המאמר המלא |
פרסומים אחרונים במדור "ספרים"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
שהיה לי העונג לתרגם. אגב, אני לא לגמרי בטוחה שמה שהיה בין הטורקי לאמא שלו זה רק חיבוק, מה שהתרחש שם לאור ירח נותר מרומז מאוד ופתוח לפרשנות. ויש כמובן גם את סיפור האהבה האחרון בין ג'ורג'י לבין הנערה הקאשובית. |
|
||||
|
||||
שלום אני לקטור לשעבר בהוצאת ספרים גדולה ומוכרת ,לפני כחודשיים ימים נתקלתי בשאלות הללו מפיה של יוצרת צעירה באחד מפורומי הספרות: למה המו"לים {הוצאות לאור} ממעטים לפרסם ספרים של יוצרים חדשים? האם אין סופרים חדשים ומבטיחים בארצנו? הנה מה שעניתי לה על פי הידוע לי ממקורות מהימנים על המתחולל בהוצאות לאור, ואני מקווה שלא תמחקו את הטקסט כי אני חושב שאין צורך להסתיר מיוצרים צעירים את התשובות. הנה תגובתי לשאלות היוצרת הצעירה: אכן גבירתי יש ויש בעירנו סופרים חדשים ומבטיחים. פשוט מה לעשות? הבירוקרטיה של ההוצאות לאור כזאת מגוחכת ואטומה: עד כדי כך שאם יפול לידם ספר שעשוי להפוך לרב מכר עולמי הם יפספסו זאת תחת אפם. וכמובן יחליטו שלא לפרסמו מסיבות תמוהות כאלו ואחרות. יש סופרים חדשים ומבטיחים אך השאלה שהיית צריכה לשאול הוא: האם קיימים עורכים בהוצאות לאור שמבינים משהו מחייהם שלהם? או מבינים משהו בספרות בכלל? הספרות הישראלית ובכלל הספרות בארץ תקועה כבר הרבה מאוד זמן בשטחיות ורדידות סתמית שלא מגלות לנו שום דבר חדש. הרומנים שמתפרסמים בארצנו מעת לעת חרושים מין היסוד. אני חושב שמאסנו כבר מכול ספרי הטיסה והרומאנים הזולים שאיכשהוא מוצאים את עצמם במדפי החניות בדרך מוזרה כולשהיא.. כנראה התשובה לכך משתמעת אך ורק לכיוון אחד: כסף! ועוד פעם כסף. כן הכסף מדבר היום. אם יש לך סכום מכובד של כסף בחשבון הבנק, או שאת קרובת משפחה של איזה עורך או עורכת מאיזה הוצאה לאור כול שהיא, גם את הספר שלך יפרסמו אפילו שהוא יהיה סתמי, מגוחך, שטחי, רדוד, וחרוש מין היסוד.. והעצוב מכול הוא שלעומת זאת הספרים האיכותיים באמת שהיו עשויים להפוך לרב מכר אינם מתפרסמים משיקולים מפוקפקים כאלו ואחרים השמורים למערכות ההוצאות לאור. זה גם עניין של פרסום.. היום כול מפורסם דביל עשוי לחשוב שהוא סופר, לכתוב ספר, ולשלוח להוצאה לאור וכמובן להיענות בחיוב אף על פי שספרו שלו היה מבייש את היותו סופר, ובכלל היותו בן אנוש.. לצערי זה מה שקורה במדינת ישראל. הכול עניין של כסף וקשרים.. לאף אחד לא באמת אכפת מספרים איכותיים ורבי ערך שבהחלט עשויים להפוך לרבי מכר בינלאומיים, ואולי זה רק בגלל שהסופרים שכותבים את הספרים הללו הם אנוניימים ללא כסף וגם לא מפורסמים. היצירות הספרותיות המעולות והגדולות ביותר שנכתבו אי פעם רובם המוחלט נכתבו על ידי סופרים אנוניימים.. רק חבל שההוצאות לאור לא מבינות זאת.. ספר טוב מעולם לא יוכל להיכתב על ידי מישהו מפורסם או מישהו עשיר. הספרים האיכותיים באמת מגיעים מהסופרים האנונימיים.. אלו האוטנטיים שמגיעים להביא דבר חדש לשוק הספרותי ונתקלים באטימות. על פי המצב הזה נראה ששוק הספרים ימשיך להיות מלא בגיבובי שטויות ורומאנים זולים שנקראים על ידי ההוצאה "יצירה ספרותית".. אני חושב שכבר נמאס מהספרים השיטחיים והרדודים על מדפי סטימצקי בנוסח: עורך דין פוגש נאשם. "סוכן פוגש מתנגש" "בחור פוגש בחורה" "חזיר פוגש יבלות" נמאס כבר מהסוכנים המטופשים הללו שמשום מה נוהגים לכתוב עליהם עשרות ספרים. נמאס כבר מספרי האהבה הקלישאתית והבלתי אפשרית. נמאס כבר מכול הגיבובי שטויות הללו שמשום מה הופכים לספרים. המצב פשוט מצער. מדובר כאן על רצח תרבותי וספרותי. התנהלות ההוצאות לאור שגויה מיסודה. לפני כשנה וחצי עבדתי בצוות הלקטורה בהוצאת ספרים מוכרת וגדולה שלא אציין את שמה. הייתי עד למחזות מזויעים בטיפול בכתבי יד! ראיתי לא פעם כיצד כתבי יד מעולים ויצירות מדהימות, שאף על פי שקיבלו חוות דעת מדהימה מצוות הלקטורה, הועברו לגריסה רק בגלל שהעורכים חשבו שכתבי היד הללו לא מסחריים.. אומנם כתבי היד היו איכותיים ביותר, שווים זהב! אך לא הוצאו לאור בגלל האטימות של עורכי ההוצאה. יש לציין שבחלק מעבודתי בהוצאה הייתי עד לכך שלא כול כתבי היד הנשלחים להוצאה מגיעים אל הלקטורה. אולי 5 אחוז מכתבי היד עברו דרכנו, והשאר פשוט הושלחו לגריסה ללא אפילו עיון בהם. היה מנחם לחשוב שאולי הדברים המבישים הללו קורים רק בהוצאה לאור שאני עבדתי בה... אך לא כך הדבר! ב90 אחוז מההוצאות לאור זה בדיוק אותו הדבר! רצח תרבותי וספרותי כבר אמרתי? ובזאת תמו טיעוניי אני מקווה שעניתי על שאלתך..ובכלל אני מקווה שעניתי על כול שאלות היוצרים. נ.ב הסיבה היחידה שהסכימו לקבל את הספר של טלי וישנה היא לא פחות ולא יותר אלא בגלל שהיא עצמה עורכת ספרותית בהוצאה ש"במקרה" היא גם ההוצאה שתוציא את ספרה לאור.. |
|
||||
|
||||
דוקטור, אני רואה כפול. |
|
||||
|
||||
ספרה של טלי וישנה כבר *יצא* לאור. |
|
||||
|
||||
לא אבל בטוח שהוא יצא בקרוב! |
|
||||
|
||||
צר לי, אתה לא מעודכן. ראיתי אותו בחנות כבר לפני כמה חודשים. |
|
||||
|
||||
מזל טוב! |
|
||||
|
||||
מה מזל? ספר טוב! |
|
||||
|
||||
מה, כבר הספקת לקרוא? לי יש תמיד ערימת ספרים חדשים שממתינים לפני החדש-הכי-חדש. |
|
||||
|
||||
עשיתי לה פרוטקציה. |
|
||||
|
||||
אני הספקתי לקרוא. אכן ספר טוב (בעיקר החלק השני, הראשון קצת פחות טוב). |
|
||||
|
||||
תודה. אם כך, אקרא את הספר לא מתוך הסנטימנט האיילי לטלי (אם כי גם לכאלה יש מקום) אלא עקב ההמלצות הטובות. |
|
||||
|
||||
יש עוד ספר של איילה כותבת שמוזכר בבלוג הזה. |
|
||||
|
||||
איזה בלוג? |
|
||||
|
||||
תגובה 473171 |
|
||||
|
||||
נו יופי, אבל איזה ספר ואיזו איילה? |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
אבל שאלת איזה בלוג (הכל צריך לתת לכם בכפית?). |
|
||||
|
||||
זה לא היה אותו אלמוני בשתי השאלות... |
|
||||
|
||||
טוב, אז האלמונית השנייה, כמו שאומרים אצלנו במשפחה, ''עושה טובה שנולדה''. |
|
||||
|
||||
קראתי את הספר לפני יומיים, והזדעזעתי. הנושא מאוד בלתי נעים, הכתיבה חוזרת על עצמה.. הרגשתי מלוכלכת בסוף הקריאה, והזדרזתי להתרחץ, עד כדי כך.. |
|
||||
|
||||
אני אהבתי יותר דוקא את החלק הראשון. |
|
||||
|
||||
את החלק הראשון לקח לי ארבעה ימים לצלוח. זמן הקריאה שלי הוא לפני השינה ובכל פעם אחרי פרק או שניים העדפתי לסגור את הספר, לכבות את האור ולהמשיך בלילה אחר. אתמול קראתי את הפרק האחרון של החלק הראשון והמשכתי לתוך השני. לא יכולתי לסגור את הספר עד שלא הגעתי אל סופו, וגם אז, למרות השעה המאוחרת, התקשיתי להרדם. |
|
||||
|
||||
לטלי שלום קראתי את ספרך במסגרת ''הקוראים המשפיעים'' וברצוני להגיד תודה ספר מצוין, לא משאיר את הקורא אדיש וצופה מהצד אבא קלין |
|
||||
|
||||
"מה טעם לחיינו, מה טעם לחיי היצורים בכלל? לדעת תשובה לשאלה זו, משמעו - להיות דתי, תשאל: כלום יש בכלל טעם לכך, שתוצג שאלה זו? אשיב:מי, שאינו רואה טעם בחייו ובחיי בני-אדם זולתו, אינו אומלל בלבד, אלה ספק גדול, אם הוא בכלל מוכשר לחיות." מהספר: דמות עולמי (העולם כפי שהוא מצטייר לי) אלברט איינשטיין מגרמנית ד"ר ש.אטינגר הוצאת א.י.שטיבל תל-אביב תרצ"ה 1935 מעודפי הספריה העירונית, 5 ש"ח, אכן ציד מוצלח. |
|
||||
|
||||
ובתרגום חדש יותר: "מה משמעות יש לחיינו, מה משמעות לחיי היצורים בכלל? לדעת תשובה לשאלה זו משמעו - להיות דתי. אתה שואל: האם יש בכלל טעם להציג את השאלה הזאת? ואני משיב: מי שרואה את חייו שלו ואת חיי אחיו עלי אדמות כחסרי טעם, לא זו בלבד שהוא אומלל, אלא ספק אם הוא מתאים לחיים." (כמו שאיינשטיין אמר, בעריכת אליס קלפרייס, הד ארצי 1999) |
|
||||
|
||||
עם כל הכבוד לאיינשטיין (ויש כבוד), מה הוא בכלל רצה לומר כאן? ולמה ראית לנכון להביא זאת? |
|
||||
|
||||
אנטילופה כתב את זה כשחזר מאילת, עדיין במסגרת היעפת והמעבר בין עולמות. |
|
||||
|
||||
ואיינשטיין? גם בדיוק חזר מאילת? |
|
||||
|
||||
לא, הוא נסע לאט מדי. |
|
||||
|
||||
מה רצה איינשטיין לומר, זה נושא לדיון אחר, מדוע סיפרתי על כך? חדוות הגילוי, צדדים לא מוכרים לי באישיותו, מציאת אוצר בערימה של זבל והרצון לשתף אחרים במה שחשבתי לידיעה מרעישה, (לא ידעתי שיצאה מהדורה חדשה). |
|
||||
|
||||
אבל האם חדוות הגילוי וכו' לא קשורה לתוכן הדברים? כי אם לא, אני יכול למכור לך את הסיפרה שמונה אפילו יותר בזול. |
|
||||
|
||||
שמונה? פחחח. אני מכירה מישהו1 שמוכר אוויר בשקל אחד. |
|
||||
|
||||
שמונה יותר שווה. |
|
||||
|
||||
שמונה זה אינסוף מאונך. |
|
||||
|
||||
וגם שני אפסים ממש ממש קרובים. |
|
||||
|
||||
שני מעגלי חיים נושקים זה לזה. |
|
||||
|
||||
תוכן הדברים, או בעיקר נושאם חביבים עלי,על איינשטיין ההוגה קראתי בספרון של האוניברסיטה המשודרת, את דבריו שלו לא הזדמן לי לקרוא לפני כן והציטוט שהבאתי, נבחר כי היה הראשון, בספר מבחר אמירות שכתב במשך עשרות שנים, בנושאי דת ואמונה, מוסר, מלחמה ופציפיזם, ייצור, עבודה וכלכלה, ציונות ומדע, מכתב לב. שואו, לפרויד.חליפת מכתבים עם האקדמיה הפרוסית למדעים (1933), ועוד, תענוג לקרוא. את המקום בו מצאתי את הספר לא הזכרתי בכדי לאמוד רווחיות אלה בנסיון שוא (מסתבר), לתאר את ההרגשה של נודד במדבר המגלה מעיין מים זכים. |
|
||||
|
||||
גם אני לא ניסיתי באמת לאמוד רווחיות. ניסיתי להבין את הקשר בין ה''תענוג לקרוא'' לבין תוכן הדברים (שלא מובן לי). חשבתי שהתענוג נובע מהתוכן ולכן יש עניין להתייחס אליו. לא משנה. |
|
||||
|
||||
ניסיתי להבהיר, הספר הוא אוסף של הגיגים, רעיונות וראיונות, נחמד המאמר ל"טיימס", "תורת היחסות מהי?" לשמוע הסבר ישירות מפי הגבורה. ובכן אין תוכן ספציפי אליו אפשר להתייחס, אלא לסך הכל של האדם. בפיסקה שהבאתי אפשר לראות את מהות "דתיותו" ואת דעתו על היחס בין אדם לזולתו. יום אחד אדע להקליד כמו שצריך ואז אסביר את עצמי טוב יותר, זה מאד משנה לי, אני מרגיש כמו מטומטם כשאיני מצליח להסביר את עצמי. |
|
||||
|
||||
יחסית לאנטילופה אתה מקליד לא רע בכלל. |
|
||||
|
||||
יצא לך כבר להתכתב עם אנטילופות? |
|
||||
|
||||
האם ידוע לך מה היו מילותיו האחרונות של אלברט א.? |
|
||||
|
||||
תשובתך אמורה היתה להיות ''לא. איני יודע''. ובכן אינך לבד. איינשטיין הנוטה למות היה לבדו בהשגחת אחות רפואית. הוא מלמל משהו בגרמנית, שהאחות לא הבינה וכך אבדו מילותיו האחרונות. |
|
||||
|
||||
הפרש הזמנים בין תגובה 489792 לתגובה 489795 מן הסתם יכול להתפרש על סמך תורת היחסות הפרטית. |
|
||||
|
||||
אחד מהבנקים פרסם את עצמו כ''הבנק הצועד במהירות האור'' , תמיד נהנתי לעמוד שם בתור... לנצח... |
|
||||
|
||||
ודאי: "אוי איזה דביל אני! זה לא בדיוק mc בריבוע, אלא... אלא..." (קלוז אפ על עיניים נעצמות). |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |