מזה שנים מתנהל ויכוח בציבור וברשויות, היכן להקים שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל, ולהקל את הלחץ על נתב"ג. בעשור האחרון קידמה הממשלה את הרעיון להקימו ברמת דוד. היוזמה הזו נתקלת בהתנגדות רבה מצד תושבי האזור, שחוששים מפגיעה באופיו הכפרי.
החלופה הדומיננטית השנייה היא נבטים בצפון הנגב. ההתנגדות הגדולה שם היא בעיקר מצד צה"ל, בגלל הסמיכות לשטחים המשמשים את חיל האוויר. חלופות נוספות שהוצעו הן אי מלאכותי (יקר מאוד), והרחבת שדה התעופה של חיפה (ראשת העיר עינת קליש רותם מאוד מעוניינת בכך, אך לא ברור שאפשר לפנות לשם כך שטח מספיק).
באוקטובר האחרון החליטה שרת התחבורה מרב מיכאלי להפסיק את תכנון חלופת רמת דוד (המצויה כרגע בשלב תסקיר השפעה על הסביבה), ולהקים ועדה שתבחן אפשרויות אחרות, בהן שני שדות קטנים במקום אחד גדול. מנגד הזהירה דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון, שהעיכובים יביאו לכך שנתב"ג יקרוס תחת העומס הצפוי לגדול בתוך שנים מעטות ל-30 מיליון נוסעים בשנה (ערב הקורונה עמדה התנועה בו על 24 מיליון), ושלמעשה צריך שני שדות תעופה משלימים, גם רמת דוד וגם נבטים.
לנרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות התעופה האזרחית, יש מחשבות אחרות. לדבריו, אפשר לוותר על שדה תעופה נוסף, ולענות על הביקוש באמצעות שדות התעופה הקיימים נתב"ג ורמון. נתב"ג רחוק מאוד מגבול הקיבולת שלו - לפי תקנים בינלאומיים התשתיות שלו מספיקות ל-50 מיליון נוסעים בשנה. הבעיה היא שהתנועה בו גדולה במיוחד בלילות, באופן חריג מאוד בהשוואה בינלאומית. כבר עכשיו גורמת התנועה הלילית בו לפגיעה קשה מאוד באיכות החיים של תושבי הסביבה, וזו גם הסיבה העיקרית לרצון בשדה נוסף. הסיבה לכך, לדבריו, היא שאין בנתב"ג מגבלות או קנסות על תנועה בלילה, וכך כדאי מאוד לחברות תעופה לטוס אליו וממנו בלילה (שעת השיא בו - 3-4 לפנות בוקר).
ההצעה של ירקוני היא לייקר מאוד ואף להפסיק לחלוטין את הטיסות בנתב"ג בלילה, ולהגדיל את התנועה בו ביום. כפיצוי על כך, אפשר לקיים טיסות לילה בשדה התעופה רמון. אלו יהיו זולות בהרבה, ויתנו מענה למי שמוכן לטוס בלילה תמורת מחיר זול - אפשר בשילוב רכבת שתיתן תחבורה מהירה למרכז (פרויקט יקר, אך זול בהרבה משדה תעופה חדש).
|
קישורים
|