תהליכי חילון בעולם הערבי | 3799 | ||||||||
|
תהליכי חילון בעולם הערבי | 3799 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
נו, אם זה נכון זה הבשורות הכי טובות בשבועיים האחרונים, לא? |
|
||||
|
||||
איכשהו דוקא האויבים שלנו לא נכללים במגמה הזאת, כנראה. קצת פחות מעלה את המורל, לצערי. |
|
||||
|
||||
המורל שלי מושפע יותר מכך שאנחנו הולכים בכיוון ההפוך. |
|
||||
|
||||
דווקא בכיוון הזה: בחודשים האחרונים נחשפנו לכמה מחלוקות בין קבוצות חרדיות שונות: אלי ישי ואריה דרעי בש״ס והפלג הירושלמי של אוירבך מבין החרדים הליטאים. בשני המקרים הפלג האופוזיציוני הלך לכיוון קיצוני יותר וגרוע יותר לדעתי. אבל בגל שהוא התרחק מהשליטה ומצבו היה גרוע, נוצר פתאום הצורך לשיתוף פעולה עם כוחות חיצוניים. זה מורגש במיוחד במקרה של הפלג הירושלמי. רבים מהם פנו לחילונים והציגו את עצמם כמי שנאבקים בשם ערכים ליברליים. לפעמים זה היה ממש מצחיק. אבל לעצם העניין, דעתי האישית היא שהחילון בארץ הוא כוח שאין לזלזל בו. אני חושב שנראה תהליכי חילון אצל חלקים הולכים וגדלים מהאוכלוסייה החרדית. לא ברור לי בדיוק איך, אבל אולי מתישהו אפילו נראה קהילה שלמה מתחלנת (שהרי הלחץ העיקרי שם על מי שכבר אינם יראי שמיים לא להכריז על כך בגלוי הוא „מה יגידו השכנים?״) |
|
||||
|
||||
נדמה לי שאתה טועה. ראה כמה דוגמאות כאן (לחץ Not Now אם קופץ חלון). אם אני לא טועה, גם אחוז החרדים חדל לעלות, במיוחד עקב יציאה לשאלה ומעבר לציונות הדתית, שהם עצמם יוצאים לשאלה, במיוחד במסגרת השירות הצבאי. |
|
||||
|
||||
בס''ד |
|
||||
|
||||
למה בשורות טובות? כל זמן שתהליכי החילון יזומים מלמעלה ובמשטרים עריצים, כל התקוממות עלולה/עשויה לקבל צביון פונדמנטליסטי. אל קאעידה נולדה בערב הסעודית. |
|
||||
|
||||
לא הבנתי. אתה אומר שאל קעידה קמה כהתקוממות למשטר חילוני בסעודיה? זה לא מסתדר לי. |
|
||||
|
||||
לא. הרפובליקה האסלאמית באיראן קמה כהתקוממות נגד השאה וההתנהלות החילונית שלו. לא אתפלא אם בערב הסעודית תלבש ההתנגדות למוחמד סלמן, צורה של ''תחיה דתית''. |
|
||||
|
||||
אל קעידה נוצרה מכסף של מיליונרים סעודים ומימון סעודי של מדרסות1 ברחבי העולם. את זה צריך לייבש. 1 המקום שבו לומדים לתכנן פיגועי דריסה? טוב, זה היה מכוער. |
|
||||
|
||||
אכן מכספים סעודיים, למרות שאחת מיעדיו המרכזיים (השלישי/שני אחרי עניין אפגניסטן והמלחמה במערב) היה הפלת המשטרים הערביים, ובראשם סעודיה, מה שאכן בא לידי ביטוי בפיגועים בה, אך לא הביא להפסקת התמיכה הסעודית בו, עד, למיטב זכרוני שארה"ב הפעילה לחץ כבד על זו. |
|
||||
|
||||
מוזר לי הנתון שמרמז על כך שיותר ממחצית הדתיים במצרים חדלו תוך 5 שנים להיות דתיים. קל לי יותר להאמין לחוסר כנות של הנשאלים: או שמלכתחילה הצהירו על תמיכה בדת רק כדי לרצות, והמספר הגבוה היה מופרז, או שעקב תחושה של רדיפה הדתיים מעדיפים היום לא להצהיר על כך, והמספר הנוכחי מוטה חזק כלפי מטה, או שניהם. |
|
||||
|
||||
יתכן מאד שכל הסטטיסטיקות המצוטטות מן המאמר הן חסרות חשיבות, בגלל תופעה המוכרת לנו היטב, תופעת ה"מסורתיים". זה יכול גם להסביר את ה"חידה" המצרית שלך. אני מנחש שרוב האוכלוסיה המצרית הוא מסורתי ואלו יכולים להצהיר על עצמם כחילונים או כדתיים ע"פ הנוחות הפוליטית. הכותרת מדברת על "שלטון השריעה". משל למה הדבר דומה? נניח שהיו עורכים אצלנו סקר על מי בעד החלת שלטון ההלכה. אני מניח שמשהו בין 60-80% היו נגד. מכאן להסיק שיש בארץ למעלה מ-60% חילוניים (מצביעי לפיד) זו מסקנה מאד פשטנית. |
|
||||
|
||||
הגיוני. |
|
||||
|
||||
אגב, מה פשר הכותרת? |
|
||||
|
||||
מילה אחת מתחברת לכל אחת מהמלים בכותרת |
|
||||
|
||||
עם ספק או בלי ספק? |
|
||||
|
||||
לביצה לא ממש (אלא אם כן מדובר בתרנגול טרנסג'נדר). |
|
||||
|
||||
זה לא תרנגול, זה דרקון! |
|
||||
|
||||
ושכחת את הקוביות. |
|
||||
|
||||
נשברתי. אפשר בבקשה להסביר? |
|
||||
|
||||
אני אנסה להסביר בשפה שאתה מבין: תוריד מימד אחד. |
|
||||
|
||||
אהה! עכשיו באמת הבנתי. אציין שבכימיה המילה הדרושה באה בקבוצה, ועם שגיאת כתיב. |
|
||||
|
||||
וגם יוסריאן עושה את זה (כשהוא לא מאושפז). |
|
||||
|
||||
יפה! (גם אני קלטתי רק אחרי הרמז של הורדת המימד) מוסיף "דופי". |
|
||||
|
||||
הייתי מוסיף את מימי, אבל לא נעים... |
|
||||
|
||||
מימיו זה מצוין, כי כל אחד קצת שונה. קוביות דומה מדי לכידון. |
|
||||
|
||||
לא יותר דומה מהדמיון בין כישוף ואימה. ומה עם העוגן? |
|
||||
|
||||
עוגן! כמובן! ואחריות! |
|
||||
|
||||
ומלוא כובד משקלו |
|
||||
|
||||
ומה שאומר זה שמתפלא על הרקטה. |
|
||||
|
||||
היה לי הרבה יותר קשה להבין את הרמז מאשר את הכותרת עצמה. אאל''ט התשובה היא משורש ט.ו.ל והרמז הוא משורש נ.ט.ל. מה שמסביר את הקושי שלי (כן. בטח). |
|
||||
|
||||
למה שורש אחר? כשמישהו מטיל צל (כמו בשאלה המקורית) וכשמישהו מטיל אובייקט תלת-מימדי על מישור (כמו ברמז של איזי), זה לא בדיוק אותו שורש - ואפילו אותה משמעות - של "מטיל"? |
|
||||
|
||||
אתה צודק, גם בגוף השאלה מתערבות הטלות מסוגים שונים (הטלת כידון והטּלת ביצה הן כנראה משני השורשים שהזכרתי) כך שאני צריך לחפש תירוץ אחר. |
|
||||
|
||||
למה בכלל לטרוח לחפש תירוץ? האם בתוך השוטה הגלובלי נחבא לו שוטה מקומי קטן שמודאג ממה שיחשבו עליו ציבור הכותבים באייל? או שמא מדובר בביקורת עצמית חסרת פשרות? |
|
||||
|
||||
סקרנת אותי למה אתה חושב שאלו שני שורשים שונים. אז בדקתי מה אבן שושן אומר. הוא אומר (בפרפראזה שלי, על אחריותי) שאלו באמת שני פעלים שונים, אבל קשורים, משני שורשים שונים אבל קשורים, ויש ביניהם הבדל סמנטי אבל הם גם נרדפים. משורש נט"ל זה יותר "שָׂם" ומשורש טו"ל זה יותר "זרק". אני חושב ששבעים בלשנים יכולים להתפלפל שעתיים על כל שימוש ושימוש בפועל האם הוא פה או שם. תמיד הנחתי שהתרנגולת כביכול זורקת את הביצה, אבל עכשיו אני מבין שהיא יותר כביכול שמה אותה. מה שהכי מגניב הוא שגם אמורים להגות אותם באופן שונה: "הֵטִיל" לעומת "הִטִּיל". בהצלחחה לכולנו. |
|
||||
|
||||
החי"ת הכפולה במלה הלפני אחרונה היא שגיאת הקלדה, או רמז דק להערכתך בנוגע לסיכויי ההצלחה שלנו? |
|
||||
|
||||
הראשון (-: |
|
||||
|
||||
אהה! גם ספק בפנים, מגניב. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |