מנהל התכנון ממליץ לא לחדש את תכנית תמ''א 38 3951
מנהל התכנון סבור כי אין לחדש את תוקף תכנית תמ"א 38 – תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה – כך עולה ממכתב ששלח המנהל ללשכת עורכי הדין לפני כשבועיים. ההחלטה הסופית בעניין נתונה בידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה, ותתקבל בחודשים הקרובים.

תכנית תמ"א 38 אושרה בשנת 2005 לתקופה של 5 שנים, ותוקפה הוארך מאז פעמיים ב-‏5 שנים נוספות. מטרתה המקורית של התכנית היתה לחזק מבנים כנגד רעידות אדמה, אולם מסיבות כלכליות, היא כמעט ולא הופעלה באזורים המועדים לרעידות אדמה בישראל – הנמצאים בפריפריה, ובהם ערים כגון טבריה, צפת וקריית שמונה – אלא שימשה כאמצעי להתחדשות עירונית בערים הגדולות.

במאמר "תמ"א 38 תבוטל? ברוך שפטרנו" שהתפרסם היום ב"הארץ", מתארת אסתר זנדברג את חסרונות תמ"א 38. לדבריה, "התמ"א היא למעשה פרויקט נדל"ני לכל דבר ועניין. התמריץ הכלכלי מאחוריה – תוספות מפליגות של אחוזי בנייה – מתאים לאזורי ביקוש במרכז הארץ בלבד שבהם הכדאיות הכלכלית גבוהה – אבל הסכנה לרעידות אדמה נמוכה יחסית... שוב הפריפריה הופקרה לנפשה." זנדברג מוסיפה: "תוכנית התחדשות עירונית היא מהלך מקומי שמצריך מחשבה תכנונית וחברתית מושכלת ומורכבת. ואולם, התמ"א היא פרויקט ארצי גורף – שתחת כנפיו ההתחדשות העירונית אינה מבחינה בדקויות מקומיות ומתעלמת מתנאים ספציפיים. מה שהיא מחזקת זה רק את כיסי היזמים. בתמורה לרווחיהם המפליגים הם פטורים מכל תמורה לציבור בבניית תשתיות, מבני ציבור או בדאגה לחוליות החלשות במסכת ההתחדשות – מעוטי יכולת, אזרחים ותיקים, שוכרי דירות, תושבים בפריפריה – שספק אם יעמדו במדד ההתחדשות ומחירו. המדינה שהפריטה את חיזוק המבנים נגד רעידות אדמה, ניערה חוצנה גם מההתחדשות העירונית."

בתגובה לעמדת מנהל התכנון, אמר נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו: "ביטול תמ"א 38 ללא פתרון חלופי מהווה הפקרה של חיי תושבי מדינת ישראל. השאלה כיום אינה האם תתרחש רעידת אדמה שתמוטט אלפי בתים ותותיר עשרות אלפי אזרחים ללא קורת גג, תוך גרימת נזק של מאות מיליארדי שקלים למשק – אלה מתי זה יקרה. מעבר לסכנה המוחשית בחי אדם של ביטול התמ"א החלטה זו תוביל לקיטון משמעותי של 12 אלף יחידות דיור בשנה מהתחלות הבנייה באיזורי הביקוש ולעליית מחירים מטורפת. אני קורא למועצה הארצית לתכנון והבנייה, לא לקבל את ההמלצה חסרת האחריות של מנהל התכנון, שלא ברור מדוע פורסמה כעת – כשנה לפני מועד פקיעת התוכנית שגורמת לאי וודאות מוחלטת בתחום. יש ענף שלם של חברות בנייה, יזמים, עורכי דין, שמאים ואחרים שמתפרנסים רק מתמ"א 38, ביטולה יביא כאמור להקטנת היצע הדירות, לפיטורי עובדים וחלילה לפשיטות רגל ולהאטה בצמיחה של הענף והכלכלה הישראלית. במקום לחסל אותה אפשר וצריך לתקן את תיקון מספר 4 לתמ"א שיתקן את אותם כשלים תכנוניים, בד בבד עם המשך קיומה. בכל תהליך ההתחדשות העירונית יש מקום לפרויקטי פינוי בינוי וגם לפרויקטים של תמ"א 38".
קישורים
מינהל התכנון: נמליץ לבטל את תמ"א 38 במאי 2020 - כלכליסט
המלצת מינהל התכנון לא חרצה את דין תמ"א 38: שאלות ותשובות - כלכליסט
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מדבר מהפוזיציה 708218
הבעייה היא שאני לא מכיר שום תוכנית או תהליך אחרים ש:
א. מוסיפים יחידות דיור שכה חסרות במרחבים עירוניים צפופים ומבוקשים.
ב. מתמרצים דיירים לשפר ולשפץ את הדירות הישנות, מתפוררות, דולפות ומתבלות שלהם.

כמו במקרים רבים,כשהתחבורה הציבורית היא מקרה הדגל, היד קלה על ההדק בביטול הקלות מסוימות, וכבדה כעופרת בהקמת פתרונות תשתיתיים אלטרנטיביים.
מדבר מהפוזיציה 708377
מה עם זה שעל ידי זה בונים חדרים מוגנים שמאד נצרכים.
קחו למשל את אשדוד שכל כך צריכים חדרים מוגנים והתמ"א באמת עושה את זה.
חוץ מזה שהמרויח היחיד הם לא דווקא היזמים גם האזרח הדלפון שאין לו כסף לשפר דיור מרויח.
ושאלה אגב, האם מקומות אחרים -שאינם צפת וטבריה- לא נמצאים בסכנת התמוטטות מבנים או שרק נמצאים בסכנה פחותה אבל עדיין יש חשש סביר להתמוטטות מבנים גם בכל הארץ ?
מדבר מהפוזיציה 708380
סכנה פחותה, אבל לא מבוטלת.
ת"י 413 נכנס לתוקף בשנת 1975 עבור כל הארץ, אבל מבנים שנבנו עד 1980 נחשבים לא עמידים ברעידת אדמה. ההערכה היא בין 800 אלף למיליון מבנים.
תמ"א 38 נחשבת פתרון הנדסי טוב, אבל חוסר הכדאיות הכלכלי שלה בפריפריה הופך אותה ללא יעילה בפועל.
בנוסף תמ"א 38 לא נותנת פתרון למבני ציבור- בתי חולים, בתי כנסת וכו'.
מדבר מהפוזיציה 708483
ברמה האישית אני מאחל ליזמי התמ"א 38 שחין ודבר. כאשר עברתי לפני כמה שנים לדירה אחרת, עדיין נשקפו מן החלונות כמה עצים ואפילו צל גבעות רחוקות, למרות המיקום בקריות. כיום הדבר היחיד שאני יכול לראות זה את דירות השכנים. הוקפתי מכל עבר ע"י התמ"אים האלו וכבר קשה אפילו לעבור עם הרכב אל הבית בגלל המכוניות החונות. הצפיפות כאן לא פחותה מאשר במרכז ת"א. מבחינתי ביטול התמ"א כבר מאוחר מדי.
אני חושב שמה שכתבת ("חוסר הכדאיות הכלכלי שלה בפריפריה") נשמע הגיוני אבל לא מתקיים בפועל. ההגיון אומר שהדירות הנוספות צריכות להיות יקרות מספיק כדי לממן את ההשקעה. בפועל נכון שהתמ"א לא עובד באזורי מצוקה, אבל תפס כמו אש באזורים פריפריאלים אחרים ודוקא במרכז החזק העניינים יגעים (התנגדות השכנים, התמשכות הבנייה, הדירות יקרות מדי). לדעתי התמ"א הגיע למרכז הצפוף רק בשנים האחרונות ממש. ע"פ מה שראיתי סביבי, יש לי השערה. יתכן שהקבלנים קונים חלק די משמעותי של הדירות הישנות ואחרי השיפוץ מוכרים גם אותן ברווח כלשהו. לכן השיטה פועלת דוקא כאשר הדירות המשופצות לא יקרות מדי. מאחר ודירות נמכרות היום על הנייר, אם הדירות לא יקרות מדי, הקבלן יכול למכור את הדירות שרכש כמעט מייד. כך הקבלנים משמשים יותר כמתווכים מאשר כמשקיעים חס וחלילה.
מה שמעניין הוא כיצד יוזמות ותכניות גוועות באופן מפתיע כאשר הן מתחילות לפגוע בשכבות היותר חזקות.
מדבר מהפוזיציה 708485
כן. הקריות הן אמנם פריפריה, אבל התכוונתי ספציפית לטבריה וצפת שהיו אמורות להיות המועמדות הראשיות לחיזוק מבנים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים