מדוע נכשלה הרפורמה בחינוך המיוחד? 4099
ב-‏2020 החל משרד החינוך ברפורמה בחינוך המיוחד, במסגרתה הוא עודד הורים לרשום ילדים בעלי צרכים מיוחדים למסגרות חינוך רגילות, והעניק להם שעות עזרה פרטנית מצד אנשי טיפול, שלעתים ישבו ליד הילדים בכיתות הרגילות.

לקראת שנת הלימודים הנוכחית התברר כי הרפורמה נכשלה, והורים רבים העדיפו להחזיר את ילדיהם למסגרות הנפרדות של החינוך המיוחד. בשנת הלימודים הקודמת כחצי מהם בחרו במסגרת רגילה, ואילו השנה רק כשליש בחרו כך. משרד החינוך החל בבחינה מחודשת של הרפורמה.

הסיבה העיקרית לאי־שביעות רצון ההורים היא שהתמיכה שהילדים קיבלו לא היתה טובה מספיק. ועדות שבדקו את הילדים קבעו לאיזו עזרה וכמה הם זכאים, אך בגלל מחסור בעובדים לרוב הם לא קיבלו בבתי הספר את העזרה המובטחת.

מומחים המראיינים ל"הארץ" טוענים כי הרפורמה היתה חיונית, ואפשר וצריך לשלב כמעט את כל הילדים במסגרות רגילות. הם מצביעים על שני מפתחות שיאפשרו זאת. האחד הוא בהכשרת המורים - לא להפריד בין הכשרת מורים לחינוך רגיל ומיוחד, אלא להכשיר את כל המורים להכיל מגוון של תלמידים בעלי צרכים שונים. השני הוא לתת לבתי הספר את ההחלטה איזו עזרה לתת לאילו ילדים וכיצד. העובדה שסייעות נתונות "משורינות" לילד נתון גורמת להקצאה לא מיטבית שלהן, ובעיקר מצריכה בירוקרטיה "מפלצתית" (לדברי מומחים והורים) שבה אנשי המקצוע עסוקים בטפסים וועדות במקום בטיפול. 
קישורים
הארץ
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  איך תצליח? • גאיה

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים