הצד האפל של ווייז 3793
בכתבה ב-TheMarker, סוקר אורן דורי את ההשלכות של השימוש באפליקציית הניווט הפופולרית "ווייז" של חברת גוגל.

השימוש המסיבי של נהגי ישראל באפליקציה שינה את דפוסי התחבורה באזורים מסוימים בארץ, ולא תמיד לטובת הכלל. תושבי השכונות הירוקות בכפר סבא, למשל, התלוננו כבר לפני למעלה משנתיים על כך שהאפליקציה שולחת נהגים רבים מכביש 4 לרחובות הצרים של השכונה, ויוצרת כך גודש ובעיות בטיחות באזור מגורים.

בשנה שעברה הוגשה נגד ווייז תביעה ייצוגית, לפיה האפליקציה מפנה נהגים לכבישי אגרה (כביש 6 ומנהרות הכרמל) גם כאשר קיימים מסלולים קצרים ומהירים יותר שאינם כרוכים בתשלום. מן הצד השני, הכנסותיה של החברה המפעילה את הנתיב המהיר לתל אביב צנחו משמעותית לאחר שווייז הסירה את הנתיב מהאפליקציה, והחברה תבעה את ווייז בבקשה להחזירו.

פרופסור אראל אבינרי, מומחה לניהול מערכות תשתית ממכללת אפקה, שרואיין לכתבה, אמר: "אני לא חושב שווייז מטפלת בתנועה לטובת הכלל, אלא מקדשת את טובת הפרט. היא לא תשלח את הנהג למסלול ארוך כדי לשחרר את הפקק, אבל אם היא שולחת הרבה נהגים למסלול הקצר – הוא כבר לא יהיה הקצר". אבינרי תיאר גם תרחיש עתידי אפשרי, שבו תושבים אמידים משלמים לחברות אפליקציות הניווט תמורת צמצום התנועה סמוך לבתיהם.

עם זאת, אבינרי מעריך כי תוכנות הניווט חוסכות למשק הישראלי מדי שנה מאות מיליוני שקלים ועשרות מיליוני שעות אדם.
קישורים
כך השתלטו ווייז וגוגל על כבישי ישראל: "בסוף מיליונרים יוכלו לקנות עדיפות בפקקים" - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  מה אני אמור להבין לגבי התוכנית להנדסה וניהול מערכות תשתית? • תרגומון • 5 תגובות בפתיל
  וייז ואני • דב אנשלוביץ
  לטובת הכלל • אח של אייל
  השכונות הירוקות יהיו יותר ירוקות • גוּטֶה

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים