כחמישים שנה לאחר הצגת הגופן "נרקיס", שהוא הגופן העברי ה"ספרותי" (כלומר המיועד לטקסטים ארוכים) המצליח האחרון, מפרסם הטיפוגרף והמעצב עודד עזר את הגופן הסריפי "רץ". עזר, המביא עמו רקורד מרשים של גופנים המופיעים בכתבי־עת בינלאומיים, סמלילים (לוגואים) של חברות ידועות, פרסים רבים ונוכחות קבועה של עבודותיו במוזיאונים, עבד על הגופן החדש במשך שלוש שנים.
לדברי עזר, המוטיבציה למאמץ זה היתה התיסכול מכך שהגופנים הספרותיים העבריים הנפוצים כיום מפגינים מגוון מרשים שנוצר ברובו במשך תקופה קצרה בלבד, שהסתיימה לפני כחמישים שנה. זאת לעומת הגופנים אשר נוצרו לאחרונה, כולל אלו שלו, שדומים למדי זה לזה. כאשר הוא חקר את עבודתם של היוצרים האחראים ל"תור הזהב" הקצר של הגופנים, הוא מצא שכולם עשו את עבודתם מתוך הכרת ההיסטוריה הארוכה של הכתב העברי. לאחר גילוי זה, פנה עזר ללמוד 2500 שנים של כתב עברי באמצעות קריאה של כתבי יד עתיקים המצויים בארכיונים, כולל המגילות הגנוזות, תוך תירגול הכתב המצוי בהם. לצורך כך הוא גם לקח שיעורי כתיבה תמה.
בסופו של דבר, מצא עזר את הגופן הלטיני 'vesper' שיצר רוב קלר, סטודנט לטיפוגרפיה מאוניברסיטת רדינג, ולאחר שקיבל את הסכמתו, יצר עבורו, בעזרת הידע שרכש, גירסא עברית לה הוא נתן את השם "רץ". אחד המאפיינים המבדילים את הגופן החדש מרוב הגופנים הסריפיים הקיימים הוא שהקווים האופקיים בו דקים יותר מאלו האנכיים, מה שגם מאפשר ליצור אותו בחמישה משקלים: קל, רגיל, בינוני, שמן וכבד. לדברי עזר, גופן זה גם נעים לעין במידה שמאפשרת לקרוא ספר שלם הכתוב בו מבלי לעייפה.
|
קישורים
|