על־פי נתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל בשנת 2012 היה 292, שהוא פחות מזה של שנת 2011 בכרבע. מספר זה הוא הנמוך ביותר ב-49 השנים האחרונות.
במוסף "ממון שישי" של "ידיעות אחרונות" מה-11 לינואר ראיין סבר פלוצקר את הכלכלן ד"ר יעקב שיינין, העומד (בהתנדבות) בראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שיינין מספר שלאחר שבאמצע שנות ה-2000 דורגה ישראל במקום ה-20 בעולם בבטיחות הכבישים עם 13 הרוגים למיליארד ק"מ נסיעה, היא עברה תוך שמונה שנים למקום העשירי, עם שיעור הרוגים של 5.5, ומספר פצועים שירד בחצי. עתה כבישי ישראל בטוחים יותר מאלה של מדינות כמו ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, יפן וצרפת, אך עדיין פחות למשל מבריטניה, בה עומד המספר על 3.7.
את הסיבה לירידה תלולה זו תולה ד"ר שיינין בעיקר בשיפור התשתיות. לאחר שוועדה בראשותו, שאותה הקים שר התחבורה דאז, אביגדור ליברמן, הגישה את מסקנותיה למחליפו, מאיר שטרית, הוחל בהשקעת עשרות מיליארדי שקלים בבניית כבישים, כיכרות, מחלפים, מסילות רכבת והוספת מסלולים על־פי תקנים אירופיים מחמירים. סיבות נוספות שאותן הוא מונה הן שיפור ציוד שירותי ההצלה, כגון ניידות וחדרי טראומה, עליית האכיפה בכבישים וכן השיפורים בבטיחות כלי הרכב שיוצאים בכל שנה.
ד"ר שיינין תולה גם את השיפור הכלכלי בשנים האחרונות בשיפור תשתיות התחבורה בישראל. על־פי מחקרים כלכליים, לדבריו, כל שקל המושקע במניעת תאונות דרכים חוסך למשק כשני שקלים. כיום הוא דוחף להאצת חיבור הפריפריה למרכז באמצעות מסילות רכבת מהירות, דבר שלדבריו ישפיע על שיעור התעסוקה, מחירי הדיור ותחום התרבות, וכמובן יוריד עוד את שיעור תאונות הדרכים בישראל.
|
קישורים
מע"צמת הטמטום - מאמר באייל
|