מח''ש תחקור התנהגות השוטרים בהפגנת הדרוזים 1564
מחלקת חקירות שוטרים (מח"ש) תבדוק את התנהגות השוטרים בהפגנת הדרוזים שהיתה אתמול (א') בירושלים.

בהפגנה היה עימות אלים בין המשטרה ואנשי מג"ב לבין המפגינים, ונפצעו בה 12 מפגינים ו-‏14 שוטרים. מאות המפגינים מחו על תוכנית הכנסת שאושרה לפני כשבוע, לאחד באוקטובר שש רשויות דרוזיות.

ההחלטה לפתוח בחקירה התקבלה, בין היתר, בעקבות צילומים של אלימות קשה שפורסמו בכלי התקשורת. גורמים המקורבים לחקירה אמרו כי מהצילומים שהתקבלו במח"ש נראה כי במספר מקרים הוכו מפגינים לאחר שהם נעצרו למרות שלא נשקפה מהם סכנה.

המפגינים האשימו את השוטרים באלימות קשה כלפיהם. "הכל היה רגוע עד שמפקד המשטרה נתן הוראה להרביץ לאנשים", אמר ראש המועצה המקומית ינוח־ג'ת בסאם סאלח, שהשתתף בהפגנה. "התנהגו אלינו כמו לחיות".

ניצב מיקי לוי, מפקד מחוז ירושלים אמר כי "בהפגנה היתה התלהמות והכאה של שוטרים עם אבזמים של חגורות ואחר כך החל ידוי אבנים מאסיבי לעבר השוטרים". לוי ציין כי "ההפגנה הלגיטימית הפכה לאלימה ולא נותרה לנו הברירה אלא לעוצרה בכוח".
קישורים
Ynet
הארץ
מעריב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

''ואז בלי המעיל והעוזי'' 163080
מאד התחשק לי לצטט את השיר של יהונתן גפן, אבל כששמעתי אתמול ברדיו וקראתי הים את התיאורים חשתי שגם הדרוזים לא טמנו ידם בצלחת. בכמה מקומות כבר שמעתי שהמפגינים הסירו את חגורותיהם עוד בטרם פרצה המשטרה למתחם ההפגנה והיכו בשוטרים עם האבזמים. <דיסכלייזמר> כמובן שזה לא מצדיק הכאת מפגין שנעצר ואינו מסכן עוד את השוטרים </דיסכלייזמר> אבל מה פתאום בכלל להתנהג כך? מסקרן אותי לדעת אולי בכלל מישהו ממארגני ההפגנה אולי עודד את המפגינים להתחיל באלימות כנגד השוטרים *כדי* לזכות בתשומת הלב התקשורתית? אם יתברר שזה כך, זו לא רק תעודת עניות לאלימות, זו, באיזשהו מקום, גם תעודת עניות לנו, כצרכני תקשורת, שמוכנים להקשיב רק למי שעושה הרבה רעש ופרובוקציות סביבו.
מח''ש 163087
לנוכח ריבוי המקרים של אלימות משטרתית מופרזת מן הראוי שבכל הפגנה תהיה נוכחות של מח''ש, מצויידים בוידיאו, כך שלא נהיה תלויים בדיווחים מקריים של העיתונות כדי ללמוד מה באמת התרחש שם.

התגובה הראשונה של המשטרה, כפי ששמעתי ברדיו, היתה שלא הופעל כוח בלתי סביר. זאת היתה תגובה מגוחכת מלכתחילה, כי היא באה לפני שהיתה אפשרות לבצע תחקיר כלשהו. רק אחרי הצגת הקלטות נפתחה חקירה, ועולה תמיהה גדולה לגבי מקרים אחרים בהם קלטות כאלה לא נמצאו.

השאלה אם חלק מהמפגינים היו אלימים בעצמם אינה שייכת כלל לכך שעצור כפות הוכה בשעה שלא היווה סיכון כלשהו, והשאלה איך ניתן גיבוי גורף לשוטרים לפני שמישהו ניסה בכלל לברר מה קרה שם נראית לי הרבה יותר חשובה מהשאלה אם שוטר אחד או אחדים סרחו. אבל ברור שאף אחד לא ידון בשאלה הזאת, שהרי אין קלטת שמראה את הדיון בו נפלה ההחלטה (בהנחה האופטימית שדיון כזה בכלל התנהל אי פעם).
מח''ש 163092
אין הצדקה לשימוש מופרז בכוח, אבל בהחלט יש הבנה. אדם אינו מכונה קרה, וכשהמון משתמש באמצעים פיזיים לתקוף אותו, לפעמים קיימת תופעת "פורקן" גם על אנשים שכבר נתפסו ולא מהווים סיכון באותו רגע. מעניין שתופעה זו משותפת לשוטרים בכל העולם, ותמיד גוררת תלונות, אך השלטונות מגלים גם הבנה ברוב המקרים, ולא מיישמים את הרעיונות המגוכחים של ליווי וידאו וגוף מבקר.
הסיבה ברורה: בנוכחות מח"ש באירוע אתה מנטרל בעצם את יכולת השוטרים מלנטרל באופן אפקטיבי את ההמון, כי הם פוזלים בחשש אחורה, אל "האח הגדול".
עצם קיום סרטוני וידאו מעיד על כך שהמפגינים אכן ביצעו פרובוקציות, וחיכו עם הוידאו לתגובה, כך שבעידן המצלמה הניידת והקומפקטית אין צורך במח"ש - המפגינים מבצעים את הפעולה הזו בעצמם.
גם גיבוי גורף הוא פעולה לגיטימית של אנשי מקצוע שטועמים אש פעם אחר פעם, ויודעים שבפעם הבאה התחת שלהם יכול להיות בסכנה. התמיהה שלך מעידה שמעולם לא התנסית בפעילויות כאלה, ואינך מכיר את הדינמיקה שלהן. אני מאחל לך להמשיך לבקר מרחוק, להמשיך לא להבין, ולשמור על התום הנפשי השמור לאנשים שבמגדל השן.
מח''ש 163126
ואני מאחל לך לחיות במדינה שמגיעה לך.
מח''ש 163129
אני כבר חי בה, תודה. אני גם מתפרנס מהדינמיות במדינה הזו, וטובל עד צוואר בזבל, כדי שתוכל לאחל לי, ממרום מושבך, להמשיך לחיות ככה.
מח''ש 163131
מאחר ואתה סבור שלפחות חלק מהזבל שאתה חי בו מוצדק, אמשיך לאחל לך להנות ממנו.

אתנ מגן על זכותו של שוטר להכות נער כפות ותומך בכך שהמערכת נותנת גיבוי לשוטר הזה. על זה התגובה היחידה האפשרית ממרום מושבי היא: בתיאבון.
מח''ש 163134
לא מותק. אני לא מגן על ''זכותו'' של שוטר. פתחתי את דברי בכך שאני לא מצדיק זאת. אני רק מבין התנהגות כזאת בקרב אלה המהווים את החיץ בין מגדל השן שלך לאנרכיה. אבל מגדל השן כל כך גבוה, שהמילים משתבשות כנראה עד שמגיעות למעלה.
אני אמשיך לחיות בזבל, עם או בלי תמיכתך, תודה.
מח''ש 163140
בסדר, רק אל תרביץ לי.
מח''ש 163143
אל תדאג, אני אבוא עם מצלמת וידאו :-d
מח''ש 163266
"אדם אינו מכונה קרה, וכשהמון משתמש באמצעים פיזיים לתקוף אותו, לפעמים קיימת תופעת "פורקן" גם על אנשים שכבר נתפסו ולא מהווים סיכון באותו רגע"

אם יש הבנה לאלה (אבל לא הצדקה, חס וחלילה), מדוע שלא תהיה גם הבנה (ללא הצדקה כמובן!) למפגין שראה איך מכניסים מכות רצח לאח שלו ולכן הוא רוצה קצת "להתפרק" עם איזו אבן על איזה שוטר? שום הצדקה וגם שום הבנה.

לשוטרים צריך לחלק ציוד מתאים לפיזור הפגנות (האופן שבו נותנים לשוטרים בישראל להתעמת עם מפגינים הוא פשוט פשע, הן כלפי המפגין והן כלפי השוטר‏1).

בכל מקרה, תופעות "פורקן" אצל שוטר, לא חשוב מה הסיטואציה איתה הוא צריך להתמודד, היא בגידה בכל מה שהמדים שלו מיצגים. אדם אינו מכונה קרה, אבל שוטר צריך להיות מקצועי. הדרישה ששוטר יהיה מספיק מקצועי, כך שהוא לא יפרוק את התסכולים שלו על אנשים שכבר נתפסו ולא מהווים סיכון באותו רגע, היא לא דרישה מוגזמת ובלתי סבירה. זו אפילו דרישה די מינימלית ובסיסית משוטר.

הפגנות אלימות הן חלק מהדברים שהשוטר צריך לדעת להתמודד איתם באופן מקצועי, בלי "לאבד את זה" ובלי צורך "לפרוק" עצבים על מישהו (גם אם הוא זרק קודם איזו אבן). שוטר שלא מסוגל לעשות זאת, לא צריך ללבוש מדים.

_____________
1 שוטר בהפגנה צריך להראות ככה
ולא להראות ככה
מח''ש 163312
כמעריץ של לטו השני, איזו זכות דיבור יש לך נגד אלימות?
פרט לכך, הקישורים הטובים שהבאת מהווים המחשה למצבם הקשה של השוטרים בישראל, במיוחד בסיטואציות כאלה, ואז מותר קצת לגלות הבנה (אבל בפירוש לא הצדקה). גם במגדל השן.
מח''ש 163319
LETO השני הוא דמות ספרותית, עד כמה שאני יודע. אנחנו מדברים על שוטרים אמיתיים, שמכניסים מכות לאנשים אמיתיים. אני מקווה שאתה מבין את ההבדל.

הדברים שהבאתי לא עוזרים לי להבין שוטר *חוצפן*, לא מקצועי, שמעז להרים יד על עצור שאיננו מהווה סכנה (עפ"י עדותך שלך). אין הדבר סותר את העובדה שיש לספק לשוטרי ישראל ציוד מתאים.

אתה יודע מה? אני מוכן לעשות כאילו אני מבין את השוטרים החוליגנים האלה (בהנחה שמה שקרה הוא מה שתארת), אחרי שהם יפשטו את מדיהם ו/או ישבו בכלא. חוליגנים הם חוליגנים ולבישת מדים איננה צריכה לגרום לנו להקל ראש באלימות של חוליגנים (אלא בדיוק להיפך).

עוד איזכור של המגדל הלא רלבנטי הזה, אני אתחיל לחשוד שאתה לא באמת שוטר. אולי רופא שיניים?
מח''ש 163321
מה לא להזכיר? את מגדל השן?
חוצמזה. אצלנו בחמ"ל יש פוסטר של לטו השני, ומתחתיו רשום: להגיד לא לסמים!
שים לב שהבעיה אינה נגמרת רק בשוטר החוצפן שלך, אלא גם בחבריו שלא כיהו בו. מה שמרמז על נורמה מסויימת, ואז יש בעיה לזרוק את כולם לכלא. אולי נתחיל קודם בלצייד אותם ולחנך אותם יותר טוב. משהו במשכורת אולי, כדי לפצות על השחיקה והבוז שהם מקבלים גם מהמפגינים וגם מצופי הטלוויזיה.
אקורד לסיום: אתה כנראה מגיע גם מרקע לא ברור - קודם אתה מלביש אותנו יותר טוב להפגנות, ואח"כ אתה רוצה שנפשוט מדים.
מח''ש 163323
לפחות חלק מהבוז שהם מקבלים מצופי הטלוויזיה הוא פועל יוצא של ההתנהגות שלהם.

שאלת תנאי השכר של השוטרים היא שאלה אחרת לגמרי, ובשום אופן אין לקשור אותה לסטנדרטים של התנהגות. אולי צריך להעלות את המשכורת גם לנהגי האוטובוסים כדי שלא יחתכו אותי בכביש, ולאחיות בקופ''ח כדי שלא ידקרו אותי כואב מדי, לקופאיות בסופר כדי שלא יפוצצו את הבזוקה שלהן בפנים שלי, לפקידה בביטוח לאומי כדי שתפסיק לדבר בטלפון ותתיחס אלי ולמוכרת בקפטריה כדי שלא תגיד לי שאני צריך לעשות דיאטה. אולי, אבל עד שמעלים לכל אלה את המשכורת אסור להסכים שתנאי עבודה ירודים הם גורם שמותר לו להשליך על טיב השרות, ובטח שלא על שמירת החוק.

הנורמה המסוימת שאתה מדבר עליה היא בדיוק לב הבעיה, וכדי לשנות אותה צריך לזרוק לכלא את מי שעובר על החוק, גם - ובעיקר - אם הוא שוטר.
מח''ש 163326
רק "שוטר" שמרים יד על עצור שאינו מהווה סכנה מקבל ממני בוז. לשוטרים אמיתיים יש לי רק כבוד. לא "אתם" צריכים להפסיק לתפקד כשוטרים, רק החוליגנים שבינכם. אלה הפסיקו גם ככה לכבד את המדים שהם לובשים.

עפ"י שתי השורות הראשונות, אתה גם כנראה לא רופא שיניים. אולי משורר? שכטר?
מח''ש 164130
אם הגישה ש''אדם אינו מכונה קרה... לפעמים קיימת תופעת פורקן'' היא גישה כ''כ מקובלת במשטרה, אני מתחיל להבין את היחס הקל לאנסים.
ויש גם גרים ידידותיים שהיהודים עצמם דוחפים הצידה: 163096
אני מבין שאנשים כמו מר אבו-גוש צריכים לייחל לבואה של מדינת ההלכה הכהניסטית. שם הם יקבלו את המגיע להם.
הוא התעייף מההפגנה 163124
אז הוא ינוח. המועצה המקומית ג'ת ינוח (או אם נורא תרצו המועצה המקומית ינוח-ג'ת, אבל לא ינוך-ג'ת).

וסליחה על הקטנוניות.
הוא התעייף מההפגנה 163160
תוקן, תודה. השם באמת נראה לי מוזר ולא ידעתי לשים את האצבע על מה שהפריע לי בדיוק.
הוא התעייף מההפגנה 163172
בפעם הבאה תשים את האצבע על הגליל.
אל תכה - לא יאה 163130
הדרוזים הרביצו קודם:
אל תכה - לא יאה 163139
הדרוזים לא מקבלים ממני משכורת כדי לשמור על החוק. הגישה של המשטרה If you can't beat them, beat them harder מחליאה.
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163196
באחת התמונות אתמול בטלויזיה, נראה אדם שנגרר ע"י חבורה גדולה של שוטרים, כששוטר רודף אחריהם, וכשהוא מגיע הוא שולח את האלה לכיוון האדם הנגרר שוב ושוב.
העובדה של*זה* קוראים "כוח מופרז" מזכירה לי את המקרה שבו חקלאים תפסו לפני כמה שנים נערים פלשתינים שגנבו מהיבול, לקחו אותם וכלאו אותם, והיכו אותם נמרצות. על-כך הגיבו אז חברי-כנסת כי החקלאים "לקחו את החוק לידיים".
השוטר שעשה את המעשים האלה לא השתמש ב"כוח מופרז", אלא ביצע מעשה בריונות של תקיפת אדם כפות, ולא צריך להיפתח נגדו הליך משמעתי המגיע לשוטרים שמעדו, אלא הליך פלילי המגיע לעבריין האלים הממוצע.
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163204
מה שמזכיר ציטוט שהובא, אאז"נ בספר "הוצא בהקשרו". אחד ממנהלי הקבוצות (בני יהודה?) שהתלונן על התנהגות שוטרים ושימוש באלימות מופרזת כלפי אוהדים שהתפרעו טען ש"המשטרה לקחה את החוק לידיים".
''לא יתכן שהמשטרה תיקח את החוק לידיים'' 163379
חיים ברזל(?), יו"ר(?) בני יהודה דאז, אכן מתוך "הוצא מהקשרו" (מהזיכרון).
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163206
אני רואה שגם אתה חי במגדל שן.
מי שחי במגדל שן, שיצחצח כל יום. 163208
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163241
בהנחה שההערה רצינית-
כדי להגיע לדעה כלשהי באשר לתקינות של מעשה, עליי להתחיל ולקבוע כללי-יסוד מוסריים הקובעים איזה מעשה תקין, ואיזה לא.
לא מקובל עליי לבדוק את פעולות המשטרה רק בקונטקסט של ההתנהגות הספציפית שאליה הגיבו, ואני מאמין שהמשטרה צריכה לפעול לפי קודים מוסריים בסיסיים ברורים, גם אם הדבר יוצר חוסר-פרופורציה בין התנהגות השוטרים להתנהגות אלו שמפגינים מולם.
הפעולה של השוטר הרלוונטי הייתה בריונות נטו, בלי קשר למה שעשה המפגין אותו היכה קודם-לכן. ברור שהפעולה לא נבעה מהגנה עצמית, אלא מיצר כוחני, ולכן אני קובע שהיא פסולה, גם אם אני ''מואשם'' בהיותי חלק ממגדל-שן.
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163485
הסיטואציה הבסיסית היא הרבה יותר מורכבת מלקבוע כללים מוסריים. החברה שולחת את השוטרים להיות בקו הראשון מול הפשיעה ואף נותנת לשוטר לגיטימיציה לעשות שימוש בכוח כחלק יומיומי מתפקידו, ומאידך מעמידה אותו בסכנה של העמדה לדין פלילי ואובדן משרתו.
מנגד לכך, אנו לא מעוניינים שהשוטר ישתמש בכוח שניתן למטרות לא נאותות או במקרים שאינם מצדיקים אלימות. והחלק הבעייתי ביותר שכיום אין לו פיתרון אמיתי הוא החלק של תלונות הדדיות.
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163587
זה נכון שהשוטר נמצא בקונפליקט בסיסי, עד כמה *ההגנה העצמית* שלו יכולה להרחיק לכת, אבל בוא נזכור על מה מדובר במקרה הספציפי הזה, שעליו דיברתי בתגובה המקורית: בריון עם אלה רץ אחרי אדם שנגרר על הכביש ע"י חבורת שוטרים, והפליא בו את מכותיו. הפרט היחיד שמישהו יכול למצוא כדי להקל על אותו בריון היא העובדה שהוא היה במדי שוטר ובתפקיד באותו זמן.
אז הטענה שלי היא, שאם אדם מכה אדם אחר ביוזמתו, ולא מתוך הגנה עצמית, האיש הוא בריון, גם אם ההקשר של ההכאה הוא היות האיש במדי שוטר, והיות המוכה מפגין(אפילו מפגין אלים לצורך העניין) שנעצר כמה שניות קודם לכן, ובוודאי לא מהווה עכשיו סכנה.
במקרה הזה, להתייחס לאדם האלים בצורה שונה בגלל המדים שלו, זהו רלטיוויזם מוסרי מהסוג הגרוע ביותר שאותו ציינתי. ואם על *זה* לא תחיל כללים מוסריים נוקשים, לרלטיוויזם במצבים הרבה יותר בעייתיים מזה המתואר.
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163590
אזרח ישראלי יורה לילד פלסטיני בראש.

האם זה רלטיביזם מוסרי להתייחס לכך באופן שונה באם הוא חייל או סתם אזרח מן השורה? או שזו שרשרת הפיקוד שמשאירה אותו מחוץ לכלא?
רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163598
אם החייל יורה באותן נסיבות שבהן השוטר עשה את מה שתיארתי קודם(כלומר- יורה בילד שאינו במצב התקפה) החייל זהה לאזרח, גם אם הפעולה שלו נובעת מפקודות-ירי כלליות של המפקד שלו‏1.
אם הירי הוא בהקשר שונה(כלומר כתוצאה מחשש ממשי לחיים, הגנה עצמית), כמובן שההתייחסות צריכה להיות שונה מירי מכוון, אבל בכל-מקרה לא להניח שהחייל פטור יותר מהאזרח מתנהגות לא-אלימה.
כמובן שזה לא המצב בתוך ישראל, שבה, למיטב הבנתי, הצבא הוא מעין רשות אוטונומית בתוך מדינה, וחיילים שמבצעים דברים מהסוג שתיארת נשפטים ע"י בית-דין צבאי ולא אזרחי. אבל במדינה שאוכפת את חוקיה בצורה מוסרית, המצב לדעתי צריך להיות כפי שתיארתי.
1נדמה לי שזה הרעיון של "פקודה בלתי-חוקית בעליל"
בעית ההוכחה של רלטיוויזם מוסרי בהקשר של אלימות 163953
בסיפא של דברי התכוונתי לדבר אחר, והוא לבעיית ההוכחה של קיום אירועים אלו במציאות.
בהפגנה הנוכחית תועדו תגובות השוטרים כלפי המפגינים - ובכלל אלו הכפותים - במצלמות טלוויזיה. במרבית המקרים המגיעים לבית המשפט, הרי שהשוטר טוען שהאזרח תקף אותו, והאזרח טוען ההיפך.
כאשר אין כל תיעוד חיצוני, כיצד הייתם מציעים להתמודד עם הסיטואציה?
ציוד ואלימות 163342
לשוטרים אין ציוד לפיזור הפגנות ולא יהיה להם.
כי הממשלה החליטה לקצץ בתקציבים.

לשוטרים גם קיצצו את המשכורת ואת קצבת הילדים ואת תנאי השירות.

לכן השוטרים העניים ירביצו במקלות לעניים האחרים.

חלק מהשוטרים יפוטרו בגלל זה.
חלק מהמפגינים יפצעו, אולי ימותו.

אבל אין מה לדאוג - תהיה צמיחה.
ושיעורי המס לעשירים ימשיכו לרדת.
כתב אישום 173683
לא הפגנת הדרוזים אלא דווקא הפגנת הבדואים - בעקבות חקירה הוגש הבוקר כתב אישום כתב אישום הוגש הבוקר (חמישי) נגד אלכס דיגודקר, שוטר מג"ב בן 26, בגין הריגת נאצר אבו-אלקיען, בדווי מהיישוב חורא. התקרית אירעה בצומת שוקת ב-‏24 ביולי. החקירה הגיע ככל הנראה למסקנות דומות לממצאי תחקיר "הארץ" שפורסם כמה ימים לאחר המקרה ובו נקבע כי גרסת השוטר - לפיה ניסה אבו-אלקיען לדרוס אותו ולכן ירה בו - חסרת בסיס.

"הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/346131.html
כתב אישום 173699
איזו הפגנה?
כתב אישום 173711
אז זהו, שהייתה הפגנה של בדואים בצומת שוקת אא''ט, בסביבות פרסום דו''ח ועדת אור. הייתי בטוח שההפגנה צויינה באחת התגובות לאחד מעדכוני החדשות אבל מסתבר שלא.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים