|
|
|
חברה וכלכלה • המערכת • יום ה', 24/3/2022, 8:15 |
|
לפני שש שנים יצא לדרך פרויקט "מהיר לעיר": 17 רשויות מקומיות באזור תל־אביב הסכימו לסמן 130 נתיבים כנתיבים לתחבורה ציבורית בלבד, ביוזמת משרד התחבורה ובמימונו. הביצוע הוטל על "נתיבי איילון", והיה אמור להסתיים עד סוף 2021. לכאורה זהו פרויקט קל וזול לביצוע ביחס לפרויקטי תשתית. ההנחה המקצועית היא שגם כשיפעלו המטרו והרכבת הקלה, כמחצית מהנסועה בתחבורה הציבורית בגוש דן תהיה באוטובוסים - בין השאר כדי להגיע לתחנות הרכבת ומהן, ומכאן החשיבות בסיוע לאוטובוסים גם בטווח הרחוק.
שלושה חודשים לאחר מועד הסיום המקורי, סומנו עד כה 20 נתיבים, ובשניים מתוכם הסימון בוטל (בקריית אונו; לדברי ראש העיר, בגלל שלא נסעו שם מספיק אוטובוסים). עוד 25 נמצאים בתהליכי בנייה, 37 בתכנון, והשאר ירדו מהפרק. ארבע מ-17 העיריות עזבו את התוכנית. ביניהן רעננה, לאחר שהתחלף ראש העיר; החדש טען כי התוכנית תפגע במסחר ברחוב אחוזה בעיר, ויש לעשות אותה באופן חכם יותר. 900 מיליון שקלים נוצלו מתוך ה-3.5 מיליארד שהוקצו, והאוצר שוקל למשוך בחזרה את יתרת הכסף.
בכתבה ב-TheMarker מוטלת רוב האשמה בעיכוב על ראשי הרשויות, שמעכבים או נסוגים מהיוזמות, לרוב בגלל רצון שלא להכעיס אזרחים שעלולים להיפגע מהרעש או מביטול פניות ימינה וחניות. כמו כן מופנית אצבע מאשימה לדרג הפוליטי במשרד התחבורה, שמאפשר לראשי הרשויות זכות וטו בלתי מוגבלת, זאת בניגוד לפרויקטים כמו המטרו והרכבת הקלה שבהם הופקעו מהרשויות סמכויות תכנון ותמרור. לפני כעשור החליטה הממשלה על הקמת רשות מטרופולינית לתחבורה, שתגשר בין רשויות שונות ובינן לבין הממשלה, ותוכל לקדם תוכניות גדולות. רשות כזו לא קמה עדיין.
עם זאת, בתגובת "נתיבי איילון" לכתבה נראה כי הם מרוצים מחצי הכוס המלאה, ולדעתם ההתקדמות שכן הושגה היא מהפכנית ומרשימה.
|
קישורים
|
|
|