הדרכים המלוכלכות שחברות התעופה גובות מאיתנו כסף 3960
בית המשפט המחוזי מרכז־לוד אישר אתמול (ג') בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אל על, בה נטען כי החברה לא משיבה את מיסי הנמל ללקוחות שלא התייצבו לטיסתם, אך גם לא מעבירה את המיסים לרשויות התעופה.

מנתונים שמסרה אל על עולה כי בשנים 2007-2016 לא הושבו לנוסעים מיסי נמל בסך 11.75 מיליון דולר. לטענת החברה, היא משיבה את המיסים לכל נוסע המבקש זאת, אך לא עושה זאת מיוזמתה. בהמשך ההליך המשפטי טענה החברה כי היא למעשה אינה חייבת להשיב את המיסים, ומשיבה אותם לנוסעים המבקשים זאת "לפנים משורת הדין". תביעות ייצוגיות נוספות בעניין זה עומדות כיום נגד כ-‏15 חברות תעופה אחרות.

לדברי השופט עופר גרוסקופף, "הדברים פשוטים וברורים … כשם שלא יעלה על הדעת שמעביד או גורם אחר שניכה במקור כספים שלא היה צורך להעבירם לרשויות המס יוכל לשמור אותם בידם, כך אין לקבל שחברת תעופה שגובה את דמי אגרת הנוסע בעבור רשות שדות התעופה יכולה להותירם בידה במקרה שהנוסע אינו נושא בסופו של דבר בחובה לשלמם". עוד אמר גרוסקופף: "המהפך שחל בעמדת אל על במהלך ההליך, שבתחילתו היא הכירה בחובתה להשיב את מיסי הנמל ובסיומו כפרה בקיומה של חובה כזו, כמו גם אי הדיוקים השונים שנחשפו במצגיה, מטילים ספק באפשרות לסמוך על הצהרותיה כאילו ההליך מיותר, וכי ניתן לסמוך עליה שתכבד את זכויות הנוסעים שלא התייצבו לטיסתם להשבת מיסי הנמל".

בכתבה "האיש שמכיר את כל הטריקים של חברות התעופה" שפורסמה ב-TheMarker בחודש שעבר, רואיין דוד מלובני, מייסד עמותת "תעופה נבונה" המסייעת לנוסעים שנקלעו לבעיות מול חברות תעופה. מלובני החל לעסוק בנושא לאחר שקנה כרטיסי טיסה לארה"ב ובתוכה בסך 1,250 דולר, אולם כשביקש להחליף את אחת מטיסות הפנים – שעלותה 120 דולר בלבד – נאמר לו כי השינוי יעלה 800 דולר. כשהציע לוותר על טיסת הפנים הזו ולקנות כרטיס לטיסה האחרת מכספו, נאמר לו כי הביטול יעלה 500 דולר, וכי אם לא יתייצב לטיסת הפנים מבלי שביטל אותה באופן מסודר, יבוטל כרטיס החזרה שלו לארץ. לדבריו, הדבר דומה למצב בו "אתה מזמין במסעדה ארוחה של שלוש מנות ואז במנה השנייה אתה אומר שלא בא לך עליה, ומבקש רק את הקינוח, והם בתגובה קונסים אותך".

מלובני מספר על דרכים מפוקפקות נוספות שבהן חברות התעופה מרוויחות כסף. למשל, כדי לצמצם את הפיצויים לנוסעים בגין תפוסת יתר ("אובר־בוקינג"), בחברות התעופה "סוגרים את שער העלייה למטוס קצת מוקדם יותר, או שלא תמיד כורזים לנוסעים שלא הגיעו. בעבר, אם הופעת ברשימת הנוסעים ולא הגעת לשער היו קוראים לך, כיום אין את זה." במקרה אחר, "אדם קנה כרטיס טיסה לעוד תשעה חודשים ובתקופה הזאת התחתן ושינה את שם המשפחה שלו בדרכון, ודרשו ממנו כסף על שינוי."

לדברי מלובני, "אין תעשייה אחרת שחושבת שהקיום הכלכלי שלה יגיע מלזנב בלקוח בפינות. זה גם לא לטובתן: אני כל הזמן אומר שהאנדרלמוסיה שחברות התעופה נכנסות אליה מחייבת אותן להחזיק יותר עובדים, להתעסק עם עורכי דין, זה תופס להן זמן, הדברים מסובכים."
קישורים
אושרה ייצוגית נגד אל על בהיקף של 40 מיליון שקל - לא משיבה מסי נמל ללקוחות שלא התייצבו לטיסה - גלובס
האיש שמכיר את כל הטריקים של חברות התעופה - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  לואו קוסט • אריק
  ללא כותרת • יוסי • 9 תגובות בפתיל
  What year is it?! • ידידיה • 7 תגובות בפתיל
  הגיע הזמן לתמחור הגיוני • שוטה הכפר הגלובלי • 3 תגובות בפתיל
  סיבה טובה להדק את החגורה • גוּטֶה
  20 שנה לאייל והעולם שותק • איש בלי נצח • 9 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • תשע נשמות • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים