ארגנטינה, שנה אחרי 4242
במלאת שנה לנשיאותו של חאבייר מיליי, מסכמים עידן ארץ, פטריק בויל וישי שנרב את השינוי שחל בכלכלה הארגנטינית. מיליי נבחר כאשר המדינה עמדה בפני פשיטת הרגל העשירית בתולדותיה. בשל בריחתם של משקיעים חיצוניים ולאחר שהמדינה לא יכלה עוד ללוות כספים מגורמים בינ"ל, האיץ הבנק המרכזי בארגנטינה את הדפסת הכסף, מה שהביא, במועד כניסתו של מיליי לתפקיד, לאינפלציה חודשית של 12.5%.

לפי הכלכלן סיימון קוזנץ, ישנם ארבעה סוגי כלכלות: מפותחות, מתפתחות, יפנית וארגנטינית. הכלכלה הארגנטינית, שבעבר נמנתה על המובילות בעולם, כפי שמעידה הארכיטקטורה בבירתה, עשתה במהלך המאה העשרים מעבר חריג מן הקבוצה הראשונה אל שניה, תוך שהיא חווה שבע הפיכות צבאיות.

עם כניסתו לתפקיד סגר מיליי את משרד התרבות, את משרד התיירות והספורט וכן 11 משרדים נוספים. הוא פיטר 10% מעובדי המדינה, ביטל סובסידיות למוצרי צריכה, תחבורה ואנרגיה. הוא הפסיק מיזמיי עבודות ציבוריות שעיקרם היה מתן תלושי משכורת למובטלים. הוא קיצץ גם בחינוך, בהעברות לאוניברסיטאות ובתשלומי הרווחה, כולל בתשלומי הפנסיה. צעדים אלו הורידו את הוצאות הממשלה ב-‏30%. כתוצאה מכך, לראשונה זה 14 שנה, זוכה ארגנטינה לתקציב מאוזן. מיליי גם ביטל רגולציות שנועדו, בתמיכת יותר מ-‏3000 אירגוני העובדים שבמדינה, להגן על התעשייה המקומית, אך בעיקר גרמו לחוסר תחרותיות ובריחת משקיעים. הוא גם הורה לבנק המרכזי להפסיק את הדפסת הכסף ולפחת את שער הפסו בכ-‏70% במצטבר, כדי להתאימו לשער הריאלי בו הוא נסחר בשוק השחור.

כתוצאה מצעדים אלו, האינפלציה, שעלתה תחילה עוד, צנחה לאחרונה ל-‏2.7% בחודש. ביטול הפיקוח על הדיור העלה פי שלוש את היצע הדירות להשכרה בבואנוס איירס תוך ירידה של 50% בגובה שכר הדירה. מדד המניות הלאומי עלה ב-‏140%, החוב החיצוני החל לרדת ומשקיעים החלו לגלות עניין מחודש במדינה, אם כי עדיין בחשש מסויים לאור עברה הכלכלי המפוקפק, כולל ניסיונות הבראה של ממשלות קודמות. למרות צעדי צנע אלו, שפגעו בעיקר באוכלוסיות חלשות (שיעור העוני עלה מ-‏43% ל-‏52%), מיליי, שעלה ללא רוב בפרלמנט ובמשך רוב כהונתו לא זכה לתמיכת רוב הציבור, זוכה עתה לתמיכה של 56%. גם אירגוני העובדים נמנעים כמעט לגמרי מלשבות.

בשנת 2025 צפויה מדיניות ההבראה של מיליי להתמודד עם משקולת כלכלית משמעותית נוספת - תחילת התשלומים עבור איגרות החוב הבינ"ל שהנפיקו קודמיו.
קישורים
עידן ארץ
פטריק בויל
ישי שנרב
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

775654
"...ישנם שלושה סוגי כלכלות: מפותחות, מתפתחות, יפנית וארגנטינית."

שלושה?
775657
יש שלושה סוגי אנשים: אלה שיודעים לספור ואלה שלא.
תוקן, תודה. 775663
תוקן, תודה. 775665
לגבי הניסוח הראשון (שלושה או לא) יתכנו עוד אפשרויות (למשל: ניסוח גרוע של האמירה המקורית של הכלכלן סימון קוזנייץ) אבל אני לא רואה טעם להפריח ניחושים לגבי דברי הכלכלן קוזנייץ כי הם לא זמינים (הוא מת מזמן). בכל אופן לא בטוח שצריך היה לאזכר את דברי קוזנייץ שכנראה לא מוסיפים אלא רק מהווים קישוט.

בלי קשר. ניתקלתי אתמול בתרגיל מתמטי אלמנטרי נחמד של פתרון משוואה ריבועית מעל המספרים המרוכבים:
--------------
מהם הערכים האפשריים של המספר המרוכב z שהוא פתרון המשוואה הריבועית
z^2 = 8i

(שמונה פעמים המספר הדימיוני i)
--------------

התרגיל הוצג ביוטיוב בתור "תרגיל פסיכומטרי באוניברסיטת הרווארד".
תוקן, תודה. 775668
±(2+2i)
(a+bi)²=8i
תוקן, תודה. 775670
נראה לי שזה הפתרון (עברתי בחיפזון על דרך הפתרון ביוטיוב, וזה מה שקיבלתי). גם נראה מדוייק בחישוב ישיר (למעט השאלה האם אין פתרונות נוספים לערכי z שפותרים את התרגיל, בלי להסתמך *במפורש* על תורת השדות הגבוהה ברוח גלואה).

אבל מה שיפה בפתרון היא *הדרך* למציאת הפתרון (דרך לא קשה במיוחד)
תוקן, תודה. 775673
א. הדרך שהתכוונתי להראות היא לפתור את
a²-b²=0
2ab=8
ב. אני לא יודע איך מוכיחים זאת, אבל אני חושב שלמשוואה ריבועית (גם עם מקדמים קומפלקסיים) יש תמיד שני פתרונות.
אני יודע זאת בודאות למשוואות ריבועיות עם מקדמים ממשיים. שם כאשר מלמדים בתיכון שאין פיתרון, המשמעות היא שאין פתרונות ממשיים, אבל יש שני פתרונות קופלקסיים.
תוקן, תודה. 775674
התכוונתי שצריך בדרך אלמנטרית (אך מסודרת) להוכיח את נכונות שתי המשוואות הראשונות בסעיף א, להראות מהמשוואה הראשונה ש a ו-b או שווים או נגדיים (נגדי של a זה אותו ערך מוחלט אבל בסימן מינוס של a). לפי זכרוני לא צריך להשתמש במשפט "כבד" על כך שלמשוואה ריבועית יש שני פתרונות הנימוק די אלמנטרי , לא זוכר בדיוק את הנימוק (כי אין לי נייר לכתוב), אתפלא אם אין נימוק אלמנטרי.

ההתחלה היא ש -
z= a+bi כאשר a b ממשיים וההמשך זורם (מקבלים מייד את שתי המשוואות בסעיף א שלך).
תוקן, תודה. 775676
הטריק הוא לפתור את זה גאומטרית עם משפט דה מואבר (מונחים של תיכון).
ואז אורך הוקטור הוא - 2 שורש 2 והזוויות הן כל אלה שהכפלה שלהן ב-‏2 תיתן 90 מעלות: 45 ו-‏215.

היה תרגיל דומה לזה בבגרות 5 יחידות שלי.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים