לאחר 1,600 שנה: התכנסה סנהדרין בטבריה | 2116 | ||||||||
|
לאחר 1,600 שנה: התכנסה סנהדרין בטבריה | 2116 | ||||||||
|
פרסומים אחרונים במדור "חדשות"
|
הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות |
|
||||
|
||||
ליתר דיוק מי קובע אם הכינוס שלי ושל 70 מחברי הקרובים ביותר הוא סנהדרין? |
|
||||
|
||||
רמב"ם, הלכות סנהדרין פרק ד': הלכה א. "אחד בית דין הגדול, או סנהדרי קטנה [של עשרים ואחד], או בית דין של שלושה--צריכין שיהיה כל אחד מהן, סמוך מפי סמוך. ומשה רבנו סמך יהושע..." הלכה ג. "וכיצד היא הסמיכה לדורות: לא שיסמכו ידיהן על ראש הזקן, אלא שקורין לו רבי, ואומרין לו הרי אתה סמוך, ויש לך רשות לדון אפילו דיני קנסות..." (דיני קנסות הם הכרעות ממוניות שאינן נסמכות על התורה, אלא תוספות של חכמים מדעתם). שרשרת הסמיכה נפסקה עם חורבן בית ראשון. ואמוראי בבל כבר קיבלו עליהם שלא לדון דיני קנסות (למרות שהיו רוב מנין ובנין של חכמי ישראל). הלכה יב. "נראין לי הדברים, שאם הסכימו כל החכמים שבארץ ישראל למנות דיינין ולסמוך אותן--הרי אלו סמוכין, ויש להן לדון דיני קנסות, ויש להן לסמוך לאחרים. אם כן, למה היו החכמים מצטערין על הסמיכה, כדי שלא ייבטלו דיני קנסות מישראל: לפי שישראל מפוזרין, ואי אפשר שיסכימו כולן; ואם היה שם סמוך מפי סמוך, אינו צריך דעת כולן, אלא דן דיני קנסות לכול, שהרי נסמך מפי בית דין. והדבר צריך הכרע". (הסיום, "הדבר צריך הכרע", מאד לא שכיח בכתיבתו הפסקנית של הרמב"ם). על הבנת ההלכה הנ"ל ברמב"ם אפשר לקרוא כאן: http://www.yshilo.co.il/artshow.asp?aid=23 . |
|
||||
|
||||
ובכלל האם הרוב יהיו אשכנזים או ספרדים? חרדים או מזרוחניקים? ואולי בכלל רפורמים ר"ל? |
|
||||
|
||||
שאלה לאיילים המלומדים: האם ניתן להניח שיש הסכמה שבשתיקה מצד הרבנים המובילים למהלך הזה? |
|
||||
|
||||
היוזמה ''לא זוכה לתמיכתם של חשובי הרבנים כמו הרב יוסף שלום אלישיב והרב עובדיה יוסף. הרבנים הראשיים, שהוזמנו לארוע, בחרו שלא להופיע.'' יותר מאשר הסכמה שבשתיקה, סביר יותר להניח שמבחינתם הנושא בכלל לא עומד על הפרק. |
|
||||
|
||||
האם מישהו מההרכב המקורי של הסנהדרין הגיע? |
|
||||
|
||||
(וגם הרב ישי באב''ד קיבל את הגרשיים שלו) |
|
||||
|
||||
מעניין מי הכתב של ידיעות. |
|
||||
|
||||
שרון רופא-אופיר |
|
||||
|
||||
זה שם אמיתי? בן או בת? איני יודע עליו דבר חוץ מרמת ידיעותיו בספרי היסוד של היהדות. |
|
||||
|
||||
נסה לברר כאן: http://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-824,00.html |
|
||||
|
||||
עזוב. עדיף לנחש. הויא מן הסתם נולד/ה ביולי 82 ונקרא/ת על שם של שר ביטחון שהוביל למבצע צבאי מזהיר שביא שלום לגליל למשך 40 שנה. מי היה זוכר את שר הבטחון הזה אילולא הכתב/ת נקרא/ת על שמו? מי זוכר איך קוראים למחליף שלו? וזה שקדם לו? |
|
||||
|
||||
רק שאני אבין, אתה מזלזל בכתב[ת?] בגלל שבכתבה כתוב רמב"ן במקום רמב"ם או שיש שם טעות יותר גסה? האם עלה על דעתך שמדובר בשגיאת דפוס או שגיאת הקלדה? |
|
||||
|
||||
בסדר, נלמד עליו/ה זכות/ה. למרות שגם אם מדובר על הרמב"ם היה צריך להיות או משנה תורה או פירוש המשנה. הרי לא הרמב"ם ולא הרמב"ן כתבו את המשנה. |
|
||||
|
||||
מה זה בכלל באב"ד? |
|
||||
|
||||
בטח ראשי תיבות של משהו שקשור לכהנים ה- ''א'' כנראה, אהרון |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
לסנהדרינים יש אתר: |
|
||||
|
||||
זה אתר ישן שכבר נתקלתי בו בעבר. אני לא בטוח שהוא קשור ליוזמה הנוכחית. |
|
||||
|
||||
הסנדרין המקורי גם התאספו בשרתון? |
|
||||
|
||||
ומלאכי השרת[ון] ריחפו ממעל. |
|
||||
|
||||
כן, אבל בשרתון סיטי טאוור. |
|
||||
|
||||
אכן חשד חמור לקונספירציה... הטמפלרים לא בנו משם מנהרה תת קרקעית להילטון? |
|
||||
|
||||
אז עכשיו שוב ניתן יהיה לגזור מיתה בישראל? יופי! אולי סוף סוף יתחיל להיות כאן מעניין. בקרוב סקר מתאים באייל עם 5 אופציות. |
|
||||
|
||||
לא נראה לי שהוא יודע 70 לשון. תנאי הכרחי לישיבה בסנהדרין. בנוסף הוא אינו בקיא במיוחד בהלכה. |
|
||||
|
||||
התכוונתי שהוא על הכוונת של מתנגדי ההתנתקות באמצעות פסקי הסנהדרין. |
|
||||
|
||||
אני חשבתי ששרון עברת את שמו משרלטניסקי. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
מה הקטע של הימין עם הפושעים של אוסלו?? מה אין לנו מספיק פושעים כחול לבן, כאן בארץ? |
|
||||
|
||||
מה תהיינה סמוכויותיה של הסנהדרין המחודשת? האם קיומו של גוף זה אינו בא להזדנב בבתי הדין הלגטימיים? אולי זו רק יוזמה מגוכחת המתאימה למצב הישראלי של שידוד מערכות, משהו בסגנון "אמנת כינרת" המצחיקה? |
|
||||
|
||||
הפאראנויה שלי מתעקשת על כך שאחת הפסיקות הראשונות של הסנהדרין החדשה, ואולי הסיבה האמיתית לקיומה, תהיה שאסור לוותר על שטחים בארץ ישראל. למרבה הצער, נראה שאחרי ככלות הכל הגלילי לא יצטרך לאכול את מגבעתו. |
|
||||
|
||||
להערכתי, זו אכן יוזמה מגוחכת ומטורפת על כל השכל, המתאימה למצב הישראלי של שידוד מערכות חברתיות. אחד היה מורה שלי לספרות. מאז ומעולם היה בחור נחמד, אבל אם הוא מתאים להיות חבר בסנהדרין כלשהי – אני מתאים להיות בו-זמנית שחקן בנבחרת הלאומית לכדורגל-כדורסל וכן מנהל מחלקת הלב בבית החולים "הדסה" ועוד רשימה של תארים נכבדים שלא עלו בדעתי ברגע זה. אגב, תודה שהזכרת לי לשאול משהו שאני שואל את עצמי הרבה זמן: מישהו בכלל יודע כיצד מתיישמת היום "אמנת כנרת" שהתקיימה לה ברעש גדול של צילצלי התקשורת הישראלית? |
|
||||
|
||||
דיון 841 |
|
||||
|
||||
תודה רבה על הפניה לדיון על אמנת כנרת. אם תוכל בבקשה להפנות לתגובה שעונה על שאלתי הספציפית, על פי זכרונך את מהלכי הדיון הנ''ל. זמני פשוט יקר מלקרוא את כל מהלכי הדיון לשם כך. תודה רבה מראש. |
|
||||
|
||||
זמנו פשוט יקר אך זמנך בזיל הזול. |
|
||||
|
||||
עז מצח לא היה מודה מאוד, כפי שהודתי לו: תגובה 253533 אם לא שמת לב, שאלתי היתה מה קורה עם אמנת כנרת היום? כיצד מיישמים אותה, אם בכלל? טוב לדעת שהיה עליה דיון בפני עצמו באייל, לפני שהכרתיו. הדיון בהחלט עשוי להיות מעניין, רק שההפניה איננה משיבה על שאלתי הספציפית. האם במצב דברים שכזה אתה מרשה לי לבקש הפניה מדויקת מזכרונו המבורך של ערן בדיוני האייל?! אל תהיה כל כך עז מצח וחצוף, טוב? תרשה לי. בבקשה ממך. |
|
||||
|
||||
"אל תהיה כל כך עז מצח וחצוף, טוב? תרשה *לי*." :-) |
|
||||
|
||||
אמנם אין מפרשים בדיחה, אבל אולי תחרוג הפעם? |
|
||||
|
||||
כתבת: "אל תהיה כל כך עז מצח וחצוף, טוב? תרשה *לי* (להיות עז מצח וחצוף (הערת המלבה"ד))". |
|
||||
|
||||
ה''תרשה לי'' נסוב על עצם אפשרותי לשאול את שאלתי. לא פלא שלא הבנתי. |
|
||||
|
||||
תתפלא, אבל אפילו החילונים המטומטמים הבינו את כוונתך המקורית. זה העניין עם הלצה: לתת פירוש חדש ומפתיע. אבל אתה צודק: לא פלא שלא הבנת. הפלא הוא שאתה מצליח לקשור את שרוכי נעליך. |
|
||||
|
||||
אני דווקא הבנתי (וזה לא קורה בתדירות גבוהה) |
|
||||
|
||||
לפי מיטב בירורי, ההליך שנעשה לשם הסמכת ה"סנהדרין" הזו, רחוק מאד מלהיות תקין. הדעה היחידה שלפיה בכלל אפשרי לחדש את הסנהדרין כיום, זו דעת הרמב"ם, שמציב תנאי ברור לשם כך - הסכמה של כל (או בפרשנות המקלה: רוב) הרבנים בארץ ישראל, שחכם מסויים יהיה סמוך, והוא יסמוך אחרים ויקימו סנהדרין. מה שכמובן לא נעשה במקרה דנן. נשלחו מכתבים לרבנים רבים, אך כמובן רובם כלל לא השיבו. |
חזרה לעמוד הראשי |
מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים | |
RSS מאמרים | כתבו למערכת | אודות האתר | טרם התעדכנת | ארכיון | חיפוש | עזרה | תנאי שימוש | © כל הזכויות שמורות |