הוועדה להוראת הקריאה, שמונתה על־ידי משרד החינוך לבחון את מצב הבנת הנקרא בקרב תלמידים בישראל, הגישה היום אתמול את הדו"ח שהכינה לשרת החינוך, לימור לבנת, וליושב־ראש ועדת החינוך, חה"כ זבולון אורלב. בדו"ח מוצגים נתונים חמורים על רמת הקריאה בישראל, בעיקר בקרב השכבות החלשות.
הדו"ח מאשים את משרד החינוך בכך שעודד מורים ללמד ילדים בשיטות שגויות ומכשילות, מבלי לערוך פיקוח אמיתי על הצלחת השיטה, וזאת למרות מחקרים רבים שנערכו והדגימו את הבעיתיות בשיטות אלו, וחרף החלטה של הקונגרס האמריקאי לאסור שימוש בשיטת "השפה כמכלול", בעקבות מחקרים דומים.
על־פי המחקרים שנערכו בחו"ל, 75 אחוזים מהתלמידים שהתקשו בקריאה עד גיל 9, לקו בפיגור אקדמי. כך אמר למעריב חבר הוועדה הפרופסור רם פרוסט, מומחה לקריאה מהאוניברסיטה העברית. על־פי שיטת "השפה כמכלול", אין להאיץ במתקשים בקריאה, וכן אין לתקן שגיאות כתיב של התלמיד. "לא יתכן שמשאב כה חשוב כמו קריאה, ייקבע על־ידי פקיד זה או אחר ולא יעבור כל הליך של בקרה. נעשה כאן נזק עצום," אמר פרוסט.
הדו"ח שהציגה הוועדה כולל נתונים מדאיגים באשר לכישורי הקריאה של תלמידים בישראל: במבחני הבנת הנקרא שנערכו בכיתה ד' נכשלו 40 אחוזים מהתלמידים בשכבות הסוציו־אקונומיות הנמוכות ו-14 אחוזים מהתלמידים בשכבות הגבוהות. תמונת מצב דומה נתקבלה גם ממבחנים שנערכו בכיתה ח'. 60 אחוזים מהתלמידים בישראל לומדים לקרוא בשיטת "השפה כמכלול".
"שיטת הוראת השפה כמכלול אינה מכירה בתקפות המחקר המדעי," אמר פרוסט להארץ, "מאחר שהיא טוענת שרק מחקר איכותני, שבודק את שביעות הרצון הסובייקטיבית של התלמידים משיטת הוראת הקריאה, הוא המחקר הנכון והתקף."
הוועדה אמנם נמנעה מלקבוע שיטה אחת בה יש ללמד קריאה, אך היא קבעה סטנדרטים מינימליים שכל שיטת הוראת קריאה חייבת לעמוד בהם, שמשמעותם המעשית היא הפסקת השימוש בשיטת "השפה כמכלול". הרכיבים שכל שיטה להוראת קריאה חייבת להכיל, על־פי הוועדה, הם פענוח טקסט, הכרת אותיות האלף־בית והצלילים שהן מייצגות, דיוק בזיהוי וקריאת המילים - קריאה מדוייקת של המילה שאינה מתבססת על ניחוש מתוך הטקסט, על התלמידים לדעת לקרוא משפטים שלמים ולהבין אותם, על השיטה לעודד כתיבה, כולל כתיב נכון.
בעקבות הדיון שנערך היום בוועדת החינוך של הכנסת במסקנות הדו"ח, הודיעה שרת החינוך לימור לבנת כי תפעל להפסיק את השימוש בשיטה זו, ולאמץ את המלצות הוועדה.
|
קישורים
|