הגשושית הישראלית "בראשית" שוגרה שלשום, ומתוכננת לנחות על הירח באפריל. זהו פרויקט של העמותה Space-IL בשיתוף התעשייה האווירית. הפרויקט החל לפני שמונה שנים כיוזמה של יריב בש, כפיר דמרי ויהונתן ויינטראוב, כחלק מתחרות של גוגל לבניית חללית לא מאוישת על־ידי חברה פרטית. איש העסקים מוריס קאהן תרם 40 מיליון דולר. עלותו הכוללת של הפרויקט היא מאה מיליון דולר, סכום שנחשב נמוך מאוד במונחים של מסעות לירח. הפרויקט לא הצליח לזכות בתנאי התחרות של גוגל, שנסגרה לבסוף ללא זוכה, אבל המשיך במנותק מהתחרות.
שני שיאים נוספים תשבור "בראשית" אם תצליח במשימתה: החללית הקטנה ביותר שתנחת על הירח (585 ק"ג) והמסלול הארוך ביותר (6.5 מיליון קילומטר). עד כה רק ממשלות ארצות הברית, ברית המועצות וסין הנחיתו חלליות שלמות על הירח. האיחוד האירופי, יפאן והודו ביצעו בהצלחה משימות של שיגור רכב לירח, אך בשני המקרים מדובר על רכב שתוכנן להתרסק על הירח.
על רקע זה, סוקר אסף רונאל ב"הארץ" את תמונת המרוץ הכלכלי לירח, שמתעורר בתקופה האחרונה. בירח ובגופים סמוכים יש מחצבים יקרים כמו זהב, כסף, טיטניום והליום-3, ובעיקר מים, שיכולים לשמש להפקת דלק לטיסות המשך בחלל.
הנשיא טראמפ הכריז כי הירח הוא בעדיפות עליונה. מנהל נאס"א, ג'ים ברידנסטין, הודיע כי הסוכנות תשתף פעולה עם גורמים בשוק הפרטי לשם כך, וחוזים אמורים להיחתם על יולי הקרוב. תוכניתה היא להביא שוב בני אדם לירח עד 2028, ובהמשך להקים עליו בסיס קבע; לפני כן מתכננים האמריקאים להקים תחנת חלל מאויישת באמצע הדרך לירח.
סין היא זו שחידשה את המרוץ לירח, כשהנחיתה עליו חללית ב-2013, לאחר 42 שנה ללא נחיתה. בחודש שעבר הנחיתו הסינים חללית בצידו של הירח הרחוק מכדור הארץ, ובכך התגברו על הקושי הטכנולוגי ביצירת קשר עם החללית כאשר הירח מסתיר את קו השידור. סין גם מתכננת להקים תחנת חלל בדרך לירח, ולהנחית עליו אנשים. הם הודיעו כי ישמחו לשתף פעולה עם מדינות אחרות.
הודו מתכננת להיות המדינה הרביעית שתשגר בני אדם לחלל, בשנת 2021. באפריל היא מתכננת לשגר לירח חללית שנבנתה כולה בהודו. גם ליפאן, דרום קוריאה ורוסיה, וכן להתארגנות פרטית בגרמניה, תוכניות למשימות לירח בשנים הקרובות.
|
קישורים
|