ירידה דרמטית במספר הרוגי תאונות הדרכים בישראל | 3549 | ||||||||
|
ירידה דרמטית במספר הרוגי תאונות הדרכים בישראל | 3549 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
מספר הפצועים עלה באותה תקופה, כלומר יש לכאורה הסטה של ''הרוגים'' לכיוון של ''פצועים''. הועלתה השערה שמה שגרם להורדת מספר ההרוגים ועליית מספר הפצועים הוא שיפור בבטיחות הרכבים. גם הטענה שתוך זמן קצר (נאמר תוך שנה-שנתיים) שיפור בתשתיות הוריד את מספר ההרוגים לא הכי משכנעת, שיפור בתשתיות הוא תהליך ממושך (לא קפיצה תוך שנה-שנתיים). |
|
||||
|
||||
"עם שיעור הרוגים של 5.5, ומספר פצועים שירד בחצי" |
|
||||
|
||||
אם איננוי טועה הדיווח היה ב- ynet. פרט לכך, מי שטוען שמספר הפצועים ירד לחצי נראה לי לא אמין לגמרי, מספרים כאילו לא קופצים ב 50 אחוזים. |
|
||||
|
||||
בקריאה שניה, מדובר בסטים שונים של נתונים. ה ירידה של מספר פצועים בחצי מתייחס ל השוואה של 8 שנים אחרונות, יותר סביר אבל לא רלוונטי לירידת הרוגים בשנה האחרונה. |
|
||||
|
||||
אסמכתא לדיווח שונה |
|
||||
|
||||
"המלצנו", מספר שיינין, "לקבוע כיעד את מספר ההרוגים בתאונות על 300 ב-2015, ו-260 ב-2020. כשפירסמנו את ההמלצה, קמה מהומה רבתי. המבקרים התנפלו עלינו: איך אתם מציעים לממשלה להתחייב על מספר הרוגים בתאונות בעוד עשור?" לא נראה לי שזה מסובך כל כך - אם המספר יישאר קבוע בשנתיים הקרובות, אפשר יהיה לבחור שמונה שיוצאו להורג בהגרלה. |
|
||||
|
||||
אבל אז זה לא תאונת דרכים. אין מנוס מהרעה בתשתיות, מכווננת היטב אבל לא מכוונת (מאותה סיבה). |
|
||||
|
||||
מה המקור לנתונים? במהקו מדווחים על 287 הרוגים. ראיתי גם במקום אחר מספר של 399 הרוגים בשנת 2011. כמוכן שימו לב לכך שמתייחסים דווקא לארבע השנים האחרונות. שנת 2009 הייתה שנה עם מספר הרוגים נמוך באופן מפתיע (328). בשנים הבאות נרשמה עליה (2010: 358 ובשנת 2011 כאמור 382). |
|
||||
|
||||
לפי הערות מתחת לגרף המקושר חל ב-2003 שינוי מסוים בצורת חישוב הרוגים בתאונות וכן שהמספר איננו כולל תאונות בשטחים הכבושים. |
|
||||
|
||||
האם תחבורה ציבורית תרמה להורדת ההרוגים? האם יותר אנשים נוסעים בתחבורה ציבורית, או פחות? |
|
||||
|
||||
מספר נוסעי התחבורה הציבורית האבסולוטי היה בירידה שנים רבות, הירידה נעצרה לאחרונה, אבל כמדומני שביחס לגידול באוכלוסיה עדיין יש ירידה. הטענה כאילו תחבורה ציבורית בשעות היום מורידה את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים דורשת הוכחה. |
|
||||
|
||||
מישהו יודע מה הנשואה של תחבורה ציבורית במדינה מתוקנת? משום מה תקוע לי בראש 15%. כלומר גם במצב אידיאלי התחבורה הציבורית משאירה 85% מהנוסעים לנסיעה פרטית. אנא איילים, מיצאו מקורות. |
|
||||
|
||||
כשאומרים 15% נסועה מתכוונים ש: א. 15% מהקילומטרז' של כלי הרכב במדינה הם של כלי רכב ציבוריים. או ב. 15% מהקילומטרז' של האנשים במדינה (שנעשה בכלי תחבורה) הוא בתחבורה ציבורית. |
|
||||
|
||||
בסדר, אני מבין שיש כל מיני מדדים... אני רוצה להתמקד במדינה מתוקנת ולדעת: איזה אחוז של האנשים מעבירים את עצמם ממקום למקום בעזרת תחבורה ציבורית. למשל, נניח שמיליון אנשים מוציאים את עצמם לכבישים (שלא ברגל או באופניים) ביום. כמה מתוכם מתניידים בתחבורה ציבורית וכמה בתחבורה פרטית? אני מחפש את ההשוואה בין ישראל למדינה בה התחבורה הציבורית היא מעולה. |
|
||||
|
||||
לפי זה : זה נע בין 24.4% בניו יורק (מדינה) ל 0.4% בצפון דקוטה. ככ שהאוכלוסיה צפופה יותר, נוסעים יותר בתחבורה ציבורית, אני מניח. בעיר ניו-יורק זה מגיע ל52%. |
|
||||
|
||||
לפי זה : 40% משתמשים, אך רק 3.5% מהנסועה. נסועה, אם אני מבין נכון, זה קילומטרים כפול מספר נוסעים. מהיחס אפשר להבין שאפילו שמי שמשתמשים באוטובוס נוסעים נסיעות קצרות הרבה יותר לעומת אילו שברכב הפרטי. זה הגיוני - בתוך העיר נוח באוטובוס, אבל בין עירוני זה הרבה פחות נוח, אם נוסעים שעה ביום ברכב פרטי, באוטובוסים זה בקלות יכול להיות שעתיים ומעלה. בנוסף, בהרבה מקומות קטנים, אין שירות אוטובוסים יעיל, ושם נוסעים מרחקים ארוכים. |
|
||||
|
||||
כל עוד תחבורה ציבורית מקרית אונו לרעננה תיקח שלוש שעות, ובמכונית פרטית 20 דקות, אנשים יעדיפו להתנייד במכונית פרטית. כל עוד המתנה בתחנת אוטובוס היא מעל חצי שעה, לפעמים שעה ולפעמים אף מעל ל 90 דקות, המסקנה של הנוסעים תהיה שפשוט אי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית! |
|
||||
|
||||
זו אמנם אנקדוטה יותר מאשר הוכחה, אבל אני זוכר היטב איך בטיול קרוואנים שעשינו בארה"ב לפני כשנתיים הופתעתי לרעה מאיכות סלילת הכבישים שם, כולל באוטוסטרדות ראשיות ורחבות עם מהירות מותרת של 65 מי"ש, ועד כמה התגעגעתי לכבישים בארץ (ולא רק כביש 6). |
|
||||
|
||||
זאת לא איכות הסלילה אלא רמת התחזוקה. |
|
||||
|
||||
אני מחזק את האנקדוטה שלך מרלוקיישן של כשנתיים שבילינו בארה''ב. למשל, אוטוסטראדות הכניסה לניו-יורק (העיר) במצב מזעזע. גם חלק ניכר מהרכבות מיושנות מאוד וגרוטאיות למדי, וודאי בהשוואה לקרונות הממוזגים והמרווחים של רכבת ישראל. בקיצור, הפער בתשתיות בהחלט מצטמצם, אם גם בגלל ההתדרדרות בצד השני של האוקיינוס. |
|
||||
|
||||
שלא רק בקורבנות תאונות דרכים יש ירידה, אלא גם בנושאים אחרים כמו פשיעה חמורה. (אספתי על זה קצת נתונים בבלוג שלי אגב, למיטב ידיעתי (המקור: הספר המצויין פריקונומיקס) המדובר בתופעה כלל עולמית |
|
||||
|
||||
אם כי יש לציין שבנתונים שלך ניכרת גם עלייה רצינית בפשעים נגד "גופו של אדם" ועליה מדהימה בעבירות "מוסר" (מדהימה במובן זה שאני לא מצליח להבין אותה. כמעט פי ארבע באופן יחסי?). נראה לי די סביר שתחושת הבטחון של אנשים מושפעת גם מפשעים נגד גופם. זאת כמובן בהנחה שאין הבדל באחוזי הדיווח. |
|
||||
|
||||
העליה היא מול 1980-1990. מאז 2000 יש ירידה לגבי המוסר, יש מאז 2000 יציבות. שוב העליה היא מול נתוני 1990 וכד' יש לי ניחוש לגבי מקור הקפיצה, אבל זה כבר עניין של מחקר רציני (סוציולוגים?) יותר מאשר ניחושים |
|
||||
|
||||
בגופו של אדם השיא הוא ב-2010, במוסר - ב-2011. לפי הטבלה שלך. |
|
||||
|
||||
שים לב שבמוסר ההפרש מאוד קטן, ואפילו במבט שטחי נראה לא מהותי או מובהק הנתונים שהבאתי הם נתונים שטחיים וראשוניים וכמובן שאפילו לא מתקרבים למחקר רציני, מטרתי בבלוג היתה להראות שאין בסיס לטיעון של התגברות האלימות והשתוללותה. גם אם יש נתון או אחר המצביעים באופן שונה, אני חושב שהמגמה בכללותה נכונה. |
|
||||
|
||||
אכן קטן; אבל לא קטן בסגול. הנקודה שלי היא, שבגדול אתה צודק, אבל: 1. יש עבירות שמשפיעות על התחושה בצורה רצינית גם כשאחרות יורדות*, ו- 2. השאלה החשובה, שאין לי עליה תשובה, היא האם שיעורי הדיווח נותרו יציבים לאורך השנים בעבירות רכוש. שמעתי לא פעם את הטיעון שאנשים פשוט לא פונים למשטרה כי אין טעם**. אגב, לגבי עברות כנגד גופו של אדם: השערה אפשרית להסבר הפער תטען שיותר דברים מוגדרים היום כעבירה כזו ובעבר לא היו (למשל, הטרדה מינית, אונס אשה על ידי בעלה) וזה יכול להוביל לניפוח הנתונים. *וכמובן, תלוי גם *היכן* הירידה. אם נניח שיש מלחמת כנופיות שלא גובה את חייהם של חפים מפשע והיא הורגת 50 לשנה, ואז היא נגמרת ובנתיים 25 אזרחים חפים מפשע מוצאים את מותם כתוצאה מפשיעה אחרת כל שנה - אז במספרים הפשיעה האלימה ירדה, אבל הפשיעה *הנראית* אצל האזרחים שומרי-החוק דווקא עלתה. **מסופר שבבאר-שבע אמהות מאיימות על ילדיהן: "אם לא תאכל, שוטר יאמר שהוא יגיע אבל בעצם לא יבוא!". יש מחקר שטוען שיש שיעורי דיווח נמוכים (http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=100004...), אבל אין לי בשום מקום השוואה של שיעורי הדיווח ב-1980 וב-2010. |
|
||||
|
||||
לי פרצו את הדירה (אך לא את אותה דירה) פעמיים, פעם אחת כנראה הפרעתי להם באמצע, היה רק בלגן, לא לקחו כלום. פעם שנייה לקחו לפטופ, בשני המקרים לא היה ביטוח ולא מצאתי סיבה לבזבז את זמני ולשנות את שגרת יומי, ולא פניתי למשטרה. בעבירות קלות של גניבת פלאפונים, ארנקים, תיקים וכיו''ב, נראה לי שמרבית האנשים לא יפנו למשטרה. |
|
||||
|
||||
(וודאי שלא קטן בסגול; אם אתה אומר, אז אפילו לא בצירה) |
|
||||
|
||||
גנבות ואר עברות לא תמיד מדווחות. רציחות כמעט תמיד מדווחות. לפי הנתונים של יוסי יש ירידה ניכרת בשיעורי ההריגות(?). מה שכן, המספר של 1980 נמוך מאוד ולא ברור לי מה הגורם לקפיצה הזו תוך 10 שנים: הכיבוש? האינפלציה? טעות הקלדה? |
|
||||
|
||||
1. בשנתיים שלפני השנה הנוכחית הייתה דווקא עליה בשיעור תאונות הדרכים הארץ. 2. הנתונים שהבאת הם של העברות המדווחות. לא כל עברות הרכוש ועברות המוסר מדווחות. |
|
||||
|
||||
מה המקור לטיעון על עליה בשיעור התאונות בשנתיים האחרונות? ועד כמה הוא מובהק? |
|
||||
|
||||
לא בשנתיים האחרונות. ר' תגובה 611916 (לא זוכר כרגע מהו המקור הישיר, אך נדמה לי שהמספרים מגיעים מאותו מקור של המספרים הנוכחיים). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |