הברווז, השימוש ההוגן ונחלת הכלל (חלק א') 3063
דווקא בעידן בו חלק ניכר מנכסי התרבות שלנו שייכים לתאגידים, זכויות השייכות לנחלת הכלל מופקעות מהציבור מבלי משים. ההפקעה הזו פוגעת ביכולתו של האמן לייצר דיאלוג עם מושגים שהפכו חלק מרכזי בתרבות ובשפה, ופוגעת בהתפתחות התרבותית.

המים, האוויר והאור הם הפקר לכל, וכלל האדם שותפים בשלושת דברים אלה.
– סעיף 1234 של המג'לה


לרוב, כשמדובר על איומים על נחלת הכלל, אנו רואים לנגד עיננו גוף כלכלי, למשל מפעל תעשייתי או יזם נדל"ן, שמנסה להעביר משאב ציבורי, למשל את דרום ים המלח או חוף פלמחים, מידי כלל הציבור לידי חברה פרטית או אדם פרטי. לכאורה משוואה פשוטה וברורה – מצד אחד עומדים אינטרסים כלכליים, שמפיקים רווח מהעברת המשאב, ומצד שני עומד האינטרס הציבורי, שלא מפיק רווח (ישיר) מהשארת המשאב ברשות הציבור. במקרים אלו קל להסביר שמשאב מסוים עובר מידיים ציבוריות לידיים פרטיות, ולעורר התנגדות ציבורית במקרה הצורך.


חוף הים, חלק מנחלת הכלל (צילום: PDPhoto.org)



איום דומה מרחף על משאבים תרבותיים – סיפורים, פתגמים, שירים ואייקונים תרבותיים – רעיונות אבסטרקטיים העומדים בבסיס התרבות, בדומה למילים המגדירות את השפה. המשאבים התרבותיים, או ה"מילים" שעימם התרבות "מדוברת", הם חלק מהותי מנחלת הכלל התרבותית שלנו. למרות שקשה למדוד או לכמת את המשאבים הללו, האיומים על נחלת הכלל התרבותית משמעותיים לא פחות מהאיומים על נחלת הכלל הפיזית. למעשה, האינטרסים הכלכליים המאיימים על נחלת הכלל התרבותית חזקים בסדרי גודל מהאינטרסים הכלכליים המאיימים על נחלת הכלל הפיזית, אך החשיפה הציבורית ומידת ההבנה של האיום הזה דווקא קטנות בסדרי גודל.

האיומים על נחלת הכלל התרבותית נובעים מהרחבת הזכויות הקנייניות של יצירות מוגנות על חשבון האפשרות לשימוש חופשי בהן. האיום הראשון מתבטא בהארכת תקופת ההגנה על יצירות מוגנות, כך שהמועד בהן הן צפויות להיהפך לנחלת הכלל נדחה בעשרות שנים. האיום השני מתבטא בצמצום ההיתרים הניתנים לשימוש הוגן ביצירות מוגנות. אבל ראשית כל, נשאלת השאלה מהי בכלל נחלת הכלל התרבותית, ולמה היא חשובה בעצם?

מהי נחלת הכלל התרבותית?

הסופרים המודרניים משולים לירחים –
הם זוהרים לאורם של הסופרים הקלאסיים.
– סמואל ג'ונסון




עמוד מתוך מקראות גדולות (מקור: דוד בלבן, לבוב 1909)



התרבות משגשגת במרחב הציבורי. כל יצירה תרבותית מתבססת על העושר התרבותי שקדם לה. ח"נ ביאליק וש"י עגנון התכתבו עם מקורותינו התרבותיים מלפני מאות ואלפי שנים. אלו מקורות השייכים לכולם באותה המידה, מקורות שכל יוצר יכול להתייחס אליהם ללא הגבלה, וכך הם מעשירים את התרבות ואת עולם היצירה הספרותית במגוון דימויים, סיפורים ומשלים. אין דבר טבעי מכך שמחבר אחד שואל אלמנטים ממחבר שני, מעבד אותם ומציג את גרסתו או את התייחסותו לאלמנטים אלו. כל הצגה תיאטרלית מתייחסת ורומזת למחזות, ספרים וסיפורים, המהווים חלק מהמטען התרבותי שכל אדם בר־דעת נושא עמו אל התיאטרון. אמנים כותבים שירים המרמזים על שירים של אמנים אחרים, או שואלים שורות וציטטות מכתביהם של משוררים אחרים. זמרים מבצעים עיבודים חדשים לשיריהם של זמרים אחרים ובכך מביעים את הערכתם ליוצרים המקוריים. ההפרייה ההדדית אינה מוגבלת רק לספרות, אמנות ושירה. ביפן לדוגמה, נוהגים יוצרי סרטי אַנִימֶה "לשאול" לסרטיהם דמויות מסרטי אנימה של יוצרים אחרים ומוערכים, ובכך הם מביעים את הוקרתם ליוצרים המקוריים. אם הסרט "מלך האריות" של וולט דיסני היה מופק ביפן, הוא היה נחשב להומאז' מכובד ביותר לאוֹסַמוּ טֵצוּקָה, יוצר "קימבה האריה הלבן" (במקור: ג'אנגוּרוּ טַאיטֵיי), שכן "מלך האריות" שואל ממנו אלמנטים ויזואליים כה רבים.


אלו שאינם מעתיקים דבר, אינם יוצרים דבר.
– סלבדור דאלי


יצירה היא דרך ביטוי של רעיונות. יצירה בעלת נוכחות הופכת עם הזמן לחלק מהשפה התרבותית, ומביטוי של רעיון היא עצמה נהפכת לרעיון חדש במרחב התרבותי. ככל שהנוכחות של היצירה חזקה יותר, ומתמשכת זמן רב יותר, כך סביר להניח שיוצרים החיים באותה התרבות ירצו להשתמש באותה ה"מלה" שהיצירה המקורית הוסיפה לתרבות.

רוב היוצרים העצמאיים, שיצירותיהם משמשות כהשראה ליוצרים הצעירים שבאים אחריהם, רואים בכך אות של כבוד והערכה ליצירותיהם. אך לא כל היוצרים הם יוצרים עצמאיים. מאז ראשית המאה הקודמת, מספר היוצרים העצמאיים קטֵן בהשוואה למספר היוצרים התאגידיים המועסקים ע"י חברות מסחריות. להבדיל מיוצרים עצמאיים, יצירותיהם של היוצרים התאגידיים שייכות למעסיקיהם, ולעומת יוצרים עצמאיים, חברות מסחריות מתעניינות פחות באותות כבוד והערכה, ויותר בשורה התחתונה.

רעיון תרבותי הוא רעיון תרבותי, ולכן נשאלת השאלה האם צריך להבדיל בין אלמנטים תרבותיים שנוצרו על־ידי יוצרים עצמאיים ובין אלו שנוצרו על־ידי יוצרים תאגידיים. למשל, הדמויות מתוך סרטיו של וולט דיסני – מיקי מאוס ודונלד דאק, שבדיוק חגגו השנה יום־הולדת שמונים. הם מלווים אותנו כבר שלושה דורות שבמהלכם נהפכו לאייקונים תרבותיים של כלל התרבות המערבית. היש טבעי מכך שמאייר, למשל דודו גבע, יציג את גרסת הברווז שלו לדונלד דאק שכולם מכירים? או שאמן ממשיך דרכו של מרסל דושאן יצייר את מיקי מאוס עם שפם וזקן צרפתי (וירמוז שחם לו בתחת)? האם מותר לאב לצלם את ילדיו משחקים עם בובות מיקי מאוס ודונלד דאק ולשמור את התמונה באתר האינטרנט שלו? התשובה לכל השאלות הללו היא בפשטות לא.


הברווז (איור: דודו גבע), מובי דאק (איור: דודו גבע עפ"י וולט דיסני), דונלד דאק (ציור: וולט דיסני)



כל האלמנטים התרבותיים הללו, שמיקי מאוס ודונלד דאק הם רק שניים מהם, מאוימים על־ידי הגורמים הכלכליים המחזיקים במונופול עליהם. האייקון התרבותי "מיקי מאוס" מוגן ע"י חוקי זכויות יוצרים. המותג "מיקי מאוס" הוא קניינה של חברת וולט דיסני, וכל שימוש בקניינה דורש אישור מפורש ממנה. ברצותה, חברת וולט דיסני יכולה למכור זיכיון לשימוש מוגבל במותג "מיקי מאוס" תמורת כסף והתחייבות לשימוש נאות במותג. החברה לא מחויבת למכור זיכיון, וכך היא יכולה למנוע יצירת סאטירה על "מיקי מאוס". היא כבר תבעה אמנים (כמו דודו גבע) שהשתמשו במותגיה ללא הסכמתה.

בשנים האחרונות ההתפתחות התרבותית וחופש היצירה מוגבלים באופן ממשי עקב הקשחת האפשרויות לשימוש באלמנטים תרבותיים מוגנים. לכאורה החוק הקיים מאפשר שימוש "הוגן" או "אגבי" באלמנטים מוגנים, אולם החששות ממאבקים משפטיים ארוכים ויקרים מול חברות ענק גורמים לרוב היוצרים והאמנים להימנע משימוש באלמנטים אלו. אפקט משתק זה, הקרוי בלעז The Chilling Effect, גורם לדיכוי וולונטרי של חופש היצירה. לכן כל שינוי בחוקי זכויות יוצרים לטובת הזכויות הקניינית, בא על חשבון חופש היצירה של היוצרים עליהם לכאורה באים חוקי זכות יוצרים להגן.

בשנים האחרונות חוקי זכויות יוצרים בעולם עוברים שורה של התאמות ושינויים, שמקורן בארה"ב ומשם הן מיוצאות לשאר העולם. מדינת ישראל לא מנותקת משאר העולם, ומגמות דומות צפויות להגיע אלינו בעתיד הנראה לעין. המגמות העיקריות הן לרוב לטובת הזכויות הקנייניות, והסיבה לכך פשוטה – מצד אחד עומדים האינטרסים הכלכליים של חברות המדיה הגדולות וסכומי הכסף האדירים שזכויות אלו שוות עבורן, ומן הצד השני האינטרס הציבורי, שאין בצדו רווח כספי (ישיר) לציבור. הציבור הרחב כמעט אינו מודע למגמות הללו, ולכן רבים משינויים אלו עוברים ללא התנגדות פוליטית ממשית. שתי המגמות הראשונות (המוסברות בהמשך בחלק זה) – הארכת תקופת ההגנה על יצירות וצמצום ההיתרים הניתנים לשימוש הוגן – פוגעות ישירות בהתפתחות התרבותית ובנחלת הכלל. מגמות נוספות (המוזכרות בחלקו השני של המאמר) לא פוגעות בנחלת הכלל אבל פוגעות באופן מהותי בזכויות צרכניות ומאיימות על זכות היסוד לפרטיות.

הארכת תוקף זכויות יוצרים על־חשבון נחלת הכלל

למעשה, סוני [בונו] רצה שתקופת ההגנה על זכויות יוצרים תמשך לעולמי־עד. אמרו לי ששינוי כזה יפר את החוקה [האמריקאית]. אבל, כידוע לכם, ישנה גם הצעתו של ג'ק ולנטי [נשיא MPAA דאז] להארכת תקופת ההגנה על זכויות יוצרים לעולמי־עד פחות יום אחד.
– מרי בונו


מיקי מאוס, דונלד דאק, פלוטו ושאר החברים עמדו להפוך לנחלת הכלל ב-‏2003, 75 שנה לאחר פרסום הסרט הראשון בכיכובם. שינוי זה העמיד מצד אחד האינטרסים הכלכליים של חברת הענק וולט דיסני, עבורה הזכויות במותג "מיקי מאוס" שוות מיליארדים, ומצד שני את האינטרס הציבורי, שלא מפיק רווח כספי (ישיר) מהעברת האייקון התרבותי "מיקי מאוס" אל רשות הציבור. חברת וולט דיסני לא התעצלה, וב-‏1998 פנתה אל חברי קונגרס בבקשה להאריך את תוקף זכויות היוצרים. מאמציה הניבו פרי והקונגרס האריך רטרואקטיבית את תוקף זכויות היוצרים ב-‏20 שנה. כך, רק בשנת 2023, בהנחה שתוקף זכויות היוצרים לא יוארכו רטרואקטיבית בכל פעם שמיקי מאוס יתקרב לגבולות נחלת הכלל, יהיה מותר להשתמש באופן חופשי באייקון התרבות "מיקי מאוס".

חוקי זכויות יוצרים נחקקו מתוך ההכרה שיש לעודד התפתחות תרבותית על־ידי הגנה על פרי יצירתם של יוצרים, בדיוק כפי שחוקי הפטנטים נחקקו מתוך ההכרה שיש לעודד התפתחות טכנולוגית על־ידיי הגנה על חידושיהם של ממציאים. שני החוקים נותנים תקופת הגנה מוגבלת ליוצר או הממציא, בהם ניתנת לאלו תקופת בלעדיות מוגבלת להחזרת השקעתם ביצירה או בפטנט. לאחר תום תקופת ההגנה, היצירה או הפטנט עוברים לרשות הציבור, וכך מותר לאמנים אחרים לשיר את שיריו של היוצר המקורי, ולחברות אחרות לנצל את המצאתו של הממציא.

ההקבלה בין חוקי זכויות יוצרים וחוקי הפטנטים אינה מקרית כלל. בארה"ב החוקים ותקופת ההגנה (המוגבלת) שהם מספקים נובעים שניהם מאותה הפסקה בחוקה האמריקאית: "הקונגרס יהא מוסמך ... לעודד את קידום המדע והאומנויות השימושיות, על־ידי הבטחת זכויות בלעדיות לפרק זמן מוגבל, למחברים ולממציאים, על כתביהם ותגליותיהם" (סעיף ראשון פסקה שמינית). הקונגרס האמריקאי חוקק את שני החוקים ב-‏1790 ונתן למחברים ולממציאים תקופת הגנה זהה של 14 שנים על כתביהם או תגליותיהם. לאורך השנים תקופת ההגנה על פטנטים התארכה ל-‏20 שנה, בעוד תקופת ההגנה על יצירות תרבותיות התארכה ל-‏28 שנה, לאחר מכן ל-‏42 שנה, לאחר מכן ל-‏56 שנה, לאחר מכן ל-‏75 שנה לאחר פרסום היצירה או 50 שנה לאחר מות היוצר, ולאחרונה ל-‏95 שנה לאחר פרסום היצירה או 70 שנה לאחר מות היוצר. תקופת ההגנה על פטנטים נשארה קבועה, כי מהצד השני עומדים אינטרסים כלכליים נכבדים של חברות כלכליות אחרות. לעומת זאת, תקופות ההגנה על זכויות יוצרים מתארכות כל הזמן, כי מהצד השני עומדים אינטרסים תרבותיים וציבוריים לבדם.

לכאורה חוקי זכויות היוצרים באו לשמור על זכויותיהם ופרנסתם של היוצרים המקוריים. ההארכות החוזרות ונשנות של תקופת ההגנה על זכויות יוצרים מיטיבות עם קונגלומרטים ענקיים וחברות הפקה כגון וולט דיסני וסוני, ולאו דווקא עם יוצרים חיים. אכן, יצירה שיוצר יצר בגיל 25 מוגנת בארה"ב עד שיגיע בשיבה טובה לגיל 120, אבל גם לפני ההארכה האחרונה, מעטים הם היוצרים שזכו ליהנות מתמלוגים על יצירותיהם בגיל 100. כהערת אגב ראוי לציין שגם במשך חייו של היוצר או האמן מרבית רווחי התמלוגים מיצירתו מגיעים דווקא אל חברות ההפקה והשיווק ולא אל כיסו של היוצר המקורי, אך זאת כבר בעיה אחרת לגמרי.


היתרים לשימוש הוגן

בלי חופש אין אמנות. אמנות חיה מהמגבלות שהיא מטילה על עצמה ומתה מכל מגבלה אחרת.
– אלבר קאמי


בבסיס חוקי זכויות יוצרים קיימת סתירה מובנית בין הגנה על זכויות היוצרים ובין ההגנה על חופש הביטוי. במסגרת חופש הביטוי, שחופש היצירה נכלל בה, זכותו של אדם להתייחס ליצירה מוגנת, וזכותו של יוצר להתייחס ליצירה המוגנת במסגרת אומנותו. חוקי זכויות היוצרים מנסים לגשר על ניגוד זה באמצעות מתן היתרים ל"שימוש הוגן" ביצירות מוגנות.

תחום היתרי "השימוש ההוגן" מוגבל למדי. החוק בארץ מגדיר כל טיפול ביצירה לשם לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך – כשימוש הוגן. תחת ההיתרים הקיימים אמן לא יכול להשתמש באלמנטים תרבותיים מוגנים אלא אם כן הוא יוצר פרודיה או סאטירה על האלמנט המוגן "לצורך ביקורת" בלבד. אך יצירות חדשות יכולות להתייחס ליצירות קודמות במגוון דרכים, לאו דווקא באופן שלילי או ביקורתי.

לצורך בחינה של הוגנות השימוש ביצירה, החוק בארץ שוקל ארבעה גורמים: (1) את מטרת השימוש ואופיו, (2) את אופי היצירה שבה נעשה השימוש, (3) את היקף השימוש (מבחינה איכותית וכמותית, ביחס ליצירה בשלמותה) ו-(4), את השפעת השימוש על ערכה של היצירה ועל השוק הפוטנציאלי שלה. החוק הנוכחי מהווה שיפור לעומת חוק זכות יוצרים הקודם, אך לא מתיר במפורש שימוש אמנותי לא מסחרי. בנוסף, החוק אינו מתייחס לפרק הזמן שעבר מאז פרסום היצירה ועד לשימוש התרבותי באלמנט המוגן – אך ככל שעובר הזמן, היצירה המוגנת הופכת לנכס תרבותי של כלל הציבור, וכך היא הופכת מביטוי לרעיון בפני עצמו.

המגמות בארה"ב מטרידות אף יותר. המגמה הדומיננטית בחקיקה ובפסיקות בתי המשפט בשנים האחרונות היא לצמצם למינימום את ההיתרים ל"שימוש הוגן", כך ששום שימוש כמעט לא יחשב כשימוש הוגן. המונח "ביקורת" מפורש בצורה מצומצמת למדי, ובישראל נקבע בעקבות ארה"ב ששימוש "הומוריסטי" אינו נחשב לביקורת. בארה"ב הפסיקות מניחות ש"אופי השימוש" הוא תמיד שימוש מסחרי, כי האמן יכול להרוויח מיצירתו, וכך מטשטשת את ההבדלה בין שימוש אמנותי בחומרים מוגנים לשימוש מסחרי (כלומר של חברה מסחרית) בחומרים מוגנים.

גם שימוש פרטי ולא מסחרי אינו נחשב עוד שימוש הוגן, ולא מעט סרטונים מ-youtube הוסרו ע"י בעלי הזכויות מכיוון שברקע נשמעה מוזיקה מוגנת, על אף שאין ספק שהשימוש היה אגבי ולא למטרת רווח או פגיעה בזכויות. עד כה חברות המדיה לא דרשו תשלום תמלוגים על שימוש מסוג זה, אולם אם בעתיד מערכות חיוב תמלוגים בסכומים קטנים יוקמו, שימוש פרטי ביצירה מוגנת לא יחשב עוד כשימוש הוגן, על אף אופיו. לכן בעתיד הקרנת סרטון מסיבת יום־הולדת עלול להביא עימו דרישת תשלום תמלוגים (בהיקף קטן), כי הזכויות על השיר "Happy birthday to you" שייכות לחברת טיים־וורנר.

____________________________________________________________


חלקו השני של המאמר יעסוק במגמות נוספות המאיימות על זכויות הצרכן, כגון ניהול זכויות דיגיטלי ופגיעה בפרטיות, לצד מבט אל העתיד.

מאמר זה מהווה בסיס לנייר עמדה של התנועה הירוקה.
קישורים
וולט דיסני נגד דודו גבע
הזמר פרינס דורש להוריד סרטונים מ-youtube
חוק זכויות היוצרים
מאמר קודם בנוגע לחוק הפטנטים
חלקו השני - של המאמר
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  שימוש הוגן • צפריר כהן • 4 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • האייל האלמוני • 5 תגובות בפתיל
  עלות הליטגציה היא עיקר הבעייה • גלעד ב. • 38 תגובות בפתיל
  הצד השני • ניר • 10 תגובות בפתיל
  א-פרופו וולט דיסני • שוטה הכפר הגלובלי
  זכויות יוצרים וזכויות הפצה • אסף ארצי • 4 תגובות בפתיל
  האם מיקי מאוס יכול לתבוע תביעת דיבה? • אסף ארצי • 6 תגובות בפתיל
  ארה''ב איננה תמיד השטן • עידו • 8 תגובות בפתיל
  וואללה? • ברמנית מהורהרת • 4 תגובות בפתיל
  מאמר זה מהווה בסיס לנייר עמדה של התנועה הירוקה. • האייל האלמוני
  לאיזה ירוקים אתם שייכים? • כל הכבוד על הטיפול בנושא. • 2 תגובות בפתיל
  פטנט על שיטות עסקיות • רון בן-יעקב • 3 תגובות בפתיל
  צוחק מי שצוחק אחרון – חמש שנים למותו של דודו גבע • דרור צ. דביר • 3 תגובות בפתיל
  טיפול הוגן ושימוש הוגן • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  פרסום תמונות הברווז • יעל בולה
  פרסום תמונות הברווז • דרור צ. דביר
  אם כבר • אריק
  אם כבר • ירדן ניר-בוכבינדר
  אם כבר • איציק ש. • 3 תגובות בפתיל
  אם כבר • אריק
  אם כבר • אנטילופה • 3 תגובות בפתיל
  תשלם לי קודם כמו שמקובל, מחירו של הניגון הוא חמישים רובל‏1 • ירדן ניר-בוכבינדר
  תשלם לי קודם כמו שמקובל, מחירו של הניגון הוא חמישים רובל‏1 • דורון הגלילי • 13 תגובות בפתיל
  תרשום לי? • אריק
  תרשום לי? • צפריר כהן • 19 תגובות בפתיל
  תרשום לי? • תשע נשמות
  תרשום לי? • אריק
  תרשום לי? • אא
  תרשום לי? • אריק
  תרשום לי? • אא
  תרשום לי? • צפריר כהן
  תרשום לי? • אריק
  תרשום לי? • העלמה עפרונית
  תרשום לי? • אריק
  תרשום לי? • העלמה עפרונית
  תרשום לי? • צפריר כהן • 4 תגובות בפתיל
  תרשום לי? • אריק
  תרשום לי? • צפריר כהן • 6 תגובות בפתיל
תרשום לי? 571162
זהו שאני, בניגוד אלייך, לא מאמינה בטיעוני מדרון חלקלק, ובהחלט חושבת שייתכן שפעולות יהיו סבירות במצבים כלשהם, ויהיו בלתי סבירות (או מוזרות) במצבים אחרים.

אתה כולל במסגרת אחת את כל הניואנסים של הקניין הרוחני, וטוען שהם מגוחכים. אני טוענת שעל קניין מופשט מסוגים שונים יש הגנות שונות, ואיזונים שונים (חלקם הגיוניים ומוצדקים יותר בעיני, חלקם פחות) והתעלמות מהשוני הזה באמת מביאה לדוגמאות שנראות אידיוטיות.
  תרשום לי? • אריק • 34 תגובות בפתיל
תרשום לי? 695723
הנה מדרון חלקלק.

עו"ד ליאור חריש בדה מרקר היזהרו עם "Winter is coming"
"אין ספק שהביטוי "Winter is coming" הוא מקורי וייחודי, לא נעשה בו שימוש קודם לכן, ותהילתו באה מ"משחקי הכס". ביטוי כזה, שיש לו פוטנציאל מסחרי עצום, בהחלט עשוי להיחשב יצירה מוגנת לפי דיני זכויות היוצרים.
יתרה מכך, HBO רשמה את הביטוי הזה כסימן מסחרי (trademark) בארה"ב ב–2016, ויש להניח כי רישומו יוחל ברחבי העולם. הסימן נרשם בין השאר בכל הקשור לאופנה והלבשה, וכן במכירה דרך האינטרנט."

"למי שחושבים כי מדובר בזוטי דברים (הגנה העומדת לנתבע בהתאם לפקודת הנזיקין), או בשפת העם "שטויות" — כדאי לדעת כי בדצמבר 2016 נשלחה התראה מטעם HBO לילדה בת 13 מבריטניה, הסובלת מאוטיזם, שהשתמשה בביטוי ביצירה שהגישה לתחרות אמנותית ופורסמה באתר אינטרנט העוסק במכירת מוצרים ברשת. בשל האיום בתביעה הוסרה היצירה מאתר האינטרנט על ידי בעלי האתר."

אז עכשיו חברות הלבשה לא יכולות להגיד שהחורף מגיע. מחר ירשמו סימן מסחרי על "בוקר טוב".
תרשום לי? 695724
כבר לפני יותר מעשר שנים, טראמפ ניסה לרשום את הביטוי "You're fired" כסימן מסחרי שלו.

תרשום לי? 695725
אני לא עורך דין, אבל נראה לי שגם כאן, העיקר הוא הסימן המסחרי (trademark) ולא זכויות היוצרים. לא ברור לי אם יש אפשרות לקבל זכויות יוצרים על משפט כל כך קצר ולא לגמרי מקורי (אני בטוח שאפשר למצוא המוני דוגמאות לשימושים קודמים בו). סימן מסחרי הוא כבר עניין שונה. והוא גם תלוי בהקשר. במקרה שהזכרת כאן הבעיה לא הייתה השימוש ביצירה אלא המסחור שלה. וסביר להניח שמההקשר היה ברור שמדובר בהתייחסות לחורף של משחקי הכס, ולא לסתם חורף בריטי מתון.

וחוץ מזה, אם כבר מדברים על המתים המהלכים ועל עורכי דין (ואם במקרה לא קישרתי את זה קודם):
תרשום לי? 695727
תודה על הקישור. אנקדוטה מאוד מעניינת שמראה עד כמה זכויות היוצרים עוצרות הפצה של רעיונות.

אני עדיין לא מבין את העקרון בשמו מנכסים לעצמם גופים מסחריים את הבעלות על רעיונות. מדוע‏1 רשאית HBO לנכס לעצמה את השימוש המסחרי במשפט הגנרי "החורף מגיע"?
אם לקחת את זה אד אבסורדום אני יכול להטריל את HBO ע"י רכישת הזכויות על ספרי מייקל מורקוק ולתבוע אותם על השימוש בדרקונים, בארצות הטונדרה הקרות ובעיקר בנסיך בעל יד ממתכת. אבל מה יודע, אולי הם שילמו כבר. אחרי הכל הם שתלו רפרנס של ממש לאלריק
_____________
1 הכוונה- בשם איזה עקרון מוסרי או חברתי, שגובר על זכויות הפרט כמו חופש הביטוי.
תרשום לי? 695728
זה לא מראה איך זכויות יוצרים עוצרות הפצה של רעיונות אם לא מדובר על זכויות יוצרים.

סימן מסחרי נועד להגן על המוניטין של העסק: למנוע בלבול בינו לבין אחרים. אם אתה מוכר משקה מאוד מתוק ומוגז אסור לך לרמוז שהוא קשור לחברת קוקה קולה אם לא קיבלת רשות ממנה (לדוגמה: זיכיון).
תרשום לי? 695729
הקישור שלך הראה איך זכה מם הזומבי לפופולריות כלל עולמית בגלל השמטת זכויות היוצרים. אילו היו נשמרות זכויות היוצרים כנראה לא היה כל כך פופולרי, בדומה למפלצות אחרות שיש עליהן זכויות יוצרים- הוצג הנוסע השמיני כדוגמה נגדית. הודות לאותה השמטה כולם יכולים לעשות סרטי זומבים והעולם יוצא נשכר (טוב, נו).
אף אחד לא יכול לעשות סרטי‏1 רובוט מתנקש מהעתיד חוץ מבעלי הזכויות ולכן המם "רובוט מתנקש מהעתיד" חלש בהרבה מהמם "זומבי" או "ערפד".

בעניין הסימן המסחרי, את עניין ההגנה על המוניטין (ועל הצרכן מפני בלבול) אני מבין ומקבל, כפי שכבר הצהרתי מספר פעמים בפתיל. מה שאני לא מבין זה הקשר בין זה ובין בעלות על הביטוי "החורף מגיע". אם אני ג'וני ביגוד ומודיע ללקוחות שלי "החורף מגיע" במוניטין של מי אני פוגע או איזה בלבול אני מייצר?
_________
1 וקומיקס, וסדרות טלויזיה, ושאר תרבות פופולרית
תרשום לי? 695738
מוזר שבחרת דווקא בדוגמא "רובוט מתנקש מהעתיד".
תרשום לי? 695726
מזכיר לי הלצה של פעם, לפיה חברת סאן תובעת את האי Java על שימוש בסימן רשום.
  תרשום לי? • דרור צ. דביר • 4 תגובות בפתיל
  תרשום לי? • הפייל הפלמוני • 2 תגובות בפתיל
  תרשום לי? • תשע נשמות • 5 תגובות בפתיל
  מאמר מעולה וכתוב באופן נעים לקריאה • עו''ד דורון תמיר • 2 תגובות בפתיל
  הירוקים הפיראטים • צפריר כהן • 3 תגובות בפתיל
  תזכיר חוק: זכויות יוצרים ואמצעי הגנה טכנולוגיים • צפריר כהן
עצה, מישהו? 712835
אני נמצא בשלבים האחרונים של פרויקט לשעות הפנאי שהתחלתי בו לפני כחצי שנה - הכנת עותק דיגיטלי של ספר מוזיקה ישן (מאמצע המאה ה-‏19), במטרה להפיץ אותו ואת קבצי המקור שלו חינם לכל המעוניין.

אני מתלבט באיזה רישיון להשתמש, והסתכלתי קצת על האפשרויות של creative commons. ההעדפות שלי הן -

1. אני לא רוצה לאפשר שימוש מסחרי בתוצר שלי
2. אם מישהו בונה על התוצר שלי עבודה אחרת, אני רוצה שגם היא תופץ חינם
3. לא חשוב לי לקבל קרדיט בעבודות נגזרות

אם אני מבין נכון, סעיף 1 אומר (Non Commercial) NC, סעיף 2 אומר (Share Alike) SA, וסעיף 3 אומר שאני לא צריך BY. אבל באתר של creative commons אני קורא שרישיון CC NC-SA כבר לא נתמך ואינו מומלץ, והרישיון ה"פעיל" ההכי קרוב שמצאתי זה CC BY-NC-SA, שלמיטב הבנתי לא מסתדר עם סעיף 3.

בנוסף, לא ברור לי מה ההבדל בין הגירסאות הממוספרות של אותו סוג רישיון - 3.0, 4.0 וכו'.

מישהו (אהממם... צפריר!) יכול אולי לשפוך אור בשבילי על העניין?
עצה, מישהו? 712836
הגרסאות: כמו לגבי תוכנה, גם הניסוח של הרישיונות מתעדכן ומשתפר עם הזמן.

לדוגמה, עד גרסה 4.0 היו גרסאות שונות של הרישיון למקומות שונים בעולם (לישראל לא נכתבה גרסה עבור 3.0 ונאלצנו להסתפק בגרסת ברירת המחדל הבינלאומית). ב־4.0 הם איחדו את כל הגרסאות לגרסה אחת.

למיטב הבנתי:
הבעיה בדרישה הפשוטה לא לקבל קרדיט היא שהדרישה ל־SA בונה על כך שהרישיון עצמו מועבר עם היצירה. אבל קרא את סעיף 3a ברישיון. נראה שאתה יכול להחליט מה בדיוק נכלל שם, ולהשמיט משם את שמך.

(וכמובן: אני לא עורך דין וכדומה)
עצה, מישהו? 712837
תודה רבה. נראה לי שאלך על CC BY-NC-SA 4.0.
עצה, מישהו? 712840
הסוס עצמו אמנם נמצא כאן, אבל דומני שהוא לא (דורש לא לקבל קרדיט) אלא (לא דורש) לקבל קרדיט.
עצה, מישהו? 712879
נכון, אבל רק בזכות התגובה של צפריר הבנתי שהיעדר הדרישה שלי לקרדיט יכול לסבך את העניינים: אם אפיץ את העבודה תחת רישיון שלא מחייב ייחוס אלי, ואמשיך לדרוש share alike, זה עלול למנוע מאנשים מסוימים לבנות על העבודה שלי משהו גדול יותר (כי הם כן רוצים קרדיט לעצמם בהמשך השרשרת), ואני דווקא אשמח אם יבנו על העבודה שלי משהו גדול יותר.
עצה, מישהו? 712886
מצוין! עכשיו אתה יכול גם לדרוש קרדיט וגם להסביר שנאלצת לעשות את זה :-)
עצה, מישהו? 724259
אני שמח לבשר לרבבות הקונטרבסיסטים שגולשים באייל שהפרויקט שלי עלה לאוויר, כאן. מדובר בגירסה דיגיטלית חינמית לספר הלימוד הקלאסי של בוטסיני (Bottesini). שוב תודה לצפריר שכיוון אותי לרישיון המתאים.
עצה, מישהו? 731346
היום קיבלתי מייל מדמות בכירה למדי בעולם הקונטרבס, שהציע לי דיל: להפסיק להפיץ בחינם את המהדורה הדיגיטלית שהכנתי, תמורת שותפות (שתשלום בצידה) בפרויקט הוצאה לאור שיכלול מהדורה מעודכנת של בוטסיני. סירבתי בנימוס, אפילו בלי לשאול באיזה סכום מדובר, וככה לא יצאתי כמו הבחורה מהסיפור המפורסם. אני די גאה בעצמי.
עצה, מישהו? 731347
שאפו!
עצה, מישהו? 731349
+1
הדביל כבר לא מוגן 765484
אחרי 95 שנה פוקעות ב 1.1.24 זכויות היוצרים של תאגיד דיסני על דמותו (המקורית בלבד, לא הגרסאות המאוחרות יותר) של מיקי מאוט וכן של זוגתו מיני.
הדביל כבר לא מוגן 765493
יענו רק בשחור לבן? מעניין.
הדביל כבר לא מוגן 765495
סרט אימה גרוע עם מיקי המאוס כדמות ראשית.
בקרוב בבתי הקולנוע.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים