הוא היה צריך ללכת לרבנים שלנו, כדי שיגזרו על ההם פולסא דנורא.
זה היה עובד.
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 133641
לא עובד. במלחמת המפרץ הדתיים עשו פולסא דנורא לסדאם, וכידוע- הוא עדיין עימנו.
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 133642
לא להרבה זמן...
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 133750
"הדתיים" - כולם?
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 133780
לא. עשרה גברין יהודאין צדיקין, לפי מה שסופר אז בעיתון.
אורי ומיקל 181814
לאחר ההסתבכות האחרונה של מיקל ג'קסון שנאשם שוב בתקיפה מינית של ילדים בנסיבות מחמירות, אורי גלר מצהיר שהוא מתפלל שההאשמות כנגד ידידו יתגלו כלא נכונות. אורי הוסיף שאם יתברר שג'קסון אכן יתגלה כאשם הדבר יערער את אמונו ב"טבע האדם".
ובכן ג'קסון עדיין לא נשפט ולא ברור אם יתגלה כאשם או לא , וכל ההתקפות כנגדו נראות יותר מכל כמעשי לינץ' עטופי שמחה לאיד על נפילתו של סלבריטאי .
אבל אם הוא יתגלה כאשם מה אז? מה אנחנו צריכים להבין מכאן על כישוריו של גלר? האיש הוא הרי רואה נסתרות או לא ? אז איך הוא לא ראה את המציאות לגבי ג'קסון שהאיש הוא ספק פדופיל והמשיך להתגאות בכל הזדמנות על הידידות עימו? האם כל פעם שהוא נפגש עם ג'קסון התחוללה סערת שמש קוסמית שמנעה ממנו "לקלוט" זאת?
טקסי הוודו של מיקל ג'קסון 292815
מסתמכים על רכילות?

עצוב.
ופעם אחת גם מילה טובה 130773
הכתבה הזאת והתגובות לה אינן חיוביות ביותר לגבי אורי גלר . אבל מדי פעם אפשר גם להגיד מילה טובה .
אורי גלר מעורב בעזרה לילדים חולי סרטן ולאחרונה נמכרה כפיפת מכופפת מבית היוצר שלו במחי שיא במכירה פומבית שהכנסותיה הן קודש לילדים חולי הסרטן. וזה בהחלט דבר ראוי לציון . שכן הבא ונאמר גלויות לא הרבה מהסלבריטאים והעשירים שלנו מתעניינים כל כך באירועי צדקה ועזרה לזולת .
עוד על כך :
70 שנה של קסמים 225473
בימים אלה מלאו 70 שנה בדיוק לקוסם מאריך הימים ביותר בתרבות הפולארית והאב המייסד של המסורת שהיגיעה לשיאה בספרי "הארי פוטר" בימינו .
ראו :
עושה הנפלאות
70 שנה של קסמים 225482
נבהלתי לרגע. חשבתי שאני כבר בן 70, לא ידעתי שעד כדי כך אני זקן.
האמנם? 303841
תראו ח'ברה, קראתי את המאמר ודבר ראשון אני חייב להגיד שזה היה ממש מעניין ולא חשבתי שירחיבו כל כך על גלר וראנדי וה'תחרות' ביניהם, ועוד באינטרנט.
דבר שני זה פעם ראשונה ששמעתי על הראנדי הזה למרות ששמעתי פעם משהו על המבחן הזה שהוא העמיד לאנשים שטענו שיש להם כוחות על טבעיים. לגבי הדבר, אני חושב שזה מצוין שהוא בוחן אותם מכיוון שבתכל'ס, 90 אחוז מהאנשים האלו אשר טוענים שהם פאקינג קוסמים או מכשפות או לא יודע מה - סתם מזיינים את השכל וזה ברור לכולנו!
אך מה עם העשר אחוז שלא מזיינים את השכל? כלומר אנשים שהצליחו לעשות דברים מסויימים שגרמו לאנשים הכי ספקניים בעולם.. לשתוק. להיות חסרי תגובה. אפ אחד עוד לא הצליח להוכיח חד משמעית שיש אנשים או ישויות עם כוחות כאלו אבל אפ אחד גם לא הוכיח שלא

ומיותר יהיה לציין שיש מספיק דברים בעולם הזה שלא ניתן לפרש והמשפט "לכל דבר יש הסבר" , האמנם הוא נכון לדיוק?
אני לא כ"כ בטוח..
מתי סאות'פרק יעשו עליו פרק ? 416198
זה יותר כמו תפילה ולא שאלה באמת.
והלוואי שיהיה מצחיק ומעליב לפחות כמו הפרק על מייקל ג'קסון.
שובו של הג'די 428434
מה מתאים יותר לישראל של המאה העשרים ואחת מאשר להחזיר את גלר למרכז הבמה? מסתבר שנגמרו בארות הנפט שאפשר לגלות בכוחות טמירים, והטלפאט הדגול צריך להשלים הכנסה בערוץ מסחרי במדינה קטנה ומטומטמת.

ב- http://www.youtube.com/watch?v=SDHSCKxYXDY הוא מזיז מצפן, ומי שיעצור לרגע 52 שניות אחרי תחילת הסרטון יראה שלא מדובר בסתם טלקינזיס המוני אלא בתופעה מדהימה הרבה יותר: מסתבר שמגנט קטן שמולבש על האצבע מסוגל לשנות את השדה המגנטי של כדור הארץ כולו, אם נמצאים מספיק אנשים שמעודדים אותו!

אם אתם כבר שם, אך תמנעו מעצמכם את התענוג לצפות במשהו כביר באמת. בסרטון http://www.youtube.com/watch?v=M9w7jHYriFo&NR שומעים במפורש את קולה‏1 של אלוהים, מתקשרת בגלים קצרים למרפא (גוי, למרבה הבושה) בשם פופוב ומוסרת לו פרטים מעניינים על המתרפאים שלו. מאז הסנה הבוער לא נחזה פלא כזה.

והנס הגדול מכולם: אחרי כל אלה, עדיין יש קטני אמונה שמסרבים להאמין למראה עיניים וממשיכים לאחוז בסקפטיות המטופשת שלהם. המחלה של אלה, חוששני, חשוכת מרפא.
____________
1- הידד לפמיניסטיות. אני תמיד חשבתי שהן צוחקות.
שובו של הג'די 428490
עפ''י האמונה הנוצרית (חלקים ממנה, לפחות), יש לקול האלוהי פרסונה משלו, המכונה מטטרון, ולכן זו אינה כנראה האלוהות, אלא הדוברת מטעם, תא''ל רגב.
שובו של הג'די 428505
המטטרון (Metatron) הוא שם של מלאך לפי *היהדות* (הוא מוזכר עוד בתלמוד), חלק מהתיאולוגים הנוצרים מכירים בו, אבל האמונה בו היא יהודית במקורה. http://en.wikipedia.org/wiki/Metatron
שובו של הג'די 428508
טוב, נו, אז זה רק מוכיח.
שובו של הג'די 428512
כלום. רק לידע כללי.
שובו של הג'די 428510
לא קראת את זה

לאחרונה, נכון?

(מתברר שיוטיוב הורידו את הסרטון שבו ג'וני קארסון זצ"ל משפיל את גלר. נכון שהם מספקים את השירות בחינם ושוק חופשי וכל זה, אבל זה עדיין קצת מרגיז.)
שובו של הג'די 428525
הסרטון עם המצפן הוסר בגלל "זכויות יוצרים": "This video has been removed at the request of copyright owner Keshet Broadcasting Ltd. because its content was used without permission" אבל זה של ראנדי עוד שם. מהרו פן תאחרו.
שובו של הג'די 428526
זה באמת פתח לדיון זכויות יוצרים מעניין - האם בזכויות יוצרים שמורה הזכות למנוע מהצופים לראות איך עובדים עליהם בעיניים.
שובו של הג'די 428536
זה לא מקרה בודד, שחוק שמיועד להגנה על זכויות מסחריות משמש בפועל לכפיית אג'נדה תרבותית שבינה לבין הרווח הצפוי מהזכויות המסחריות אין דבר וחצי דבר.

טכנית, כן, הזכות שמורה. אם הסרט שלהם, אז הוא שלהם. מה זה משנה מה התוכן שלו? אני מניח שאפשר אולי להעביר אותו או את חלקו כ"שימוש הוגן"; זה יכול להיות משעשע, אבל זה יפתור לכל היותר את המקרה הספציפי הזה.
שובו של הג'די 428538
אי אפשר להצמיד את המילה ''הוגן'' לשום דבר שקשור בסרטון הזה.
שובו של הג'די 428541
למה לא?
שובו של הג'די 428543
אני אתרכז עכשיו ואגרום לך, ממרחק של אלפי קילומטר, לזהות את הבדיחה של השוטה.
אחת, שתיים, שששלושששש!
תגובת נגד דעתו של ג'מס 430475
שמי גולן ברלב אני חוותי בחיי הרבה מקרים בו ידעתי מיכול לקרות .אני לא יכול לכופף כפיות או שום דבר כזה .אבל אני יכול להגיד בוודאות גמורה.שיש כוחות על טבעיים.לדוגמא כשחברתי פוטרה מהעבודה שלה הרגשתי כעס רב כלפי המקום,ואמרתי לה שלא תדאג כול האנשים שם יפוטרו תוך שישה שמונה חודשים.וכמובן היא צחקה ואמרה שאין סיכוי.המקום מאוד מצליח ,אבל זה קרה והיא הייתה בהבלם.דבר נוסף שקרה שאני שהייתי אצל הספר שלי לפני הרבה שנים,שלא פתח לי מזגן ולא רדיו הסתכלתי עלייו.ואמרתי לעצמי בלב אני רוצה שתפצע את עצמך באצבע ,וכך היה.דוגמא אחרת בא עלינו לבית שיפוצניק שאמור היה לעשות שיפוצים וטען שהוא טוב מאוד באנסטלציה גם .אני אמרתי לאימי לא לתת לא ,כי יהיה רטיבות בכול מקום שהוא יעשה ,והיא לא שמע לי .וכך היה רטיבות בכול האיזורים שהוא עשה אנסטלציה.ואני גם בין היתר אדם שקורא בפרצוף ודרך זה אני יודע הרבה דברים אל אותו אדם .וזה עוזר לי להמנע ולבזבז זמן וגם כסף .וגם כמובן ליעץ למי שמעוניין.ודרך אגב לאורי גלר יש סימן מאוד חיובי בפנים שאומרים שהוא יגיע לגדולה ולהכרה עולמית בן לאומית.ואכן הוא כן קיבל הכרה בן לאומית ביכולות שלו.ויש לו את זה.כאיש שתעסק במסטיקה ומבשעברתי על בשרי אני יודע שיש כוחות שלא ניתן להסביר אותם.לא לכול דבר יש הסבר מדעי לא הגענו לתובנה כזאת עדיין .אבל יבוא יום ונבין הרבה יותר.
תגובת נגד דעתו של ג'מס 430482
וואו,ממש מסוכן להיות בחברתך
תגובת נגד דעתו של ג'מס 430531
גם לי קרה אותו סיפור עם השיפוצניק.
תגובת נגד דעתו של ג'מס 430873
גם לי קרה אותו סיפור עם מקום העבודה.
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 433001
תעלומה :האם אורי גלר הוא הוא הממציא של קסם כיפוף הכפיות ( או בכל אופן מתכות ) בראשית שנות השבעים ובכך יצר ז'אנר חדש ובלתי ידוע עד אז של אמנות הקסמים ?
או שמה הוא היה רק פופלריזטור של טריק שכברק היה קיים והוא רק הביא אותו לשימוש רחב ?
נשיאת אגודת הקוסמים דליה פלד טוענת שלדעתה לא הוא המציא את הטריק והיו אחרים שהשתמשו בכך לפניו .אבל היא אינה יכולה לתת שמות ספציפיים
חקירה בפורומי קוסמים ברשת העלתה את התשובות הבאות:
"עד כמה שאני יודע, הפעם הראשונה שנכתב על כיפוף מתכות הוזכר זה בספרים של אלכימיה מאיזור צפון אפריקה. הם השתמשו בעפרות מתכת בשביל להמיס זהב (שנחשב למתכת רכה במיוחד) וליצור סוגי "כשפים" ליצור זהב ממתכות רגילות."
ו"רוברט הודן מזכיר רוטינה של כיפוף מטבע מעל שעווה בספר שלו "הסודות של רוברט הודין"
אבל אני חושב שהראשון שמפרסם את זה בצורה עולמית זה אורי גלר.

אני לא יודע מי היה המורה שלו שהוא למד את זה ממנו אבל אני לא חושב שהוא עלה על הרעיון לבד.

אחרי זה זה מתפתח וקלטות ראשונות יוצאות בשנות ה90 של בנצ'ק וגיא בבלי.
אוסטרליד משכלל את השיטה ומכופף גם מוט מתכת אבל כולם בסוף חוזרים לכפיות ("אתה לא יכול לכופף סכין?..")

שווה לבדוק לגביי כיפוף מטבעות (מתכת) בספר של סקוט THE DISCOVERIE OF WITCHCRATF מ1584"

אכן מידע מעניין ,אבל עם כל הכבוד לידע של אורי קשה להאמין שהוא כאיש צעיר בראשית שנות השבעים יכול היה להיות מודע לספרים מהמהאה ה-‏16 או ה19.
אם היה לו מקור כל שהוא זה היה חייב להיות מישהו מודרני בהרבה.
או שהוא (הפלא ופלא ) המציא את הטריק בכוחות עצמו .
עברתי על כל ספרי הקסמים בעברית שהופיעו לפני שנות השבעים ולא מצאתי בהם שום דבר שמזכיר את הטריק הזה.כמובן באותה המידה הוא יכול היה להשתמש בספר כלשהו באנגלית או אפילו לך תדע בהונגרית .

מישהו מהקוראים אולי מכיר איזה שהוא קוסם שקדם לאורי והשתמש בטריק שלו של כיפוף מתכות ? או אולי איזה מאמר שהופיע בעיתון נוער או מבוגרים ? משהו שיכול היה לשמש כמקור ההשראה לאורי גלר וכיפוף המתכות שלו ?
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 433011
אולי אתה תוכל להסביר לי (אני לא יודע כי מעולם לא צפיתי במופעים של גלר בעצמי) - מה זה בעצם "כיפוף כפיות"? האם הוא מכופף אותן מבלי לגעת בהן, או שהוא נוגע בהן "חלש"? או שהוא מחזיק בקצה אחד ודווקא השני מתכופף?
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 433017
בתרגיל המקורי (http://www.youtube.com/watch?v=jBQD2uunYYY צריך לעבור שתים וחצי דקות מההתחלה, חמש דקות מההתחלה יש גם הסבר) הוא נגע בדיוק בכפית בנקודה בה היא התעקמה (באמצע). מאז הוא השתכלל http://www.youtube.com/watch?v=FpB4Ar93xwU
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 433029
ניסיתי לצפות כמה פעמים בהשתכללות, אבל לא הצלחתי לראות בשום מקום את הכפית *לפני* שעוקמה. גלר כל הזמן מחזיק את האיזור המעוקם בתוך היד שלו, ומעביר את זה לגוב בלי שהמצלמה תראה שהכפית עדיין ישרה. אני לא בטוח אפילו אם גוב הספיק לראות את זה.
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 438067
יניב דויטש מוסר במכתב :
אורי גלר:"לפני שנולדתי לא היה כזה דבר כיפוף כפיות" "עזבתי את הארץ כי לאנשים נמאס לראות אותי מכופף כפיות" (נאמר על ידו בהזדמנויות שונות) העובדה היא כי בכל ההופעות שלו בארץ בין השנים 1967 ל 1970 גלר מעולם לא ביצע את הלהטוט של כיפוף כפיות או חפצים אחרים. מעולם. רק לאחר שגלר עזב את ישראל (בעקבות זה שכל העיתונים כתבו עליו ב1970 שהוא נוכל) התחלנו לשמוע עליו בהקשר של כיפוף חפצים. יותר מזה;בכתבה אשר פורסמה עליו ב1970 במוסף הארץ בישראל נשאל גלר על ידי עיתונאית כיצד גילה את הכוחות שלו ותשובתו הייתה:"בגיל 8 גיליתי ששעון היד שלי התקלקל פתאום". שימו לב שהסיפור שונה מהסיפור אותו שמענו אינספור פעמים כי בגיל 4 (בכל פעם אנו שומעים גיל אחר, ב"סיפור חיי" האירוע התרחש כביכול בגיל 6 או מאוחר יותר) הכף התכופפה לו בזמן שאכל מרק. לליאורה הכהן בכתבה "ואז טרומפלדור דפק אצלי בדלת" אשר התפרסמה במוסף סופשבוע של מעריב 19.3.93 סיפר:"הכוח שלי התגלה לראשונה כשהייתי בן ארבע, אכלתי מרק ולפתע הכפית התעקמה." (בכתבה אחרת אשר פורסמה באוקטובר 1984 במעריב לנוער סיפר גלר כי התחשמל ממכונת התפירה של אמא שלו וכך כביכול גילה את הכוחות שלו). ברצוני לסבר לכם את האוזן ולספר כי להטוטים בהם הקוסם מכופף חפץ כלשהו פורסמו בספרי הקסמים עוד לפני שאורי גלר נולד. כבר בשנת 1934 חודש דצמבר פורסם בעיתון מקצועי לקוסמים JINX קסם בשם The Bending Swizzle Stick על ידי קוסם בשם אנאמן ((Annemann. בלהטוט הזה אתה כביכול גורם למקל בחישה להתכופף. 7 שנים מאוחר(1941) יותר התפרסם קסם שבו הקוסם מכופף מטבע. הקסם Atomic Penny מופיע בספר Highlight Magic מאת Ben Berger בפברואר 1952 התפרסם הקסם The Bent Penny Jean Bobo - Modern Coin Magic בעיתון Abra יולי 1967 התפרסם הקסם Breaking A Spoon מאת John Gilliland
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 438069
ינוב דויטש מוסיף :
במשך שנים טען אורי גלר שגולדה מאיר היא זו שגרמה לפירסומו בין לילה כאשר אמרה בראיון ברדיו:"אל תשאלו אותי. תשאלו את אורי גלר".

מתוך ספרו של ג'ונתן מרגוליס Magician or Mystic? פורסם ב 1998 ספר אשר פורסם באישור ובתמיכתו של אורי גלר.
Chapter 7 / Fame and Friction

"I don't predict. Why don't you ask Uri Geller?'
Prime Minister Golda Meir, asked at a 1970 press conference about Israel future.

The Prime Minister, Golda Meir finally ensured Uri's elevation to stardom.
Asked by a radio journalist at a Jewish New Year's press conference a few weeks later to speculate on how the next year would work out for Israel, Meir probably delighted at the chance both to avoid giving an answer and to manage to sound clued-up, said, 'I don't predict.
Why don't you ask Uri Geller?' Geller responded later by saying that, in fact, he wasn't in the habit of predicting either.

שימו לב לדברים הבאים אשר נאמרו על ידי אורי גלר
(מתוך תוכניתו של מולי שפירא בילוי היום שודרה בגלי צה"ל ב 17 לנובמבר 2006 ראיון חי באולפן)

אורי גלר:"למחרת היא רואיינה, יכול להיות שבגלי צה"ל, והקריין שאל אותה מה היא רואה לעתיד של השנה הקרובה, והיא אמרה, אל תשאלו אותי, תשאלו בחור צעיר אני לא יודעת איך קוראים לו... זהו זה. האמרגנים שמעו את זה, התחיל הטלפון שלי לצלצל."

הטענה שגולדה מאיר היא זו שגרמה לפירסומו לא מופיעה בשום מקום בספרו "האמת על חיי" אשר יצא לאור בארץ ב 1975.

אורי גלר:"לפני שנולדתי לא היה כזה דבר כיפוף כפיות" "עזבתי את הארץ כי לאנשים נמאס לראות אותי מכופף כפיות" (נאמר על ידו בהזדמנויות שונות)
העובדה היא כי בכל ההופעות שלו בארץ בין השנים 1967 ל 1970 גלר מעולם לא ביצע את הלהטוט של כיפוף כפיות או חפצים אחרים.
מעולם.
רק לאחר שגלר עזב את ישראל (בעקבות זה שכל העיתונים כתבו עליו ב1970 שהוא נוכל) התחלנו לשמוע עליו בהקשר של כיפוף חפצים.

יותר מזה;בכתבה אשר פורסמה עליו ב1970 במוסף הארץ בישראל נשאל גלר על ידי עיתונאית כיצד גילה את הכוחות שלו ותשובתו הייתה:"בגיל 8 גיליתי ששעון היד שלי התקלקל פתאום".
שימו לב שהסיפור שונה מהסיפור אותו שמענו אינספור פעמים כי בגיל 4 (בכל פעם אנו שומעים גיל אחר, ב"סיפור חיי" האירוע התרחש כביכול בגיל 6 או מאוחר יותר) הכף התכופפה לו בזמן שאכל מרק.
לליאורה הכהן בכתבה "ואז טרומפלדור דפק אצלי בדלת" אשר התפרסמה במוסף סופשבוע של מעריב 19.3.93 סיפר:"הכוח שלי התגלה לראשונה כשהייתי בן ארבע, אכלתי מרק ולפתע הכפית התעקמה."
(בכתבה אחרת אשר פורסמה באוקטובר 1984 במעריב לנוער סיפר גלר כי התחשמל ממכונת התפירה של אמא שלו וכך כביכול גילה את הכוחות שלו).

ברצוני לסבר לכם את האוזן ולספר כי להטוטים בהם הקוסם מכופף חפץ כלשהו פורסמו בספרי הקסמים עוד לפני שאורי גלר נולד.
כבר בשנת 1934 חודש דצמבר פורסם בעיתון מקצועי לקוסמים JINX קסם בשם The Bending Swizzle Stick על ידי קוסם בשם אנאמן ((Annemann.
בלהטוט הזה אתה כביכול גורם למקל בחישה להתכופף.

7 שנים מאוחר(1941) יותר התפרסם קסם שבו הקוסם מכופף מטבע.
הקסם Atomic Penny מופיע בספר Highlight Magic מאת Ben Berger

בפברואר 1952 התפרסם הקסם The Bent Penny
Jean Bobo - Modern Coin Magic

בעיתון Abra יולי 1967 התפרסם הקסם Breaking A Spoon מאת John Gilliland

בתחום של "קוראי מחשבות" בימתיים ישנם שני ספרים אשר נחשבים כחובת קריאה למי שמעוניין להיות רב מג.
מדובר בספרים Anneman's Practical Mental Effects
ובספר Corinda's 13 Steps To Mentalism
הספר הראשון יצא לאור ב 1944.
ואילו הספר השני פורסם בהמשכים בין השנים 1958 ל 1960 ולבסוף פורסם ביחידה אחת ב 1968
אני מציע לכם לקרוא את שני הספרים הללו ולהשוות את הלהטוטים שניתן ללמוד בהם לבין הלהטוטים שביצע אורי גלר בהופעות שלו בארץ בתחילת דרכו.

כיצד מנחשים ציור אשר צויר על ידי מישהו?
מבקשים ממישהו לצייר ציור על דף בזמן שאתם עומדים לידו כאשר הגב שלכם מופנה אליו.
בזמן שהוא מצייר אתם שואלים אותו"סיימת?" ובאותו הזמן שאתם שואלים סיימת אתם פשוט מסובבים את הראש ומתבוננים בציור.
מכיוון שהאיש עסוק בלצייר הסיכוי שישים לב שאתם מסובבים את הראש קטן מאד.

ההוכחה?
בכל הפעמים שאורי גלר ניחש ציור הוא היה נוכח (או שותף שעובד איתו) בחדר בזמן שהציור צוייר.
הוא ביקש מהאדם השני לצייר ציור גדול ופשוט.
ותמיד הוא שואל במהלך העניינים "סיימת?"
וברוב הפעמים הוא גם מראה שהציורים זהים אחד לשני מבחינת הגודל.
מה שמוכיח שהוא פשוט ראה את הציור במו עינייו.

בכל הפעמים שמישהו ביקש מגלר לנסות לנחש ציור שהוא צייר כאשר הוא היה לבדו בבית גלר נכשל.

מתוך
Uri Geller on a new bent
By Marco R. della Cava
USA Today - November 18, 1999

Geller pulled me aside, gave me paper and asked me to draw something. "Keep it simple, please," he said, turning. I drew a house with a triangular roof and a door. He closed his eyes and told me to concentrate on the image. He started sketching.

A minute later he asked me if my drawing was complete. I said it was. He opened his eyes and frowned: "Well, I got an incomplete image."

He turned his paper around and looked at my drawing. His eyes lighted up, and he slammed the kitchen table with an open palm: "Yes!"

Geller drew a square house with a triangular roof but no door. "Ah," he said, "that's why mine was incomplete. You weren't thinking of the door."

העיתונאי בכתבה לעיל צייר בית עם גג משולש ודלת.
גלר בתגובה צייר בית עם גג משולש ואז טען שהוא קיבל "תמונה לא שלמה".
כיצד ידע גלר שהציור שכביכול קלט טלפתית הוא לא שלם?
מסקנה:גלר ראה את הציור במו עינייו.

כיצד "משדרים" בטלפתיה לצופים בבית ציור או צורה מתוך חמישה צורות?
פשוט מאד דואגים שמתוך כל הצורות או הציורים, הצורה אותה אתם רוצים לצייר תופיע שניה מצד שמאל בסדר של הציורים.
רצוי גם שהצורה תהיה צורה פופולרית כמו כוכב כפי שתוכלו לראות מהדגמות שאורי גלר עשה בעבר.
ברוב הפעמים הצורה שהוא בוחר "לשדר" היא כוכב.
ובכל הפעמים היא מופיעה שניה מצד שמאל.
שימו לב למה שאומר Marcello Truzzi בספר
מתוך ספרו של ג'ונתן מרגוליס Magician or Mystic? פורסם ב 1998
פרק מספר 16.

"if you're asked to choose one of five objects, people always go for the second from the left"

עדיין לא מאמינים?
שימו לב למה שנכתב בספר הקסמים

Expert Card Technique: Close-up Table Magic by Jean Jugard and Frederick Braue 1944:

"invite the spectator to point to any card.
Altough he is given a free choice, he will point to the card second from his end of the row."

מבחר דוגמאות מהדגמות שערך גלר בעבר.
שימו לב לדפוס אשר חוזר על עצמו.

1997
January?
"In a demonstration of telepathy, Uri draws five simple objects for us: a
bottle, a star, a chair, a pair of glasses, and an apple. He projects into our
minds the image which he has previously drawn and sealed in an envelope. Each of
us in the audience draws the image we "receive" from Uri. In the last minute of
the show, Uri reveals his drawing, which has been waiting ceremoniously inside a
clear plastic box on stage since the start of the show: a star. We all hold up
our drawings: about 75% of us, myself included, have drawn stars."
Jane Bernstein A Day With Uri Geller

February
Four of the five Zener symbols are displayed.
They are the circle, star, square and cross. Before the show Uri placed one of the symbols inside an envelope and
he intended to transmit this symbol to the Viewers.
It was the star.
Beyond Belief

4December
"MANY of you looked into Uri's eyes as part of our paranormal experiment a week
ago. One reader reported: "I felt his eyes were almost alive, real and looking
into mine with intense power." The image sent to our offices by Uri, and the one
he was trying to communicate to readers telepathically, was the star. Readers
responded with pictures including a desert island with palm trees, and a castle.
One reader connected, however, and sent in a star. It was signed only `Andy S'
York Gateway

1999
27th May
For Jane Yates of Coed y Bryn correctly guessed the shape telepathic artist Uri
Geller was drawing 250 miles away in the broadcasting studios of Atlantic 252 in
London. "The shape of a star came into my head, so I drew it and sent it off and
thought nothing more about it," she said.
Tivy-Side Advertiser A mindblowing prize

2001

July?
Uri is interviewed on the Lisa Chait show - Cape Talk radio, South Africa.
Host: You asked me to draw a picture. Which I've done
Uri: Oh yeah, wait, wait. Look first of all, we've got the drawings, which I
beamed my, my, you know my, the symbol I chose. Now you drew a picture and I'm,
you know we have just a few more minutes. I want you to focus on that picture,
and I'll try to see if I can receive it, I doubt it, because you know I am
tired, and it is thousands of miles away. But what I'm getting, is, it's really
what I'm getting is what I drew, I'm getting a square and a, like a triangle
protruding out of it on the top, and something circular on the left side. That's
all I've got. Am I very wrong?
Host: Medium.
Uri: Medium. All right, don't tell me what it was.
Uri also attempted to send a symbol to the listeners:
"I have drawn on a piece of paper, five symbols, now you people at home please
draw them. ... from left to right, a circle, a star, a cross, a triangle and a
square. ... I'm now focusing on one symbol, on one shape, and I'm now
transmitting it to all of you out there. So I'm now also repeating the name of
what I drew, in my mind. I'm going to say it five times."
The symbol Uri was sending was the star.
Uri Geller on the Lisa Chait show

2002

January
"Most Lynn News readers who took part in Uri's experiment in telepathy chose the
star symbol that he blasted across West Norfolk using the power of his mind. But
it was a close run thing, with the fish and the chair proving popular choices."
Uri's the star

25th March
"To coincide with his visit to Wrexham Science Festival, Uri has set up these
online experiments on our North East Wales web service to test your ESP. ...
Clear your mind and focus on Uri's hand-drawn shapes. Can you decide which one
he's "sending" to your mind?" [The choices were: circle , star, square, cross,
triangle.]
Results:
"People who took part in our fun ESP test with paranormal guru Uri Geller
correctly guessed what he was thinking - the shape of a star... Amazingly, 53%
of people correctly guessed the answer with 15% each for the square and
triangle."
Revealed: Uri's ESP test findings

כיצד מזיזים מחוגים של שעון כביכול בעזרת כוחות על טבעיים?
מבקשים את השעון מאחד האנשים כביכול כדי להראות את השעה לכולם.
למעשה בזמן שלוקחים את השעון הקוסם פותח את הצ'ופצ'יק של השעון מסובב את המחוגים ואז סוגר את הצ'ופצ'יק.
מכיוון שבשלב הזה מחוגי השעון כבר הוזזו אתה חייב להסתיר את השעה שהשעון מראה ולכן אתה מניח את השעון ביד של מישהו כאשר השעון הפוך, כלומר מונח עם הפנים כלפי מטה.

יונתן גפן סיפר בתוכנית ה"תיעודית" על אורי גלר כי בזמן שהוא ואשתו דברו על אורי גלר התפוצצו ארבע כוסות בסלון.
עוד סיפר גפן גי גלר קרא את מחשבותיו ואמר לו:"22, אמא" מה שכביכול היה קשור לשיר שכתב באותו היום עליו לא סיפר לאף אחד.
כיצד זה שלא שמענו על שני הסיפורים מעולם?
במהלך הראיון המלא (ניתן לראות אותו באינטרנט באתר של קשת) שואל גפן את הכתב:"זה בסדר? זה מה שחפשתם?"
שאלה ליהונתן גפן:האם קבלת כסף בעבור הראיון?
כיצד זה(לאור הסיפור עם הכוסות ) שבכל הפעמים שיונתן גפן כתב על גלר בעיתונות הוא כתב עליו בגנותו?
ב1974 למשל הוא כתב עליו את הבלדה על אורי גלר (ביצוע - דני ליטני)

הוא נולד בסתיו
היפנט את שני הוריו
והיה עושה בסיר
בלי שיושב עליו
יום אחד כשהוא שתה קקאו
הוא הביט
עשה עיניים וכופף את הכפית
כבר כשהיה בגן היה לו אמרגן
שסידר לו הופעות וכסף מזומן
הוא כופף את הגננת
הוא היה ביישן
אורי גלר
כשהיה בכיתה ח עצר את השעון
ככה הוא נשאר כיתה וגם נשאר גאון
הוא התחיל לקרוא ת'מחשבות של אחרים
ומאז הוא לבדו אין לו חברים
הוא ידע לקרוא כל מה שכל אחד חשב
וכמה שיותר קרא יותר הוא נעלב
כי קשה לבן אדם לדעת מה חושבים עליו
מה אתה אומר אורי גלר
הקוסם כשהתפרסם בכלל לא התבלבל
בחנו אותו בסטנפורד ומצאו שהוא נוכל
אבל הוא התאושש מהר לא עשה מזה עניין
הוא פשוט הסתכל על סטנפורד ונפל כל הבניין
לקח מטוס ראשון ללונדון וזה היה מרגיז
איך שהוא הזיז להם שם ת'ביג בן לפריז
הוא לא היה יוצא בשביל לשמוע או לראות
האולמות היו באים אליו להופעות
הוא כבש את העולם
הוא שיחק את המחר
הוא כופף כפית בכל מקום שהוא עבר
הוא השאיר שעון שבור
ורושם נהדר
וכמה שיותר שבר היה יותר יקר
אתמול הוא רק כופף כפית
היום הוא כבר מושלם
ואולי מחר הוא יכופף את העולם
כן
היום הולך לו טוב הכל לטובתו
אך יום אחד יפגוש כפית שתכופף אותו
הוא אהב לכופף כל כיפוף עשה לו כיף
אבל יותר מכל אהב הוא לכופף בננות.

ב23.11.84 פירסם יהונתן גפן את הרשימה "עליסה בארץ הקסמים" בעמוד 17 מוסף סופשבוע של מעריב באותה עת ערך אורי גלר סיבוב הופעות בארץ.
הנה שני ציטוטים מהרשימה:"אם יש פאראפסיכולוג או קוסם שיודע אלו מספרים יזכו בשבוע הבא בלוטו - שיופיע מיד!
ואם לא עזבו אותנו במנוחה..."

"...די באחיזת עיניים, קסמים וניחושי סרק"

בתוכנית "להיות אורי גלר" מראיינים אדם אשר טוען כי ראה את גלר בילדותו יוצא מהבית וכדור אור רודף אחריו.
ואילו הסיפור ששמענו במשך שנים הוא שגלר היה בגן לבדו ואז ראה כדור אור מוזר.
בספר "האמת על חיי" עמוד 86-87 מספר גלר על האירוע אשר קרה לו כביכול בגיל 3 או 4 בגן פרטי ליד הבית שלו.

מיקי פלד מספר באותה תוכנית כי בפעם הראשונה שפגש את אורי גלר, גלר נכנס למשרד שלו והצליח לצייר את כל החפצים שהיו במגירה שלו, בשולחן.
בספר של ג'ונתן מרגוליס מספר פלד את הסיפור הבא

Peled got Geller to come round to his busy ground floor
office close to the town hall within two hours. 'Uri was
wearing a short-sleeved shirt - it was summer - and the
first thing he asked was whether I knew what I had in my
briefcase. I did, of course, and he wrote on piece of
paper a complete list of everything, in detail.
It included some medicines, some pictures of my family,
bills, the exact number of keys.
He knew everything.
I couldn't believe it.

שימו לב שבסיפור אחד מדובר כביכול במגירה של שולחן ואילו בסיפור השני מדובר בתיק מסמכים.
כיצד הפך תיק המסמכים למגירה בסיפור השני?
כנראה שאורי גלר באמת קוסם.

הנה מה שמספרים
Gideon Peleg and Dov Yarom
גדעון פלג ודב ירום בספר Magician or Mystic?

רשות הדיבור תחילה לגדעון פלג:

"He once said that he could make people stumble and fall when they are walking, but he wouldn't do it because he is not that kind of person. I think"

Dov Yarom
דב ירום, המיקרופון שלך:

"He looked out of the window and said he can decide whether someone will fall in the street, although he didn't do it for me."

ראיתם פעם את אורי גלר מפיל מישהו בכוח המחשבה?

גלר והאחוזה שלו

בסוף שנת 91 פירסם גלר מודעה בעיתונות האנגלית בה הוא מציע את הבית שלו למכירה.
כתוצאה מהמודעה זכה גלר לכתבת שער במוסף 7 ימים של ידיעות אחרונות "אורי גלר מוכר את הבית הלבן ב10 מליון ליש"ט". (פורסם ב 11.10.91 מאת עמוס רגב)

ואילו לליאורה הכהן בכתבה "ואז טרומפלדור דפק אצלי בבית" אשר פורסמה במוסף סופשבוע של מעריב 19.3.93 אמר אורי גלר את הדברים הבאים:"הבית בכלל לא שלי. הוא רשום בקרן כלשהי."
שאלות לאורי גלר:האם הבית שלך או לא שלך?
במידה והבית לא שלך כיצד אתה מציע בית שהוא לא שלך למכירה?

גלר ושעון הביג בן

מתוך כתבתו של מיכאל אוהד "עושה הנפלאות" מוסף הארץ 1974 עמודים 12 13 ועמוד 30:" אורי טוען שאם יתנו לו זמן, יוכל להשתיק את קולו של הביג בן."

בדצמבר 1989 כאשר נעצר הביג בן הצטלם גלר לידו וטען שהוא זה שעצר את הביג בן בכוח המחשבה.

כנראה ש15 שנה זה מספיק זמן.

בכתבה "אורי גלר מוכר את הבית הלבן ב10 מליון ליש"ט" אשר פורסמה ב 11.10.91 אמר גלר את הדברים הבאים:"לפני כמה שנים עמדתי כאן בגן, והצלחתי לעצור את הביג בן, השעון של לונדון.
אז מה, זה היה צירוף מקרים שהביג בן התקלקל אחרי 140 שנה, בדיוק באותה שניה שבה ניצבתי בגינה ושידרתי אליו ממוחי?"

באוזני הכתב דוד לביא בכתבה "כך עצרתי את הביג בן" אשר הופיעה במוסף מעריב היום של עיתון מעריב ב 26.1.94 עמודים 6-7 שוב טוען גלר בפעם השניה שהוא עצר את הביג בן.
הנה מה שאמר המהנדס הראשי האחראי על הביג בן בראין או'ביל לכתב:"לבחור הזה יש הרבה חוצפה.זו הפעם העשירית ב16 השנים האחרונות שהשעון הזקן הזה מפסיק לעבוד."

כאשר דוד לביא מבקש ממנו את המספרים אשר יגלו בגורל בהגרלת הלוטו הוא משיב:"יש חוקים מסויימים בתורת המיסתורין. זה עובד כשזה חיובי, אבל כשהכוונות שליליות - זה לא מצליח."

שאלה לאורי גלר:מה בדיוק חיובי בכיפוף כפיות וקלקול שעונים?

אורי גלר טוען כי במהלך הופעה ב 28 בספטמבר 1970 בתל אביב ניבא את מותו של נאצר.
הנה לדוגמא פסקה מתוך הספר uri geller magician or mystic פרק מספר 7

It is practically impossible to establish nearly thirty years after the event the exact timings involved, but the Isreali papers over the next few days were full of the story of Uri Geller predicting the death of Nasser twenty mintues, as they seem to have agreed, before it was announced in Cairo.

למעשה אין שום איזכור לכך בעיתונות הישראלית.
מדהים איך שעיתונאים מחמיצים סקופ שכזה.

יניב דויטש
www.yanivd.co.il

מי המציא את כיפוף הכפיות ? 438070
כל הפרטים החדשים הללו למעשה פותרים את השאלה האם גלר הוא יוצר וממציא של קסמים או רק פופלריזטור של קסמים .
על פי המידע הזה הוא אינו אלא פופולריזאטור מתוחכם שלקח קסם לא כל כך ידוע וזכה עימו לפרסום עולמי.
אם זאת עדיין ישנה אפשרות שגלר המציא את הקסם באופן בלתי תלוי בלי לדעת על הפירסומים הקודמים בנושא.
אבל אם אכן כך היה רק אורי גלר ועוזרו שיפי סטרנג יודעים.
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 443099
איזו מין הסקת מסקנות תמוהה זו.

"גלר בתגובה צייר בית עם גג משולש ואז טען שהוא קיבל "תמונה לא שלמה".
כיצד ידע גלר שהציור שכביכול קלט טלפתית הוא לא שלם?
מסקנה:גלר ראה את הציור במו עיניו".

אם כבר מקבלים שהוא יכול לקבל שדר טלפתי של הציור, מדוע אי אפשר לקבל שהשדר מעומעם או חלקים ממנו חסרים, ושהוא חש בזה?

"הוא ביקש מהאדם השני לצייר ציור גדול ופשוט.
ותמיד הוא שואל במהלך העניינים "סיימת?"
וברוב הפעמים הוא גם מראה שהציורים זהים אחד לשני מבחינת הגודל.
מה שמוכיח שהוא פשוט ראה את הציור במו עיניו".

אם הוא כבר רואה את הציור בעיניו (איך? בעזרת מראה נסתרת?), הוא לא צריך לבקש ציורים פשוטים, נכון?
ומה זה מוכיח, שהוא שואל אם האדם המצייר סיים? איך זה מקדם אותו בניחוש או בהצצה לציור?
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 443100
רואים שאת לא מבינה בקסמים, בושי לך! "סיימת" היא מלת צופן המצביעה על סיום, קרי - סיומו של ציור *מסוים*.:)
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 443110
לגבי הציורים הפשוטים:
הקהל רוצה לראות משהו מדהים ומפליא, אבל לא מדהים מידי.
נדמה לי שלכולנו יש איזשהו מושג על איך כוחות על-טבעיים אמורים היו להתנהג, לו היו באמת קיימים.
אקט החורג מהכללים הלא-כתובים הללו, סביר שיגרום לצופים להרגיש מרומים, ולא נדהמים.
מי המציא את כיפוף הכפיות ? 443131
יפה. אבל זה יכול לכאורה גם להסביר שגלר דוחק ומצמצם את כוחותיו האדירים כדי לא להמם את הקהל, שלא מוכן לרמה עליונה זו של כוח טלפתי (או משהו).
עבור קוסמים מקצועיים בלבד 435245
להלן אך ורק בעבור אנשי המקצוע והמומחים ועמיתים בעולם הקסמים. רשימה המלאה של כל ספרי הקסמים ,ההיפנוזה המנטליזם והטלפטיה והכישוף שהופיעו בעברית מאז סוף ,והיא מחולקת לנושאי משנה . חלק מהספרים הללו הם נדירים ויקרי מציאות ביותר וכותב שורות אלו הוא כנראה היחיד שיודע על קיומם .

הרשימה כמובן אינה מלאה והיא תתעדכן עם הזמן היא אינה כוללת את ספרי הכישוף השונים שהופיעו בעברית מאז ימי קדם ועד ראשית המאה העשרים ( בסגנון "מפתח שלמה " ואחרים ) אם כי אני מכיר את כולם , פשוט מסיבות של מקום ומתוך הרגשה שספרים אלו מקומם לא יכירנו ברשימה של ספרי כישוף וקסמים מודרניים .

היא אינה כוללת גם כמה סיפרי קסמים וכישוף מודרניים שידועים לי שמסיבות שונות וחמורות עדיין לא היגיע הזמן לחשוף אותם לפני העולם הרחב .
אז בעבור אנשי מקצוע בלבד בתחום הקוסמות
רשימת ספרי הקסמים העבריים
May the 4th 443080
מעניין מה היה אומר ראנדי (ודב אנשלוביץ) על תכנית הידעונים "הכח".

הידעונים בתכנית זו הוכיחו רמה גבוהה ביותר של ידעונות.
ההסברים לכך יכולים להיות שלשה:
1. עזרה מההפקה.
2. טריקים בסגנון אורי גלר.
ששלוששש. תופעות על טבעיות.

את 1. אני פוסל בגלל היריבות הטבעית (והמאולצת ע"י אופי המשחק) בין המתמודדים, שהייתה מוציאה לאור כל עזרה מכוונת.

אני אולי תמים, או משוחד בדעתי, אבל אני הולך על 3.
הרשימה אותי במיוחד שיחת הטלפון עם עודד מכנס מאיצטדיון הקופסה באחד הפרקים, כי היא לכאורה פוסלת את אפשרות 2 (ומחזקת קצת את 1.) כי מכנס לא הוציא מילה ועדיין מספר לא קטן מהידעונים הצליח לספר אמיתות עליו ועל המקום (מקום גדול, הרבה כסאות, מקום בו פיתחת את הקרירה שלך, ועוד)

הבעיה בעל טבעי היא חוסר העקביות ובעיקר חוסר ההדירות. לכן הייתי מנחש שכדי לשמור על רמת התוצאות המתמודדים משלבים בין 2 + 3.
אפילו גלר עצמו, קל לי להאמין, גילה בעצמו כשרונות כלשהם (קרא לזה מה שתרצה) וכדי להתפרנס מהם למרות חוסר העקביות שלהם התמחה בטריקים. בכך הייתי מסביר גם את העמימות שלו בכל הקשור לכוחותיו וההתעקשות שהוא לא קוסם (למרות שהוא כן).
443227
אהבתי 443248
" חשוב לי להוסיף כי אותו איש שתבע אותי פירסם וידאו ב-YouTube המציג את אחד חברי הארגון שלו מרים חרא של כלב עם התנ"ך. אני לא רוצה להיות מקושר עם אנשים כאלה. לכן, לא מדובר רק בהפרה של זכויות יוצרים אלא בעניין מוסרי"
והסאגה ממשיכה. 616843
סרט דוקומנטרי חדש טוען שאורי גלר היה סוכן של ה-CIA
והסאגה ממשיכה. 616846
בראיון שהעניק ל"אינדיפנדנט" הבריטי, אמר [גלר]: "לא חשבתי שוויקראם מתכוון לעשות עבודה כה יסודית ולקשור כך בין כל הקצוות ובין כל הרמזים הקטנים שניתנו במהלך הקריירה שלי".

האם זה אפשרי שאנשים בארגוני מודיעין שונים חשבו שווה לשלם לו כסף על היכולות שלהן הוא התיימר? בהחלט אפשרי.

האם זה אפשרי שאורי גלר רמז על כך במקומות שונים (או שהוא הכחיש כל קשר לכך)? לא ייתכן!

מתי כבר יגיע הסרט על הקריירה הסודית של אורן זריף?
והסאגה ממשיכה. 616849
נתקלתי בתגובה הזאת ואמרתי לעצמי שעם כל מה שאפשר להגיד על הלז, אי אפשר לקחת ממנו את הגאונות השיווקית שלו, שזוהי דוגמה מצוינת שלה.
והסאגה ממשיכה. 616851
כבר הרבה שנים שההוצאה הכי כבדה שלי‏1 היא מיסים. אין לי מילים לתאר את עגמת הנפש שתיגרם לי אם יסתבר שחלק‏2 מהכסף עבורו עמלתי‏3 ונגבה ממני באיומים‏4 הוענק לשרלטן‏5 הזה.

__
1. ובהפרש גדול מהוצאות המגורים שבאות אחריה.
2. גם אם זה חלק קטן, עדיין מדובר בתחושת בעלות.
3. (לא שזאת עבודה קשה, אבל בכל זאת עמל)
4. למרות ש"המיסים הם לטובתי", לא הייתי משלם אלמלא איומי הקנס והכלא.
5. תודה מראש על נסיונות העידוד, אבל אולי הייתי מתנחם אילו זה היה *במקום* שרלטני הדת, התרבות, ונמל אשדוד - בטח לא כשזה *בנוסף* להם.
והסאגה ממשיכה. 616852
התנחם בעובדה שאנחנו במצב טוב יותר מעירק, שקנתה סורקי פצצות משוכללים מדגם ADE651.
והסאגה ממשיכה. 616859
אפקט פלסבו בגילוי פצצות? מעניין.
והסאגה ממשיכה. 616864
נפוץ יותר לגילוי מים ומינרלים שחבויים באדמה:
שימוש פחות נפוץ (אך קיים) הוא מבחן אינטליגנציה פשוט. בקישור הבא יש דוגמאות גם למספר נכשלים:
והסאגה ממשיכה. 616865
השמטת קישור אחד?
והסאגה ממשיכה. 616866
לא. הדוגמאות הן (למרבה הצער) בסוף אותו הדף.
והסאגה ממשיכה. 616860
אמנם לא, אבל דרכת לי על יבלת כואבת במיוחד. אחת משתי המדינות שרואות ברכה בפרי עמלי השקיעה חלק לא מבוטל ממנו בעיראק. בנתיים התשואה לא משהו.
והסאגה ממשיכה. 616853
וחוץ מזה, לא מפריע לך שערוץ 2 שלמו לו כסף?
והסאגה ממשיכה. 616857
ממש לא.

(אבל יתכן שזה רק בגלל שאין לי טלויזיה)
והסאגה ממשיכה. 616858
1 אז כנראה שפר עליך מזלך, אשריך וטוב לך. לא הייתי מאחל לך להגיע למצב שבו המשכנתא שלך גבוהה יותר ממס ההכנסה שאתה משלם. מאד סביר שבמקרה הזה מצבך היה גרוע יותר משמעותית.
והסאגה ממשיכה. 616861
א. אני שוכר.
ב. אתה צודק. (אשרי וטוב לי וכו')
ג. אבל זה עדיין לא אומר שאני צריך להפריש מעשר לשרלטנים (או לאנשי רוח) שאינני חפץ ביקרם.
והסאגה ממשיכה. 616862
ג. גם אתה צודק. רק שאם הייתי מטריד את עצמי באשר לכל השרלטנים, הפרזיטים, הבטלנים, העסקנים והטייקונים שאני מפריש להם יותר ממעשר, היה לי הרבה יותר קשה לישון בלילה. בתוך כל הגווארדייה הזאת, עוד מכופף כפיות איזוטרי הוא האחרונה שבבעיותיי.
והסאגה ממשיכה. 616863
מי אמר שאני בנאדם רציונאלי?

__

למעשה בדיוק היום נהנתי לשמוע הרצאה של דניאל כהנמן.

<ספוילר>

אני לא

</ספוילר>
והסאגה ממשיכה. 616867
בטח ינחם אותך לדעת שאותה מדינה שילמה (ומשלמת ותשלם) הרבה יותר יותר כסף לשרלטנים הרבה יותר מוכשרים (בשרלטנות, במובן) ממנו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים