סנט פטרבורג: נגנב עותק נדיר של ''פרינקיפיה מתמטיקה'' של ניוטון 1232
עותק נדיר מהמהדורה הראשונה של ספרו החשוב של אייזק ניוטון "פרינקיפיה מתמטיקה" (Philosophiae Naturalis Principia Mathematica) נגנב מחדר העיון של המוזיאון הלאומי של רוסיה בסנט פטרבורג בשישי בנובמבר. הרשויות פתחו בחקירה לאיתור הספר היקר.

הספר "פרינקיפיה מתמטיקה" הוא בין הספרים המפורסמים והחשובים בהיסטוריה של המדע. בספר ניסח ניוטון את חוק הכבידה ואת שלושת חוקי התנועה שלו. הספר יצא לראשונה בשנת 1687 בהוצאה של כ-‏250 עותקים בלבד, מתוכם כ-‏200 קיימים עד ימינו.

לאחרונה היה גל של גניבות של ספרים מדעיים נדירים מספריות ברחבי אירופה, ועלה חשד כי הדבר נועד לשרת את השוק השחור הגדל סביב יצירות יקרות אלו. עותקים אחרים של הפרינקיפיה נמכרו לאחרונה בסכומים של כ-‏125,000 דולר.
קישורים
BBC
פרינקיפיה מתמטיקה און־ליין
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

משובש! 106550
פה ושם: "פרינקיפיה" מול "פריקיפיה"
"פטרסברג" מול "פטרסבורג"
אם יש (כנראה) מגבלת מקום בכותרת, אולי עדיף:
רוסיה: נגנב עותק נדיר... ואז יש מקום בלי שיבושים בשם העיר.
פרינקיפיה 106556
ובהקשר זה: סחתיין על התעתיק הנאמן של שם הספר.
משובש! 106564
תוקן. סליחה. שלום.
צמרמורת 106574
כשקראתי את הידיעה עברה בי צמרמורת. עניינים של תככנות וגנבות ספרים נדירים עושות לי את זה. תתארו לעצמכם איזה עינוי היה זה בשבילי לקרוא את שם הורד. כמו שפעת.
צמרמורת 106579
זהירות: ספויילר לסרט "דרקון אדום"
(סרט מסדרת חניבעל לקטר)
<ספויילר>
בקטע מהסרט, הרוצח אוכל - פשוטו כמשמעו - ציור עתיק בן 200 שנים ממוזיאון בוושינגטון.
<סוף ספויילר>
צמרמורת 106590
בזמנו הייתה בסידרה "אוז" התייחסות לאסיר שנכלא על ניפוץ פסלים במוזיאון.

זו הייתה ההתייחסות הישירה היחידה שראיתי עד היום בתרבות הפופולארית לאייקונוקלאזם (Iconoclasm - הרס צלמיות), מלבד מה שתיארת (אולי אפשר לטעון שגם "מועדון קרב" עוסק בנושא).

מעניין שמה שפעם עמד בבסיס ויכוחים תיאולוגיים ארוכים ורבי-משמעות בעולם הנוצרי הפך היום לנושא מוקצה ונידח, שהתומכים בו נחשבים למופרעים, ורשויות החוק החילוניות אוסרות עליו מכל וכל.

אפשר אולי לייחס את זה למשמעות הרבה שמעניקה המערכת הליברלית-קפיטליסטית למושג הרכוש, בניגוד למערכת הערכים הנוצרית המקורית, אשר ראתה בחומר דבר משני, וברכוש דבר שלילי.
צמרמורת 106599
יש סיפור מסדרת שרלוק הולמס בו הפושע מנפץ פרוטומות של נפוליאון. (וכל מידע נוסף יספיילר את הסיפור)
צמרמורת 106678
היה איזה סרט קולנוע פסאודו-מגניב, על חבורת צעירים שמתגנבת למוזיאונים בלילות ומשרבטת דברים (או משנה את החתימה?) על ציורים.

והאם אתה יכול לפרט קצת לגבי אותם ויכוחים תיאולוגיים?
צמרמורת 106694
אני חושב שהנושא הזה היה חשוב מאוד גם בתקופות מוקדמות יותר, אבל ההתעסקות העיקרית בו הייתה בתקופת הרפורמציה, בעיקר באזור צפון אירופה.

בגרמניה, ומאוחר יותר גם בהולנד, הצליחו הרפורמים להביא להמרת דת הממשל המקומי מקתוליות לפרוטסטנטיות לאחר שהפגינו ופתחו במהומות אייקונוקלאסטיות.

הפרוטסטנסטים הקיצוניים נקטו בגישה כי אמנות בכלל, ואמנות דתית בפרט, מעודדת אנשים לפנות לאלילות, וכי יש לאסור עליה כליל.
לותר, למשל, תמך באייקונוקלאזם פחות קיצוני, וטען כי ניתן להשתמש באמנות לצרכים דתיים-חינוכיים.
תנועת הקאונטר-רפורמציה עודדה את השימוש באמנות כאלמנט דתי בכנסיות המסורתיות.

מבחינה אמנותית, ניתן לזהות כתוצאה מתהליכים אלו שינוי בתימות המרכזיות בהם עסקו האמנים האירופאיים בתקופה זו (מאה 16, בעיקר), ומעבר הדרגתי לנושאים חילוניים-רומנטיים: נוף, טבע דומם, מיתולוגיה קלאסית וכן הלאה.

מעניין לציין כי כל חילוקי הדעות והרדיפות ההדדיות הללו הם שהביאו, בסופו של דבר ולאחר שפיכות דמים רבה, למצב הליברלי של אירופה של ימינו. ה"פולדר-מודל" ההולנדי, למשל, אשר מבטיח חירויות פרט רבות, נוצר כפיתרון לסכסוכים הדתיים בין הנסיכויות והקהילות המקומיות השונות בהולנד. תהליך דומה עבר על המחוזות הגרמניים, וגם במקומות אחרים כמו שוויץ וסקנדינביה.

בהקשר זה אפשר לבחון מחדש את הידיעה שחוללה גלים של תדהמה בעולם המערבי לפני זמן לא רב על הרס פסלי הבודהא בידי ארגון הטליבאן באפגניסטאן. (פסקה אחרונה בדיון 535)

אולי ניתן אפילו לומר שארגון הטליבאן עוסק באייקונוקלאזם "קלאסי", וגם בגירסה שלו המתאימה לימינו אנו (כלומר, פוסט-מודרנית) - שכן ניתן לבחון את הפשע כנגד האנושות שבוצע ב-‏11 לספטמבר, 2001, גם בתור "מחאה" כנגד ה"אלילות" המודרנית, ודרכי הייצוג הפיזיות שלה, כפי שתופסים אותה קנאים אלו.
איקונוקלזם וסימולקרה 106699
התייחסות לתנועת ההתנגדות לפולחן האיקונין בכנסייה הביזנטית ולבודריאר כאיקונוקלסט פוסטמודרני ב-תגובה 57327
איקונוקלזם וסימולקרה 106701
תודה על התזכורת.

כשאמרתי כי הנושא היה חשוב מאוד גם בתקופות מוקדמות יותר, כיוונתי לתקופת הביזנטיון, בה אתה עוסק בתגובתך זו, אך לא זכרתי את הפרטים המדויקים.
ותודה לשניכם 106704
ונדליזם מודרני 106640
לשמו. הרי הקונה השחור, שיקנה זאת בסכום מופקע, סביר להניח שאינו מתכוון לקרוא בספר ובטח שלא יבין אם יקרא. העיקר שיש לו ספר נדיר בבית, גם אם הוא מונע את השימוש בו מרבים אחרים. ואם הקונה הוא איש אקדמיה שמעוניין בספר הספציפי הזה, זה גרוע בעיני פי כמה.

גונבים הכל עבור כסף. עתיקות, יצירות אומנות, מכוניות, ילדים. אפילו מעט הסימפטיה שיש לי כלפי הגנבים במהלך ההיסטוריה והספרות (שגנבו למחייתם ולפרנסתם) אינה קיימת במקרה זה.
ונדליזם מודרני 106666
כיצד הוא מונע את השימוש מאחרים?
הרי מה שנדיר בספר שנגנב, הוא ההעתק הספציפי. תוכן הספר ידוע, מוכר ונגיש.
ונדליזם מודרני 106688
ויתרה מזו: יש משהו מצחיק קצת בשמירה והצגה של ספרים היסטוריים במוזיאונים. כאשר אנו שומרים יצירה של רמברנדט, נניח, אפשר לטעון שיש בקווים הספציפיים שצייר האמן חד-פעמיות, שהיא היצירה האמיתית, וכל העתק יהיה כבר יצירה שונה (נעזוב כאן את ניסוי המחשבה המתבקש על העתק אטום-אטום).

אבל כאן מדובר על ספר שהעיקר בו הוא, אכן, תוכנו. כל העתק של טקסט זה, בין אם משורבט על גליל מגבות נייר או כקובץ במחשב, יכול לשמש את חוקרי הטקסט באותה המידה. עצם קיומם של אנשים שירצו לחקור את הטקסט הוא כבר מוזר קצת, אבל זה דיון אחר.

תאמרו, מטרת שמירתו של הספר במוזיאון היא לא לצורך מחקר, אלא להנאת הציבור. אבל אז יש לתהות, ממה בדיוק הציבור נהנה כאן. שוב, אם עיקר הטקסט הוא תוכנו, אז מי שעשוי להנות מהספר יהנה מכל עותק שלו. ברור שרוב ציבור מבקרי המוזיאון לא יכול בכלל להבין את תוכן הספר (כתוב בלטינית, מדבר על פיזיקה ומתמטיקה, ובמושגים מיושנים...). ממילא גם המוזיאון לא נותן לאנשים לדפדף בספר כרצונם.

אז ממה אנחנו נהנים, כשאנו מתענגים על חווית המגע (ולו בעין, דרך ארון זכוכית) עם "הספר ההיסטורי"? נדמה לי שממין הילה של קדושה שיש בספר, מ"הערך ההיסטורי" שלו כמייצג רגע חשוב בהיסטוריה של הרוח האנושית. וכאן זה כבר נהיה כמעט מביך: "פרינקיפיה מתמטיקה" הוא רגע חשוב עבור רובנו (רוב קוראי האייל ודומיהם), בגלל חשיבותו בהתפתחות החשיבה המדעית והרציונלית, שרובנו רואים עצמנו נאמנים לה. ומה לחשיבה מדעית ורציונלית ולייחוס קדושה שכזו לספר?

בכל זה אני לא בא להוציא עצמי מהעדר: גם לי זה כואב (אם כי רק קצת), וגם אני הייתי מתרגש (רק קצת) מלראות במוזיאון את הספר. אבל חשוב לתהות על כך. נדמה לי שבעיקר נחשף כאן הרובד הלא רציונלי ביחס החיובי שלנו לרציונליות.
חטאתי בניסוח לא מדויק 106708
אכן, אין הגנב מונע את השימוש אלא את ההנאה. והנאה כידוע וכמו שכתב ירדן ניר, אינה רציונלית. ובכל זאת היא נמנעת כאן מאחרים. תודה על התיקון.

ובכלל, נושא השוק השחור רגיש אצלי מסיבה אחרת: דעתי אינה סובלת מכירת חפצים בערך מופקע, זהו בזבוז כסף משווע בעיני (כן, הילדים הרעבים ב... עדיין מעיקים על מצפוני מדי פעם). וכאן איני מאשימה את הגנב אלא את הקונה (אם הוא נותן מעשר כספים לצדקה עוד אפשר להקל, אבל קשה לי להניח שהוא עושה זאת).
ההנאה 106962
היא מתחושת הנדירות ומתחושת הקשר למקור. *אני* מתבונן בעותק ה*יחיד* והמקורי של המונה ליזה ולכן *אני* יחיד ומקורי. *אני* מסתכל על תמונה של דאלי ולכן אני קרוב יותר לדאלי, או משהו מעין זה. כמובן שסיבות דומות גורמות לכך שזירקוניום לעולם לא יתקרב במחירו ליהלום (למרות שכשהוא מלוטש ומשובץ, אי אפשר באופן מעשי להבדיל ביניהם).
מחשבות קרימינליות לעת מצוא 106690
הממם, אם הייתי אוצר מוזיאון רוסי, הייתי שוקל לזייף כמה פרינקיפיות כאלה, ולמכור כל אחת במאה-מאתיים אלף דולר החתיכה.
שאיזה אספן מיליונר עם זין קטן וחיבה יתרה לכתבי יד נדירים יממן איזו כנופיה של בני בליעל, ובאותו שוונג יכסה את הוצאות התפעול של המוסיאון ואולי גם את הפנסיה שלי.
הרי אותו אספן לא יוכל להשוויץ בפרינקיפיה שברשותו, הוא יצטרך להחביא אותה באיזה בור. אז מה זה משנה אם הוא מחביא את המקור או את הזיוף?
זה לא כל כך פשוט. 106731
יש מומחים לכל הכתבים העתיקים האלה, שיודעים מה זיוף ומה מקור. (וחלקם עובדים עבור השוק השחור)
נמצא! 107913
יש! 107974
מכת הגניבות בספריות זה משהו נורא. 108045
על כמה עומד הקנס ליום? 108062
על כמה עומד הקנס ליום? 108065
בזמני היה בסביבות עשרה שקלים, אאל''ט.
לא רק ספרים 111494
שתי תמונות של ואן-גוך נגנבו ממוזאון ואן-גוך באמסטרדם.

גם של ג'קסון פולוק 111506
שתי תמונות בשווי 150,000$ כל אחת נעלמו.
וגם דה-וניצ'י 166754
"מדונה של הכישור" של דה-וינצ'י שמוערכת ב-‏40 מיליון דולר נגנבה מטירת דראמלאנריג שליד דראמפרייז שבסקוטלנד.

וגם דה-וניצ'י 166764
מצחיק איך השם שלי קופץ מפעם לפעם בכל מני תגובות איזוטריות. סתאאאם.
וגם דה-וניצ'י 241841
ועכשיו "הצעקה" ו"מדונה" של קלוד מונה נגנבו ממוזיאון באוסלו. הפורצים החמושים גנבו אותם לאור יום, לעיני המבקרים ההמומים.

וגם דה-וניצ'י 241843
אדגר מונק, לא קלוד מונה.
הצעקה האחרונה‏1 241847
אופס. :)

1 כמו שאמר לי פה מישהו.
וגם דה-וניצ'י 241956
אדוארד מונק (Edvard Munch), אם לדייק.

כדאי גם להזכיר בהזדמנות זו שמונק יצר כמה גרסאות של "הזעקה" (בטכניקות שונות), ולא ממש ברור מי מהן ראויה לתואר "המקורית". גניבתה לפני כעשר שנים של אחת מ"הזעקות" (לא זאת שנגנבה היום) הועילה רבות ליחסי הציבור שלה כ"זעקה" המקורית.

(המקור שלי למידע הוא תכנית טלויזיה ששודרה לפני כמה חודשים (ערוץ 8?) ושהוקדשה כולה ל"זעקה" על גלגוליה השונים).

----
הפעם הראשונה שראיתי את "הזעקה" היתה באיור קטן בשוליים של אחד הכרכים של אנציקלופדיה "אביב" לילדים. הציור עשה עלי רושם חזק כל-כך, שמאותו יום השתדלתי להמעיט ככל האפשר בשימוש בכרך ההוא, וכשהייתי צריך להשתמש בו בכל זאת, עשיתי זאת בזהירות רבה.
פושעי אוסלו לדין? 242150
צב"ר! 242166
וגם דה-וניצ'י 272096
למשטרת נורווגיה יש חשוד בגניבה. "הארץ": http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...
וגם דה-וניצ'י 291406
"שמונה חודשים לאחר גניבתם של הציורים "הצעקה" ו"מדונה" של הצייר הנורווגי הנודע אדוארד מונק, גובר הסיכוי שהם יאותרו ויוחזרו ל"מוזיאון מונק" באוסלו, שממנו נגנבו. משטרת נורווגיה הודיעה היום (שבת), כי עצרה חשוד בגניבה, והחוקרים מגלים אופטימיות בנוגע לסיכויי החזרת היצירות."

תמונת דם 433767
מה באמת עמד מאחורי השוד המסתורי של "הצעקה" ממוזיאון מונק באוסלו: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...
נמצאו כתבים של ניוטון על אלכימיה 313729
החברה המלכותית הבריטית מדווחת שנמצאו כתבים שנחשבו אבודים של אייזיק ניוטון שעסקו באלכימיה. מסתבר שגם לניוטון היה אינטרס להסתיר אותם, שכן יצור זהב או כסף נאסר בחוק שקבע הנרי הרביעי בשנת 1404.

סלשדוט: http://science.slashdot.org/science/05/07/03/0431212...

החברה המלכותית: http://www.royalsociety.org/news.asp?id=3252

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים