|
|
|
חברה וכלכלה • המערכת • יום א', 6/3/2022, 22:29 |
|
החוקרים פרופ' ויקטור לביא ויואב גולדשטיין השוו את הישגיהם הלימודיים, האקדמיים והתעסוקתיים של בוגרי כיתות מחוננים בתיכון לאלו של תלמידים מצטיינים שלא למדו בכיתות כאלה (למשל כי לא היו כיתות כאלו בישוביהם). בשתי הקבוצות נבדקו 4000 תלמידים שסיימו תיכון בשנים 1992-2013, מתוך נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
המחקר גילה כי אין הבדל משמעותי בין הקבוצות הישגים בבחינות הבגרות. הבדל מעניין נמצא בבחירת מסלול הלימוד האקדמי: בוגרי כיתות המחוננים נטו יותר ללמוד פיזיקה, מתמטיקה ומדעי המחשב, וכמו כן תואר דו־חוגי, בעוד שהמצטיינים האחרים נטו יותר להנדסה. אך שתי הבחירות הביאו לשיעור דומה של מועסקים בהייטק, ולמשכורת חודשית ללא הבדל משמעותי.
כמו כן, לא נמצאו הבדלים ניכרים בין בנים לבנות בהשפעת הלימודים במסגרת המחוננים. ממצא מעניין נוסף לדברי החוקרים הוא שלמאפייני הרקע - השכלת ההורים והישוב - לא היתה השפעה ניכרת על הישגי התלמידים המצטיינים, בין אם אלו למדו בכיתת מחוננים או לא.
כיתות המחוננים זוכות להשקעה רבה של משאבים (בפרט, אלו כיתות קטנות), מתוך הנחה שהן מספקות מסגרת חשובה לאותם ילדים. המחקר החדש מטיל בכך ספק - אך רק מהבחינה החומרית. מחבריו מציינים כי תפקיד מוצהר לאותן כיתות הוא תמיכה רגשית, ואת ההצלחה של זו מחקרם לא בדק.
|
קישורים
|
|
|